ناصر بهزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:به دنبال اعزام هیات تجاری- بازاریابی با محوریت خراسان رضوی و با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان به کشور گرجستان، مذاکراتی با آژانس ملی سرمایه گذاری گرجستان برای همکاری در بخشهای مختلف تجاری و توسعه سرمایه گذاری به ویژه برای محصولات ایرانی با اولویت خراسان رضوی انجام شد.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت سیمان در گرجستان و عدم توسعه جدی آن، همکاری شرکتهای سیمانی خراسان رضوی برای صادرات این کالای راهبردی مورد تاکید است.
او افزود: توافق نامه ای بین گرجستان با اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک المنافع منعقد شده است که بر اساس آن اجازه می دهد محصولات گرجستان به بازاری با ظرفیت بیش از 900 میلیون نفر بدون عوارض گمرکی صادر شود و این امر فرصت بسیار خوبی برای همکاری مشترک واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان رضوی محسوب می شود.
وی با اشاره به وجود بزرگترین معدن منگنز جهان با 250 میلیون تن ذخیره در گرجستان افزود: با توجه به نیاز شرکتهای فنی و مهندسی و دانش بنیان خراسان رضوی برای تکمیل فناوری و دانش فنی، تامین این ماده معدنی از جمله موضوعات قابل پیگیری است.
بهزاد گفت:از جمله اولویتهای احصا شده برای سرمایه گذاری در گرجستان می توان به حوزه های انرژی، زمین و مسکن و کشاورزی اشاره کرد.
وی با اشاره به مزیتهای تولیدی خراسان رضوی در زمینه های پوشاک، پارچه، رنگهای صنعتی و ساختمانی، مواد شوینده، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و محصولات دارویی افزود: سهولت مراحل گمرکی صادرات به گرجستان، عاملی است که موجب شده است این کشور به عنوان یک شریک خوب و قابل اتکا، مورد برنامه ریزی قرار بگیرد.
او خاطرنشان کرد: هم اکنون صندوق مشارکت پروژه های اقتصادی در گرجستان، با اولویت تولید، انرژی، گردشگری و کشاورزی آمادگی حمایت مالی از طرح های پیشنهادی را دارد که با توسعه همکاریهای اقتصادی، شرایط ویژه ای را برای رونق و افزایش همکاری به دنبال خواهد داشت.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بر اساس گزارش بانک جهانی، گرجستان یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری است و این مزیت، با توجه به نظام حقوقی و مالی مطلوب و توسعه زیرساختها در گرجستان فراهم شده است ضمن آن که برای ورود و توسعه همکاری ها با روسیه از طریق گرجستان نیز می توان اقدام کرد.
بهزاد با بیان این که در گرجستان، قابلیت راه اندازی خطوط تولید با سرمایه ارزان، فراهم است گفت:صنعت، شاخه اصلی اقتصاد گرجستان محسوب می شود و نقش زیادی در تولید این کشور دارد و 40 درصد صنایع این کشورغذایی، 20.8 درصد سبک و 13.8 درصد ماشین سازی و سایر صنایع فلزی است.
1922/ 6012خبرنگار:کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.