سید جواد حسینی روز یکشنبه در همایشی با عنوان 'سین هشتم ،سرپناه' با موضوع مسئولیت اجتماعی، دولت، مردم و تشکلهای غیردولتی در مشهد افزود : عدالت از پایه های اصلی هر حکومت به ویژه حکومت اسلامی است و تحقق این امر و رفاه اجتماعی ممکن نیست مگر آنکه نیروی معجزه آسای عظیم مردمی به کمک دولت بیاید.
وی ادامه داد: باید مردم باور شده، حقوق آنها شناخته و منشور حقوق شهروندی تدوین شود. اصلی ترین این حقوق حق ایجاد تشکلهای نظام مند برای مداخله در تمامی ابعاد جامعه از جمله رفع فقر و بی عدالتی است که باید در گستره وسیعی توسعه یابد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از این رو یکی از مهمترین جهتگیریهای دولت یازدهم آن است که مردم را در عرصه عمومی و تشکلهای غیردولتی نظام دهد.
وی افزود: در این راستا تعداد تشکلهای غیردولتی خراسان رضوی در چارچوب فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 120 درصد افزایش یافته که کافی نیست. توسعه سمنها از جمله دغدغه های معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی است و در این راستا خانه تشکلهای غیر دولتی راه اندازی شده است.
حسینی پیوند و برقراری ارتباط این تشکلها با دولت، تسری آنها به شهرهای کوچک و مناطق روستایی و توسعه تشکلها و خیریه ها از حوزه سلامت و آموزشی به عرصه های دیگر را از محورهای مورد توجه برای تقویت این حوزه در استان برشمرد.
وی حمایت شبکه تشکلهای غیردولتی را در خراسان مبنای عمل ذکر و بیان کرد: در بخشهایی که این امکان ایجاد نشده از جمله در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی همچون فقر، اعتیاد، کارتن خوابی و طلاق باید شبکه سازیهای انجام شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: باید رویکرد نیازمحور و مشکل محور به رویکرد تواناساز و دارایی محور تبدیل شود و بر مبنای داشته ها و ظرفیتهای افراد، آنان توانمند و تقویت شوند.
وی گفت: تاکنون هر زمان و در هر بخشی که در این مسیر حرکت کرده ایم نتیجه مناسب دریافت شده و اکنون به جای آنکه زندانها پر شود باید از توان و ظرفیت افراد برای توسعه جامعه و بهبود مسیر زندگی خود آنها بهره برد.
حسینی افزود: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فقط ارتکاب 39 جرم به زندانی شدن افراد منجر می شد اما امروز 400 عنوان مجرمانه تعریف شده که در صورت ارتکاب آن از سوی افراد، زندانی می شوند. نتیجه این امر موجب شده تا زندان مرکزی مشهد که برای دو هزار و 500 نفر ساخته شده امروز سه هزار زندانی را در خود جای دهد.
وی ادامه داد: برخی تشکلهای مردمی از جمله مجموعه حقوقدانان در مشهد با عنوان 'ضامن' تلاش می کنند مجازاتهای جایگزین زندان را پیشنهاد کنند و یا تشکل سرای نجات ویژه کمک به کارتن خوابها فعال شده و از سوی عده از کسانی که پیش از این کارتن خواب بوده اند خود بیانگر ظرفیتهای قابل توجه برای کمک به بهبود وضعیت آسیبهای اجتماعی است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: شکل گیری تشکل ویژه کمک به معتادان توسط عده ای که خود قبلا معتاد بوده اند و یا تشکل بانوان حقوقدان همه بیانگر آن است که انسانها داراییهایی دارند که باید نفس و سرمایه این داراییها را شناخت و از آن در اصلاح و توسعه جامعه بهره برد.
وی افزود: امروز اگر معجزه این داراییها توسط دولت شناخته شده و شکل داده شود و بستر برای حرکت نظام مند تشکلهای غیردولتی فراهم شود می توان این ظرفیت را در خدمت رفاه جامعه بکار گرفت.
حسینی ادامه داد: هم اکنون در خراسان رضوی 860 تشکل مردم نهاد فعال است، باید این حوزه و مشارکت همه مردم در شکلهای مختلف در این بخش تقویت شود تا بتوانند نقش مهم و محوری خود را در کاهش آسیبها ایفا کنند.
حرکت 'سین هشتم، سرپناه ' دو سال قبل از سوی رضا کیانیان هنرمند مشهدی عرصه سینما آغاز و با پیوستن مجموعه ای از هنرمندان و به مرور چهره های داخلی و خارجی با هدف توجه به آسیبهای اجتماعی نخست کارتن خوابها و بی سرپناهان و بعد زنان سرپرست و سایر آسیبها در تهران شکل گرفت.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **منتشرکننده: حسین کریم زاده
1906/1858

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.