حسین امیر رحیمی روز چهارشنبه در نشست خبری  با بیان اینکه در این میان ۴۸ درصد مشهدی‌ها دارای سهام عدالت هستند افزود: یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مشهد دارای سهام عدالت هستند که پوشش ۴۸ درصدی جمعیت این شهر نشان از برخوردارتر بودن آن نسبت به دیگر شهرهای استان است.

وی ادامه داد: فرادی که تا هفتم خرداد به سامانه سهام عدالت مراجعه نکنند دولت سهام آن‌ها را از طریق شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی مدیریت خواهد کرد و همچنین افرادی که بخواهند مدیریت سهام خود را بر عهده بگیرند این سهام در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.  

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: افراد با انتخاب روش مستقیم، مدیریت مالکیت سهام خود را که قابل معامله در بازار بورس است بر عهده می‌گیرند و به‌اندازه سهام شرکت‌های غیر بورسی، در سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهیم هستند، همچنین افرادی که با عدم مراجعه خود به سامانه سهام عدالت به شرکت‌های تعاونی عدالت استانی وکالت می‌دهند تا از سوی آن‌ها این سهام را مدیریت کنند، مالکیت و مدیریت سهام عدالت آنها از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت می‌شود و سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار بر اساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین می‌گردد.
وی افزود: ۴۹ میلیون نفر در کل کشور دارای سهام عدالت هستند که این سهام شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت خارج از بورس است.
امیررحیمی ادامه داد: ارزش این شرکت‌های بورسی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که افراد متناسب با تعداد سهام اختصاص یافته از آن منتفع خواهند شد.
وی گفت: از ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک‌ میلیون تومان و به هر خانوار پنج نفرِ یا بیشتر نیز حداکثر تا سقف پنج میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده ‌شود و از محل سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام آن‌ها در طول ۱۰ سال مستهلک شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی افزود: برخی افرادی که از طریق انتقال یا ارث، سهام عدالت آن‌ها افزایش‌یافته است ارزش سهامشان نیز بیشتر شده است، همچنین افرادی نیز که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند ارزش سهامشان افزایش داشته است. با این‌حال تعدادی از مشمولینی که به تائید نهادهای حمایتی از ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری بهره‌مند گردیده‌اند اکنون ارزش سهامشان معادل یک‌میلیون تومان شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از سهام عدالت مرتبط با شرکت‌هایی است که در بورس حضور ندارند، مطابق با قوانین و مقررات بازار بورس و سرمایه سهامشان در بازار بورس و فرابورس عرضه خواهد شد.
امیررحیمی گفت: نقل‌وانتقال سهام عدالت تا زمان آزادسازی آن در بازار سرمایه غیرقانونی است و ارزش سهام عدالت اختصاص‌ یافته به افراد در آدرس اینترنتی سهام عدالت  نیز قابل‌مشاهده است.
وی افزود: براساس تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مقرر شد وراث همه متوفیان مشمول سهام عدالت برای تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این موضوع از مرداد ماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است.

صندوق‌های ETF قابله معامله در بورس

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به صندوق‌های ETF قابل معامله در بازار بورس ادامه داد: دولت در نظر دارد چند شرکت پالایشی و همچنین برخی صنایع خودرویی و فلزی را نیز در قالب صندوق‌های ETF تا پایان سال جاری معرفی و ارائه کند تا سهامی که در اختیار دولت است به صفر برسد.
وی گفت: صندوق واسطه‌گری "مالی یکم" به‌ عنوان اولین سبد از سهام قابل‌ ارائه دولت در سال جاری انتخاب ‌شده که شامل سه بانک ملت، تجارت، صادرات، بیمه البرز با ۱۷ درصد و بیمه اتکایی امین با ۱۱.۴۴ درصد است.
امیررحیمی افزود: رقم ارزش این صندوق‌ها بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال است که به‌عنوان نمونه سهم بانک تجارت از ۱۳ اردیبهشت‌ ماه سال جاری با رقم ۱۰۴۰ ریال برای هر سهم به حدود ۲۱۰۰ ریال رسیده و به عبارتی قیمت واگذاری این صندوق، نصف قیمت ثبت ‌شده در تابلوی سازمان بورس است.
وی ادامه داد: مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ است و از این سال به بعد، دولت حق مدیریت بر این صندوق را نخواهد داشت و یک ‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت خواهند شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: صندوق‌های ETF که قابل معامله در بورس هستند در مقایسه با سایر روش‌های انتقال دارایی دولت به مردم بسیار مناسب‌تر است و همچنین بازار سرمایه این امکان را در اختیار دولت قرار داده است تا با توجه به روند رشد صعودی مردم نیز از این واگذاری‌ها منتفع شوند.
وی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی در سال جهش تولید در نظر دارد اقتصاد ایران به‌درستی مردمی شود، به همین دلیل این صندوق‌ها با تخفیف حداقل ۲۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند که تا امروز ارزش سهام این صندوق به حدود ۴۰ درصد نیز رسیده است به عبارتی با خرید ۲۰ میلیون ریال سهام این صندوق‌های رقمی معادل ۳۰ میلیون ریال به افراد منتقل می‌شود.
نایب ریس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر و برای ثبت نام این صندوق‌ها نیاز به کد بورسی نیست و افراد با مشخصات هویتی خود شامل کد ملی و کد پستی می‌توانند از طریق مراجعه به ۱۴ بانک مختلف، درگاه‌های بانکی و اپلیکیشن‌های بانکی ثبت‌ نام خود را انجام ‌دهند و بعد از گذشت ۲ ماه که کد بورسی برای تمام افراد تعلق گیرد، امکان خرید و فروش این صندوق‌ها در بورس فراهم می‌شود.
وی گفت: دولت خواسته است هر واحد این صندوق‌ها باقیمت مناسب و همچنین تسهیل در خرید برای مردم فراهم شود و در نتیجه تعداد سهامداران نیز افرایش خواهد داشت، ارزش هر واحد این صندوق‌ها، ۱۰۰ هزار ریال است و هر فرد حداکثر می‌تواند ۲۰۰ سهم معادل ۲۰ میلیون ریال از این صندوق‌ها را تا ۳۱ اردیبهشت با مراجعه به بانک‌ها خریداری کند. همچنین افراد دارای کد بورسی می‌توانند نماد "دارایکم" را از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و از طریق کارگزاری‌های بورسی، سفارش خرید دهند.
امیر رحیمی افزود: در آبان سال ۹۸ نزدیک ۲۱ هزار نفر کد بورسی دریافت کرده‌اند که این تعداد از مجموع افراد دارای کد بورس تا پایان سال ۹۷ بیشتر است و نشان از استقبال خوب مردم به بازار سرمایه دارد و پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان خراسان رضوی از ارائه این صندوق‌ها استقبال کنند و این فرصتی است برای افرادی که تاکنون وارد بازار سرمایه نشده‌اند با این تسهیلگری و ریسک کم وارد این بازار شوند.
وی در مورد سودآوری این صندوق نیز ادامه داد: ارزش اسمی هر سهم از زمان خرید تا فروش یکی از روش‌های کسب سود در بازار سرمایه است و همچنین افرادی که بخواهند سهامداری کنند می‌توانند از محل سود تقسیم‌ شده در مجامع سالانه نیز منتفع شوند.
مدیرکل امور اقتصاد دارایی خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال اگر هشت میلیون نفر برای ثبت‌نام این صندوق‌ها اقدام کنند حداکثر ۲۰۰ واحد از این صندوق‌ها را می‌توانند در اختیار بگیرند و اگر تعداد افراد کمتر یا بیشتر از این تعداد باشد متناسب با سقف ۲۰ میلیون ریال به آن‌ها سهم از این صندوق‌ها اختصاص می‌یابد و مابه‌التفاوت تا رقم ۲۰ میلیون ریال در صورت استقبال تعداد ثبت‌نام‌شدگان، به حسابی که از آن ثبت‌نام‌ شده است بازگردانده خواهد شد.
 وی با اشاره به نوع ریسک و مخاطرات بازار سرمایه افزود: هیچ نهادی نمی‌تواند روند سود قطعی شرکت‌ها را پیش‌بینی کند و ممکن است ارزش سهام کاهش یا افزایش داشته باشد ولی برای مدیریت ریسک و کاهش مخاطرات معادل یک هفدهم ارزش صندوق پوشش داده‌ شده تا در زمان عرضه و تقاضا بتوان نوسانات موجود در بازار برای این صندوق‌ها مدیریت شود.
امیر رحیمی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته حباب در کل بازار بورس تهران تائید نشده است ولی امکان دارد بعضی از شرکت‌های زیان ده با توجه به روند افزایشی بعضی از سهام و صنایع بر روی این موج‌سوار شده و برای شرکت خود حبابی ایجاد کرده باشند که پیشنهاد می‌شود افراد غیرمتخصص به این سهام ورود نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.