علیرضا خندان رو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی در سال جاری 96 درصد نسبت به میانگین بلندمدت (25 سال) و 81 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و خراسان جنوبی در ردیف استان های کم بارش قرار گرفته است.
وی بیان کرد: از نظر خشکسالی در یک دوره هفت ساله، 100 درصد استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بر همین اساس 54 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی شدید، 35 درصد خشکسالی متوسط و 11 درصد خشکسالی بسیار شدید است.
وی اظهار کرد: استان های اردبیل، گلستان، مازندران و گیلان به ترتیب نسبت به میانگین بارندگی بلندمدت کمترین کاهش بارندگی را داشته اند.
خندان رو پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیشترین حجم بارندگی در فصل زمستان و بهار روی می دهد گفته بود: بر اثر کاهش بارندگی از چند سال گذشته وضعیت بارندگی و منابع آبی استان بحرانی اعلام شده است.
براساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم بارش ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تا هجدهم دی ماه معادل 58 میلیارد و 505 میلیون متر مکعب گزارش شد.
سال آبی از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه می یابد.
میانگین بارندگی های امسال نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که 82.6 میلیمتر بود، 57 درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 54 میلیمتر بود، 34.3 درصد کاهش داشته است.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان بلوچستان و کرمان است که کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی این منطقه را با مشکلاتی از جمله افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و مهاجرت مواجه کرده است.
انتقال آب به این استان یکی از گزینه های جدی مقابله با بحران کم آبی و از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
خبرنگار: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.