مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان آبیک گفت: 52 روستا با 14 هزار مشترک و 27 هزار جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی شهرستان آبیک قرار دارند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، امین‌الله شیخ مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان آبیک در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران استان از تأسیسات و پروژه‌های آب و فاضلاب روستایی استان، تصریح کرد: در ناحیه روستایی شهرستان آبیک 52 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارد، یعنی خدمات تأمین، توزیع و بهداشت آب از طریق شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام می‌شود.

وی افزود: 14 هزار مشترک و 27 هزار جمعیت تحت پوشش شهرستان آبیک قرار دارند، همچنین تأسیسات آب‌رسانی در 52 روستا شامل 95 کیلومتر اجرای خط انتقال و 280 کیلومتر خط شبکه بوده است، یکی از سیاست‌های دولت در تأمین آب روستا با توجه به جمعیت روستا رفتن به سمت ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی است.

شیخ تأکید کرد: در شهرستان آبیک هشت مجتمع آب‌رسانی داریم که هر مجتمع از دو تا هفت روستا را تحت پوشش قرار داده است، مجتمع آب‌رسانی یانس آباد در حال حاضر وظیفه آب‌رسانی به چهار روستای یانس آباد، کهوانک، اصغرآباد و فالیزان را بر عهده دارد.

وی عنوان کرد: هرچه به سمت بالا حرکت کنیم منطقه کوهستانی است و برای محل تأمین آب دچار مشکل می‌شویم به همین دلیل برای این مجتمع چندین کیلومتر پایین‌تر نزدیک نیروگاه چاه عمیق 160 متری با 12 لیتر آبدهی در ثانیه حفر کردیم، آب از این چاه پمپاژ و به مخزن 500 مترمکعبی منتقل و درنهایت به چهار روستا پمپاژ می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان آبیک تصریح کرد: دو پمپاز اصلی و دو پمپاز به‌صورت یدک است، چهار روستای مذکور ۵۰۰ مشترک و هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارند که برای آن‌ها هشت باب مخزن ساخته‌شده است که چهار مخزن ذخیره روستا و یک مخزن 500 مترمکعبی برای ذخیره کلی است و 20 کیلومتر خط انتقال و 22 کیلومتر خط شبکه دارد.

وی تأکید کرد: در مدت راه‌اندازی این طرح سه میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است درواقع برای هر مشترک بیش از شش میلیون تومان هزینه آب‌رسانی می‌شود، تعرفه آب روستایی بسیار پایین‌تر از شهرها است اما برخی مشترکین پرمصرف هستند؛ خدمات خوبی به روستا داده می‌شود تا مهاجرت معکوس رخ دهد.

شیخی اظهار کرد: مشکل کمبود آب در این روستاها حل‌شده است تا قبل از این در مجتمع آب‌رسانی با مشکل تأمین آب در روستاها مواجه بودیم و همکاران ما برای هر روستا به‌صورت سالانه 300 تانکر می‌آوردند و آب روستا را تأمین می‌کردند.

وی تصریح کرد: برای آب‌رسانی به برخی از روستاهای شهرستان آبیک از مجتمع خدماتی استفاده می‌شود که به چند روستا خدمت‌رسانی می‌کند، به خاطر پراکندگی روستاها، در برخی از روستاها که دسترسی سخت است باید تأسیسات آب‌رسانی به‌صورت جداگانه انجام شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان آبیک بابیان اینکه فاضلاب برای دو روستای بزرگ در نظر گرفته‌شده است؛ اظهار کرد: در روستاهای زیاران دوهزار و ۱۰۰ خانوار و در روستای قشلاق دوهزار خانوار تحت پوشش شبکه تصفیه فاضلاب قرار گرفتند، تاکنون برای احداث تصفیه‌خانه در این دو روستا اعتبار موردنیاز از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تأمین‌شده است و برای روستای زیاران نیز پنج میلیارد تومان تأمین اعتبارشده است.

مجتمع آب‌رسانی یانس آباد پایلوت ایمنی آب کشور است

سیدمحمدحسین سیدابوترابی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: مجتمع آب‌رسانی یانس آباد پایلوت ایمنی آب کشور است، ایمنی آب طرحی برگرفته از تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت بهداشت است که برخی از روستاها در سطح کشور پایلوت طرح ایمنی آب شدند.

وی افزود: دو مجتمع آب‌رسانی شهید رجایی آبیک (یانس آباد) و مجتمع شهید الله‌یاری تاکستان در استان قزوین به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند، ایمنی آب یعنی تمام مخاطراتی که ازنظر کیفی و کمی منابع آب در حوزه آب وجود دارد را شناسایی کرده و با همکاری سایر دستگاه‌ها مشکلات را حل کنیم.

سیدابوترابی اظهار کرد: تأمین آب روستای یانس آباد علاوه بر مجتمع آب‌رسانی از طریق قنات نیز صورت می‌گیرد، این‌ها برای کمیت خوب است اما برای کیفیت مخاطراتی وجود دارد که ازجمله آن کشاورزی اطراف قنات، باغ‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌های اطراف منابع را می‌توان نام برد که یک تهدید جدی محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: حریم کیفی منابع ما با توجه به عمق چاه متفاوت است، برخی کمتر از 50 متر است که نمی‌توانیم آن‌ها را تملک کنیم اگر بخواهیم 50 متر اطراف چاه‌ها را تملک کنیم اعتبارات زیادی نیاز دارد که ما قادر به آن نیستیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین یادآور شد: کودهای کشاورزی، باغ‌ها و فاضلاب دامداری‌ها منابع مستعدی برای آلوده کردن آب چاه است، خانه‌های بهداشت دو بار در روز میزان کلر منابع آب را ارزیابی می‌کنند و اگر کلر نداشته باشد هشدار می‌دهند.

وی عنوان کرد: آب ازنظر نیترات و آیتم‌های مختلف شیمیایی مورد آنالیز قرار می‌گیرد اگر از میانگین بالاتر باشد اجازه نداریم وارد شرب کنیم، اما با استفاده از کلرزنی توانستیم آلودگی میکروبی را صفر کنیم، البته آلودگی شیمیایی نیاز به همکاری مردم دارد.

سیدابوترابی تأکید کرد: مردم باید حریم چاه‌ها را حفظ کنند اگر نیترات افزایش پیدا کند باید آن حلقه چاه را از رده خارج کنیم به همین منظور دوره‌های آموزشی مختلفی برای مردم برگزار کردیم، آب‌های شرب کاملاً قابل شرب است.

وی تصریح کرد: یک نگاه عوامانه وجود دارد که از تصفیه خانگی و آب‌معدنی استفاده کنند این در حالی است که آب شرب ما دارای معیارهای مطلوب است و املاح موردنیاز بدن در آن وجود دارد، اما با دستگاه تصفیه این املاح مفید را حذف می‌کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین بیان کرد: فیلترهای تصفیه خانگی حداقل هر شش ماه باید تعویض شود اما این اتفاق نمی‌افتد و فیلتر خودش عاملی می‌شود که میکروب وارد آب شود، آب شرب ما از آب‌معدنی بهتر است.

وی با اشاره به وضعیت روستاهای استان تأکید کرد: کرد: 89 درصد جمعیت کل روستایی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارند، در استان قزوین 699 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که 506 روستا تحت پوشش است و روستاهای دیگر نیز در دست اقدام است.

سیدابوترابی بیان کرد: کیفیت آب روستاهای تحت پوشش به‌صورت دائم در حال پایش است، اگر ازنظر کمی شکستگی و اتفاقی بیافتد در سریع‌ترین زمان حل می‌شود، روستاهایی که تحت پوشش نیستند کنتور ندارند و ما در قبال آن وظیفه‌ای نداریم.

وی یادآور شد: تحت پوشش قرار گرفتن روستاها توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین باهدف توزیع و تقسیم عادلانه آب و دست‌یابی مردم به آب شرب باکیفیت و بهداشتی و سالم است .

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.