به گزارش ایرنا با اینکه فاصله مشهد تا جبهه جنوب غرب و غرب کشور بیش از هزار و 400 کیلومتر است اما فرزندان غیور خراسان در راه پاسداری از انقلاب نوپای اسلامی و تمامیت ارضی کشور در این مناطق حضور فعالانه داشتند.

*خراسان رضوی در رتبه نخست جامعه ایثارگری کشور
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: در نبرد تحمیلی، رژیم بعث عراق جنگ ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی حمله کرد، از این رو مردم غیور ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.
حجت الاسلام حسین معصومی افزود: همه مردم ایران اسلامی برای مقابله با متجاوزان از دور و نزدیک خود را به جبهه های جنگ رساندند تا از کشور دفاع کنند، در این میان استان خراسان رضوی 17 هزار و 139 شهید ، 48 هزار و 671 جانباز و سه هزار و 383 آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرد.
وی با بیان بیان اینکه استان خراسان رضوی پس از تهران و اصفهان سومین رتبه را در زمینه تعداد شهدا، جانبازان و آزادگان دارد اظهار داشت: شمار جامعه ایثارگری استان که زیرپوشش بنیاد شهید و امورایثارگران قرار دارند بیش از 308 هزار نفر شامل جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان آنان و
والدین، همسران و فرزندان شهدا می باشد که از این نظر رتبه نخست کشور می باشد.

* اعزام 250 هزار خراسانی به جبهه های دفاع مقدس
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 250 هزار نفر از این استان در قالب نیروهای ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروهای انتظامی و جهاد سازندگی در جبهه های جنگ تحمیلی حضور داشتند.
سرتیپ دوم پاسدار احمد نجاتی افزود: سابقه حضور رزمندگان خراسانی به پیش از آغاز جنگ و به دوران فعالیت نیروهای ضد انقلاب در غرب کشور باز می گردد که با یورش رژیم بعث عراق به مرزهای کشور در سال 59 این حضور در قالب نیروهای ارتش و داوطلب سپاه در مناطق جنوب غرب کشور بیشتر شد.

*مشارکت سپاه پاسداران خراسان با سه لشکر و سه تیپ مستقل در جنگ تحمیلی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: لشکر پنج نصر، لشکر 21 امام رضا (ع)، لشکر ویژه شهدا و گروه توپخانه 61 محرم و 45 مهندسی جواد الائمه(ع)، تیپ 77 پیاده انصارالرضا (ع) ، تیپ پدافند هوایی 13 رعد و تیپ اطلاعاتی 313 حر در دهها عملیات کوچک و بزرگ دفاع مقدس حضور داشتند.
نجاتی افزود: فعالیت نیروهای بسیجی استان نیز در قالب همین تعداد لشکر و تیپ سازماندهی شده بود.
وی به حضور سپاه پاسداران استان در کردستان و منطقه غرب کشور و نبرد با نیروهای ضد انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: با شروع جنگ تحمیلی و سازماندهی سپاه، این نهاد انقلابی در مناطق عملیاتی شاخصی چون تنگه چزابه و عملیاتهای بیت المقدس، رمضان، والفجر3 و 8 و کربلای یک، 4 و 5 حضور گسترده تر یافت.

* بررسی عملکرد سپاه خراسان از جهات مختلف
مسئول محور لشکر 21 امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس نیز گفت: نیروهای سپاه پاسداران خراسان از نظر حجم نیرو در عملیات والفجر 8 حضور گسترده ای داشتند و حضورشان در عملیاتهای کربلای 4 و 5 نیز دارای وسعت و گستردگی بیشتر بود.
سید هاشم موسوی افزود: یگانهای سپاه در خراسان بیشترین نقش را در عملیاتهای والفجر 3 و عملیات میمک (عاشورا) بر عهده داشتند و همچنین در پاتک قبل از عملیات کربلای یک فقط لشکر 5 نصر و 21 امام رضا (ع) توانستند در میان نیروهای عمل کننده جلو دشمن را بگیرند که در ادامه یگانهای دیگر وارد شدند.
این پژوهشگر مرکز حفظ اسناد دفاع مقدس سپاه اظهار داشت: نیروهای سپاه پاسداران خراسان در عملیات ماووت در استان سلیمانیه عراق به خاطر کوهستانی بودن و شرایط زمستانی سخت ترین شرایط را گذراندند و در این عملیات بسیاری از نیروها به دلیل سرمای شدید به شهادت رسیدند.

*308 هزار بسیجی شهید از خراسان بزرگ
موسوی گفت: دردوران دفاع مقدس خراسان بزرگ 9.5 درصد نیرو در کل نیروهای استانهای کشور را تامین می کرد و 308 هزار بسیجی از خراسان و 152 هزار بسیجی از شهر مشهد طی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
این فرمانده اسبق دوران دفاع مقدس افزود: در مجموع بیش از 9 هزار بسیجی و چهار هزار پاسدار رسمی و سرباز از خراسان به درجه شهادت نایل شدند.

* عملیات ثامن الائمه (ع) مبدا عملیاتهای بزرگ در جنگ
رئیس هیات معارف جنگ قرارگاه منطقه ای ارتش در شمال شرق کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: لشکر 77 به عنوان یک یگان عمده در شرق کشور و از جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) نقش تعیین کننده در هشت سال دفاع مقدس داشت که علاوه بر جلوگیری از پیشروی و تثبیت دشمن در سال اول جنگ ، عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) را نیز به ثمر رساند.
امیر سرتیپ دوم بازنشسته مهدی تکلو افزود: این عملیات که با محوریت لشکر 77 انجام شد ، اولین عملیات کلاسیک آفندی نیروهای مسلح بود که به عنوان مبدا اساسی عملیات های بزرگ بعدی گردید و طی این عملیات غرور آفرین که پنجم مهرماه سال 1360 انجام شد ، شرق کارون از وجود نیروهای بعثی پاکسازی و طی آن محاصره شهر آبادان شکسته شد.
وی اظهار داشت: این عملیات که در راستای فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان صورت گرفت توسط فرماندهی و ستاد لشکر 77 طرح ریزی ، هدایت و اجرا شد و 10 گردان پیاده سبک به استعداد 2 هزار و 400 نفر از سپاه پاسداران ( نیروهای مردمی) در یگانهای این لشکر به صورت ادغامی در آن مشارکت داشتند.
وی گفت: تا پایان جنگ تحمیلی این لشکر فعالانه در عملیات های غرور آفرین طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس شرکت داشت و با توجه به جایگاه شایسته رزمی این یگان و همجواری با بارگاه حضرت ثامن الحجج (ع) از این یگان در اکثر عملیاتها استفاده عملیاتی و معنوی می گردید.
تکلو افزود: در راستای این رسالت سترگ لشکر 77 خراسان در طول هشت سال دفاع مقدس پنج هزار و 367 شهید، 280 مفقود الاثر، 2 هزار 865 آزاده و 15 هزار و 949 جانباز در راه حفظ تمامیت ارضی و حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

* احداث پل بعثت شاهکار جهادگران خراسان
مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی خدمات جهاد سازندگی خراسان را نیز در جنگ تحمیلی، شایسته و خاص خواند و گفت: سه شهید شاخص جهاد سازندگی کشور به نام های سید هاشم ساجدی ، سید محمد رضوی و محمد طرحچی طوسی از این استان هستند که نماد بخشی از رشادتهای این نیرو در هشت سال دفاع مقدس است.
سرتیپ دوم پاسدار احمد نجاتی افزود: از جمله مهمترین اقدامات جهاد سازندگی در قرارگاه کربلا و با مدیریت فرماندهان خراسانی احداث پل بعثت بر روی رود اروند در سال 65 بود که به وسیله خواباندن 6 هزار لوله کوچک و بزرگ در کف این رودخانه و در جهت جریان آب ایجاد شد.
وی اظهار داشت: ساخت این پل بر روی آن بخش از رود اروند که در طول شبانه روز چهار بار جزر و مد دارد عملیات بسیار سخت بود اما با احداث سریع این پل، جابه جایی ادوات و نیروهای نظامی برای عملیات والفجر هشت میسر شد.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.