مهدی یعقوبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا ۱۶۰ هکتار از محدوده پل التیمور تا پل رسالت و کلات و ۲۰ هکتار نیز خارج از بستر کشف رود درختکاری شده است.
وی اظهار داشت: ۶۵ هکتار نیز بین پل کلات تا محدوده خین عرب در صورت آزادسازی بستر و تحول به شهرداری، درختکاری خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای درختکاری کمربند شمالی بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: در سال جاری برای درختکاری و ساماندهی کشف رود حدود ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که در صورت تحویل مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری، مابه‌التفاوت اعتبار مورد نیاز در اصلاح بودجه در نظر گرفته خواهد شد.
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد افزود: در صورت ابلاغ مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری، ساماندهی حدود ۵۴ تا ۸۰ کیلومتر از حریم و بستر کشف رود در دستور کار قرار می‌گیرد که برای تحقق این مهم باید حیطه وظایف و اختیارات تمام دستگاه‌های متولی مشخص شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون جلسات هماهنگی بین شهرداری و دستگاه‌های مختلف متولی ساماندهی کشف رود در حال برگزاری است تا در صورت برعهده گرفتن مدیریت واحد کشف رود، هم افزایی های لازم ایجاد شده باشد.
شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شد.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار با فاضلاب بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.