اصحاب رسانه تربت حیدریه هم به منظور ثبت و ضبط تلاش جهادگران بسیج سازندگی به روستای "تلخ بخش" رفتند تا آن ها نیز سهمی هر چند کوچک از این تلاش و کوشش داشته باشند جایی که گروه جهادی "قافله خاکی" با بیش از ۱۵۰ جهادگر بسیجی اعم از دانش آموز، دانشجو، طلبه، ارتشی، سپاهی و سایر اقشار مختلف از جوانان، این روزها در آنجا حضور یافته اند تا مطالبه جدی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در گام دوم انقلاب تحقق بخشند.
تلخ بخش کجاست
روستای تلخ بخش در ۸۵ کیلومتری شمال غربی تربت حیدریه و ۱۵ کیلومتری شهر کدکن با بیش از ۴۰۰ خانوار و جمعیتی حدود ۲۵۰۰ نفر یکی از دور افتاده ترین و محرومترین روستاهای این شهرستان و منطقه هدف اردوهای جهادی بسیج سازندگی است.
این روستا دارای معادن غنی سنگ مرمر و کروم است که به گفته اهالی با وجود نزدیکی معادن به روستا، هیچ اشتغالی برای جوانان این روستا ایجاد نکرده و افراد غیربومی در آن اشتغال دارند و تنها عایدی این معادن غنی، گرد و خاکی است که بیشتر در هفت ماه ابتدایی سال، نصیب مردم روستا می شود و آسیب جدی برای کودکان و سالمندان در پی دارد.

پای صحبت بسیجی های خاک خورده
گروه‌های جهادی دانش آموزی و دانشجویی در قالب اردوهای جهادی آمده اند تا با تمام تفاوتهایشان به محرمان خدمت کنند.
در این گروه جهادی از رتبه دو رقمی کنکور سراسری امسال و افسران ارشد ارتش و فارغ التحصیل دانشگاه امام علی (ع) گرفته تا دیگر دانشجویان و دانش آموزان محصل، بنا، خطاط، خیاط، پزشک، پرستار، لوله کش و برق کار همه آمده اند تا نخودی در دیگ آش کمک به همنوع بیندازند.
سعید محمدی رتبه ۶۲ کنکور سراسری امسال در رشته علوم تجربی است که به همراه چند نفر از همکلاسی های خود که آنها نیز رتبه های زیر هزار دارند  هدف حضورش در این اردوی جهادی را خودسازی عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند کار کردن در گرمای تابستان سخت و طاقت فرساست اما طعم شیرین خدمت به مردم محروم یک روستای دورافتاده، همه این سختی ها را لذت بخش می کند طوری که در کنار خستگی ناشی از کار طاقت فرسا یک احساس سبکی مداوم نیز با ماست.
وی افزود: هر چند شرکت در این اردوها، موجب شده  یک هفته تا ۱۰ روز از خانواده خود دور بمانیم اما وقتی خوب فکر می کنیم می بینیم چه قدر زود باید از خانواده و دوستان جدیدی که یافتیم دل کنده و دور شویم.
یک دانش آموخته دانشگاه امام علی (ع) و افسر یگان ارتش که در ستاد کل خدمت می کند هم برگزاری این اردوها را یک فعالیت فرهنگی و تربیتی عنوان کرد و اظهار داشت: کار فرهنگی و عمرانی به خصوص برای مردم روستاهای دور افتاده یک ضرورت است و بر همین اساس یکی از ماموریت های مهم بسیج سازندگی در اردوهای جهادی علاوه بر محرومیت زدایی انجام فعالیت های فرهنگی و تربیتی است.
رسول محمدی با بیان اینکه چهارمین سال متوالی است که در این اردوها شرکت می کند افزود: با خود عهد بسته ام در هر جای ایران که باشم در ایام برگزاری این اردوهای جهادی مرخصی گرفته و به یاری همنوعان خود که چشم امیدشان به نیروهای جهادی است بشتابم.

اعزام ۲۰ گروه جهادی به مناطق سیل زده کشور
فرمانده سپاه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه امسال ۲۰ گروه جهادی بسیج سازندگی این شهرستان به مناطق سیل زده کشور اعزام می شوند به خبرنگار ایرنا گفت: این گروهها شامل دانشجویان، محلات و سایر اقشار بسیج هستند که برای ساخت ۳۰ باب منزل مسکونی و مرمت و بهسازی منازل آسیب دیده ناشی از سیل به مناطق سیل زده اعزام می شوند.
سرهنگ پاسدار علی نیک یاد افزود: در کنار این اقدامات طرحهای عام المنعه از قبیل ساخت غسالخانه، سرویس های بهداشتی و مسجد و حسینیه ها و همچنین ویزیت بیماران و تحویل داروی رایگان به افراد نیازمند نیز  انجام می شود.
وی به فعالیت گروه جهادی قافله خاکی اشاره کرد و گفت: این گروه با بیش از ۱۵۰ جهادگر بسیجی در مدت یک هفته به صورت شبانه روزی در ۶۰ عرصه عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی فعالیت می کنند و بناست در ساخت منازل مسکونی برای سیل زدگان نیز مشارکت داشته باشند.
سرهنگ نیک یاد یکی از ویژگی های شاخص این گروه جهادی را برنامه های فرهنگی و معنوی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف این گروه ها تزکیه و خودسازی است برنامه های معنوی و فرهنگی که به خصوص شب ها بعد از اقامه نماز مغرب برگزار می شود در روحیه این جوانان تاثیر به سزایی داشته است.

تحقق گام دوم انقلاب با جوانان
سرپرست گروه جهادی قافله خاکی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این گروه جهادی در سال ۱۳۹۰ و در قالب بسیج دانش آموزی تاسیس شد و بعد از گذشت ۹ سال از حیات خود، اکنون متشکل از ۱۵۰ نفر دانش آموز، دانشجو، طلبه و معلم همه ساله در فصل تابستان، در عرصه های مختلف به محرومیت زدایی مشغول است.
محمود اشرف زاده افزود: جهادگران بسیجی امسال نیز همچون سالهای گذشته با اعزام ۱۵۰ نفر به روستای تلخ بخش از توابع بخش کدکن تربت حیدریه اعزام شدند و در مدت هفت شبانه روز به صورت مداوم در عرصه های عمران و آبادانی، بهداشت و درمان، کمک به احداث و بهسازی منازل محرومان، جمع آوری محصولات کشاورزی، فرهنگی و ورزشی فعالیت کردند.
وی ادامه داد: گروه جهادی قافله خاکی به عنوان یکی از بزرگترین گروههای جهادی کشور در سالهای ۹۴ و ۹۵  به عنوان گروه موفق جهادی سازمان بسیج مستضعفین معرفی شد.
سرپرست گروه جهادی قافله خاکی از مهمترین اهداف برگزاری این اردوها را تحقق گام دوم انقلاب عنوان کرد و افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند" آینده کشور را جوانان امروز می سازند" و لذا آشنایی این قشر از جامعه با مشکلات مردم به خصوص  مناطق محروم علاوه بر کادرسازی مناسب برای نظام، مدیرانی دلسوز و مردمی تربیت خواهد کرد.
محمود اشرف زاده هدف مهم دیگر این فعالیتها را تمرین واگذاری مسئولیت ها به جوانان و نیز ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی و دعوت عملی از مردم به انقلاب و اهداف نظام عنوان کرد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

۷۰۷۹/۶۱۲۱/۱۹۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.