دکتر سید سعید حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از نکات مثبت تنظیم منشور حقوق شهروندی، افزایش آگاهی از حقوق مردم و شهروندان در جامعه است که باعث ایجاد حساسیت نسبت به حقوق شهروندی شده و روحیه مطالبه گری در جامعه نسبت به این حقوق را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: حساسیت نسبت به حقوق شهروندی و روحیه مطالبه گری باعث افزایش پاسخگویی مسئولین در این زمینه می شود که موجب ایجاد جامعه ای سالم تر و پویاتر خواهد بود.
وی گفت: تحقق منشور حقوق شهروندی در صحنه عمل نیازمند همکاری همه بخشهای جامعه است و از نیازهای نخست آن داشتن ضمانت اجرایی است.
حسینی افزود: منشور حقوق شهروندی در صورت اجرا و داشتن ضمانت اجرایی مجموعه جامعی از حقوق شهروندی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه دولت به تنهایی توانایی اجرای این منشور را ندارد، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع دولت و مشکلات و مسایل بسیار که در حوزه رفاه و حقوق شهروندی وجود دارد، دولت مجبور به اولویت بندی در اجرای این منشور است و اجرای موفق آن عزم جدی تمام قوا و دستگاه ها را می طلبد.
وی گفت: در بخش اجرایی دولت می تواند با مدیریت بهینه منابع موجود گام مثبتی در اجرای منشور حقوق شهروندی بردارد.
حسینی ادامه داد: دانشگاه در افزایش سطح آگاهی عمومی و تخصصی با تحلیل و پژوهش و نقد مسایل در جامعه می تواند مفید باشد و در بخش دیگر می تواند از طریق تعامل با دستگاه های اجرایی و دادن آگاهی های تخصصی به آنها در اجرای این منشور کمک کند.
وی گفت: هر چه دستگاه های اجرایی با دانشگاهیان همکاری بهتری در استفاده از تجربیات و دانش آنها داشته باشند، شاهد موفقیت بیشتر در اجرای منشور حقوق شهروندی خواهیم بود.
وی برگزاری گردهمایی ها و سمینارهای عمومی و تخصصی برای تبیین این منشور را یکی از راه های کمک به اجرای آن ذکر کرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران 29 آذر ماه سال جاری منشور حقوق شهروندی را شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کارهای اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.