حسین امیررحیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص جزئیات عرضه سهام دولت در قالب ETF  افزود: دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، گروه اول شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود. که ارزش چهار پالایشگاه آن در قسمت پالایشی حدود۲۲ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این که این جذب مشارکت فرصت بی نظیری برای ورود آحاد مردم به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معتبر است افزود:همچنین این وضعیت امکان دسترسی علاق‌مندان به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار را فراهم می‌آورد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: برخی شرکت‌ها هم شرکت‌های مادرتخصصی مانند ایمیدرو و ایدرو هستند که مجموع آنها در قالب یک هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری در بورس پذیرش می‌شوند.

امیررحیمی با اشاره به عرضه سهام باقی مانده دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه در قالب صندوق  واسطه‌گری مالی یکم با نماد "دارایکم" افزود: این صندوق شامل سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با بیان این که تاریخ شروع پذیره نویسی در نماد دارایکم  ۱۴ اردیبهشت و پایان آن ۳۱ اردیبهشت است در خصوص سقف سرمایه گذاری در این حوزه نیز گفت: سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال در واحدهای ۱۰۰ هزار ریالی تعیین شده است و پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

امیر رحیمی در خصوص امکان مشارکت با کد بورسی و کد ملی در این پذیره نویسی نیز گفت: افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند نیز می‌توانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانکهای منتخب و یا مراجعه به بانکها اقدام کنند.

وی ادامه داد: بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض‌الحسنه مهر ایران آماده پذیره‌نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) هستند و پذیره‌‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) علاوه بر بانک‌های منتخب از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‏‌های آنلاین معاملاتی هم امکان‌پذیر است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: نماد دارایکم تا ۳۱ اردیبهشت ماه در ساعت ۱۴ تا ۱۶ هر روز از طریق درگاه بر خط معاملاتی کارگزاری ها پذیره نویسی می شود.

امیر رحیمی افزود: متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جهت پذیره‌نویسی حتما از طریق درگاه‌های غیرحضوری این بانک‌ها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: همچنین بر اساس ضوابط پذیره نویسی در این صندوق داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی الزامی نبوده و متقاضیان فاقد کد بورسی پس از پذیره‌نویسی در این صندوق، برای انجام معامله این واحدها می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌‏گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند اما داشتن کد بورسی برای معامله سهام صندوق در آینده الزامی است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درباره شیوه تعیین قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه­‌گذاری صندوق نیز گفت: متوسط قیمت سهام در ۳۰ روز گذشته (منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری) با احتساب ۲۰ درصد  تخفیف است مشروط بر این که پس از اعمال تخفیف از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی کمتر نباشد.

امیر رحیمی افزود: هم اکنون قیمت تعیین شده برای سهام هر یک از بانکها و بیمه‌های مشمول واگذاری برابر ۷۰ درصد قیمت پایانی روز ۱۳ اردیبهشت است.

وی ادامه داد :پنج درصد از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه‌ گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد که این اقدام کاهش ریسک بازدهی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در خصوص زمان آزادسازی و معامله در بازار بورس گفت: واحدهای پذیره‌نویسی شده پس از گذشت دو ماه از زمان پایان پذیره ­نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت.

امیر رحیمی افزود: پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌‏گذاری موضوع این دستورالعمل صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‏ نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏‌پذیر نیست.

وی سقف مبلغ تخصیصی به هر فرد را ۲۰ میلیون ریال اعلام و بیان کرد: اگر مشارکت مردم بیشتر شود مبلغ تخصیصی به نسبت مشارکت کاهش خواهد یافت.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در صورتی که مبلغ پرداختی از واحدهای تخصیص داده شده بیشتر باشد، ما به التفاوت مبلغ به کارت یا حسابی که با آن خرید انجام شده واریز خواهد شد و لازم به تاکید است که ما به ‌التفاوت مبلغ  فقط به همان کارت یا حسابی که پرداخت از آن انجام شده است واریز خواهد شد.

امیررحیمی افزود:  مدیریت صندوق تا سال ۱۴۰۰ با دولت است و از آن سال به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند جایگزین دولت می‌شوند.

وی با اشاره به صدور غیرحضوری کد بورسی گفت: هم اکنون در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و همچنین کارگزاری‌ها بانک‌های صادرات، آینده و بانک شهر نسبت به صدور کد بورسی و احراز هویت اقدام می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند از این طرق اقدام کنند همچنین مقرر شده است ظرف چند روز  آینده به صورت آنلاین و غیرحضوری فرآیند احراز هویت مشتریان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.