جعفر مروارید در پیامی به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه سالروز پاسداشت فردوسی و زبان فارسی افزود: تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دو ‌مناسبت بسیار مهم را بر صفحهٔ ۲۵ اردیبهشت ماه خود رقم زده است، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی. دو عنوان روشن و دو سرخط درخشانی که چون نیکو بنگریم، در واقع یکی‌ است.

وی ادامه داد: فردوسی وامدار زبان فارسی است، بطوریکه شاهنامهٔ گرانسنگ او را پیر و جوان و عارف و عامی، پس از گذشت بیش از هزار سال از تاریخ سرایش آن، به آسانی و روانی می‌خوانند و از آن بهره برمی‌گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فردوسی بزرگ اثر ماندگار خود را که تنیده‌ای استوار و دلپذیر از حکمت و خرد و حماسهٔ ایرانی و اسلامی است به زبان پارسی آفریده و چشمهٔ‌ زلال اندیشه و احساس و آرمان خود را بر بستر این زبان روان ساخته است.

وی افزود: بر همین اساس، بزرگداشت یاد و نام و اثر گرانقدر فردوسی در واقع پاسداشت زبان پارسی‌ و پاسداشت زبان پارسی در حقیقت ارج نهادن به کوشش و تلاش ارجمند فردوسی در زنده نگاهداشتن آن است و صد ‌البته نکوداشت این هر دو تعظیم و تجلیل فرّ و فرهنگ و اندیشه و هنر ملت بزرگ ایران در طول تاریخ است.

مروارید ادامه داد: اکنون بر ماست که این ۲ گوهر قیمتی و این ۲ گنجینهٔ گرانبها را از دل و جان پاس بداریم و آنی از پاسداری و نگاهبانی آنها نیاساییم. 

وی گفت: با دریغ فراوان، با وجود تلاش‌های بسیار شیفتگان زبان و ادب پارسی و علاقه‌مندان به حکیم ابوالقاسم فردوسی اعم از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان، هنرمندان و استادان زبان و ادب فارسی و برنامه ریزی‌های زیاد در گستره‌های استانی و کشوری برای برگزاری باشکوه آیین‌ها و مراسم بزرگداشت و پاسداشت این دو مناسبت مهم، شرایط بهداشتی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا امکان برگزاری همایش‌ها و آیین‌های حضوری را در شرایط کنونی از ما گرفت و ما را از ادای وظیفه، چنان که باید و شاید، بازداشت. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اما چه باک که ملت ایران رمز و راز گذار از شرایط خوف و خطر را در طول تاریخ پرفراز و نشیب خویش بخوبی آموخته‌ و آزمون‌های دشوار را با پیروزی و سرافرازی تاب آورده و پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: شاهنامهٔ حکیم طوس گویاترین گواه این امر است. هم او، درس گذار از سختی‌ها را به ما داده است، درسی با سرمشق‌هایی چون شکر و شکیب و دانش و دلاوری و صد البته داد و دهش و دستگیری و مهربانی.‌

مروارید گفت: با توجه به شرایط کنونی و بنا بر تصمیم و تصویب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان، امسال بخشی از برنامه‌ها با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی و بخشی نیز در فرصتی مناسب به صورت حضوری برگزار خواهد شد که عناوین و جزئیات آن به آگاهی عموم رسانده می‌شود. 

وی در پایان این پیام افزود: اینجانب ضمن تسلیت ایام شهادت اسوه و اسطورهٔ داد و دهش و دانش و دلاوری، حضرت علی (ع) و استمداد از ساحت ربوبی آن امام همام برای پیروزی و سرافرازی ملت بزرگ ایران، ۲۵ اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی را گرامی می‌دارم، بر روان فردوسی بزرگ درود می‌فرستم و  تمام تلاش‌های انجام شده برای بزرگداشت این دو مناسبت مهم‌ فرهنگی را در کشور و استان ارج می‌نهم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.