علیرضا رزم حسینی روز یکشنبه در نخستین جلسه کارگروه مدیریت "کشف رود" افزود: وظیفه مندی و مسئولیت توام شرکت آب و فاضلاب و اداره کل محیط زیست خراسان رضوی موجب برخی مشکلات و مسائل موجود شده است.
وی ادامه داد: نظر به اهمیت این رودخانه و حساسیت مسائل و آلودگی موجود در آن تفویض اختیار این ۲ دستگاه به یک فرماندهی واحد و آغاز فصل جدیدی از مدیریت در این بخش ضروری است.
استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به موافقت ۲ دستگاه یاد شده تصمیم گیری نهایی در این زمینه در نشستی با حضور مدیران آب و فاضلاب و محیط زیست استان به همراه شهردار مشهد و معاون دادستان این شهر روز سه شنبه هفته جاری انجام می شود.
وی افزود: با توجه به بحرانی بودن حدود ۶۰ کیلومتر از عرصه رودخانه کشف رود، تفویض اختیار و تعیین مدیریت واحد برای این محدوده انجام می شود.
رهاسازی فاضلاب خام، انتقال پسماند غیر استاندارد، آبیاری زمین های کشاورزی با آب آلوده، برداشت غیر مجاز آب آلوده برای استفاده در حوزه کشاورزی، مشکلات بهداشتی و بیماری ها و مسائل زیست محیطی مهمترین مشکلات موجود در حوزه کشف رود است.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلابهای آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته شده و زمینهای کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می شد.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار با فاضلاب بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
۷۴۹۶/۶۰۵۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.