"توافقنامه ساماندهی کشف‌رود" روز سه‌شنبه در نشست کارگروه احیای این رودخانه، در دفتر استاندار خراسان رضوی از سوی رئیسان و مدیران‌کل شش دستگاه اجرایی متولی به امضاء رسید.

استاندار خراسان رضوی در این نشست هدف از انعتقاد توافقنامه ساماندهی کشف‌رود را رفع هرچه سریعتر معضلات مبتلابه این حوزه اعلام و بیان کرد: امیدواریم با همدلی و همکاری دستگاههای اجرایی امضاءکننده توافقنامه شاهد اجرای عملیات اصلاح وضعیت و ساماندهی مطلوب کشف‌رود باشیم تا سلامت، امنیت خاطر و همچنین اشتغال مردم در این حوزه حفظ شده و محیط زیست نیز مورد صیانت قرار گیرد.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: می‌بایست همزمان با ساماندهی کشف‌رود، اشتغال جایگزین و یا تغییر الگوی کشت کشاورزی نیز برای ساکنان محلی محدوده این رودخانه در نظر گرفته و پیش‌بینی شود. 

وی ادامه داد: از این پس به منظور پیگیری نحوه اجرای توافقنامه ساماندهی کشف‌رود توسط دستگاههای متولی باید هر ماه نشست کارگروه ساماندهی با ارائه گزارش کار از سوی ارگانهای دخیل برگزار شود. 

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی هم در این نشست بر اهمیت رسیدگی به معضلات حوزه کشف‌رود به منظور تامین سلامت و بهداشت عموم مردم تاکید و بیان کرد: تاکنون در این چارچوب برای آزادسازی بستر و حریم کشف‌رود اقدامات خوبی توسط دستگاههای متولی صورت گرفته است.

غلامعلی صادقی افزود: امیدواریم در دور جدید ساماندهی کشف‌رود با مجریگری شهرداری مشهد تعهدات مورد تعهد و توافق همه دستگاههای امضاکننده توافقنامه ساماندهی این رودخانه به طور کامل اجرا شود. 

توافقنامه ۱۳ ماده‌ای ساماندهی کشف‌رود با قبول تعهدات، میان اداره‌کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، شرکتهای آب منطقه‌ای و شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و نیز فرمانداری مشهد و شهرداری این کلانشهر منعقد شده است.

ظرف دو دهه اخیر کشف‌رود بخاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن، سرازیر شدن فاضلابهای آلوده صنعتی، کارگاههای محلی و خانگی به بستر رود دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است. آبیاری زمینهای کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کند.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها  باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد تا در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.