محمد محمد زاده، عصر سه شنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های ارتباط جمعی در طبس افزود: میزان مصرف آب از ابتدای سال جاری تا 10 روز اول تیر ماه به میزان هفت درصد افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: آب شرب در شهر طبس از 25 حلقه چاه و تصفیه خانه سد نهرین تامین می شود.
مدیر آبفای طبس بیان کرد: آب های زیرزمینی استحصالی پس از عبور از 100 کیلومتر خط انتقال، وارد مخازن پنج گانه شهر با ظرفیت 28 هزار متر مکعب می شود و پس از آن در شبکه بهداشتی به طول 240 کیلومتر و شبکه شرب به طول 58 کیلومتر توزیع می شود.
وی با بیان این که شهر طبس 17 هزار 700 مشترک دارد، افزود: 75 درصد مشترکان مسکونی و مابقی غیرخانگی هستند.
محمدزاده با قدردانی از خبرنگاران برای اطلاع رسانی از بحران آب سال گذشته و کاهش میزان مصرف یادآور شد: طبس پارسال با بحران آب مواجه شد، با همکاری و اطلاع رسانی خبرنگاران، در فصل گرما، میزان مصرف هفت تا 10 درصد نسبت به سنوات قبل کاهش یافت، در حالیکه در گذشته شاهد سه تا 6 درصد افزایش مصرف در این فصل بودیم.
وی گفت: سد تاریخی نهرین طبس در بارندگی های سال آبی 96-95 آبگیری شد و در حال حاضر حدود 20 درصد آب شهر از این سازه آبی تامین می‌شود به همین دلیل کیفیت آب نسبت به سال قبل کمی بهبود یافته است.
مدیر آبفای طبس تصریح کرد: آبی که در شبکه منازل جاری است از حداقل استاندارد های شرب برخوردار است، به شهروندان توصیه می کنیم برای برخورداری از آب با کیفیت از ایستگاه های برداشت آب استفاده کنند.
وی با بیان افزایش 13درصد بارندگی نسبت به سال گذشته افزود: این عدد نسبت به میانگین بلند مدت 30 ساله، 47 درصد کاهش دارد.
به گفته مدیر آبفای طبس خرداد ماه سال 96 میانگین بیشینه دمای هوا 42.9 درجه سلسیوس ثبت شد که 1.9 درجه نسبت به خرداد ماه پارسال هوا گرمتر شده است.
وی با بیان تاثیر افزایش دمای هوا بر میزان مصرف آب تاکید کرد که در 10 روز اول تیر ماه میانگین بیشینه دما به 43 درجه سانتیگراد رسید و نسبت به سال گذشته 2.9 درجه هوا گرم تر شده است.
شهرستان طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
آثار زیانبار کاهش بارندگی و خشکسالی در خراسان جنوبی با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی استان بر کسی پوشیده نیست، امروزه این پدیده طبیعی به یکی از دغدغه های مردم و مسئولان منطقه تبدیل شده است.
میانگین بارندگی سال زراعی جاری استان 88 میلی متر اعلام شد که این منطقه از نظر کاهش بارندگی و خشکسالی پنجمین استان کشور است.
به گفته علیرضا خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی، هرچند میانگین بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش دارد، اما نسبت به بلند مدت با 25 درصد کاهش رو به روست.
وی اضافه کرد: بیشترین میزان کاهش بارندگی با 50 درصد مربوط به نهبندان،48 درصد، مربوط به طبس و 40 درصد نیز مربوط به بیرجند است.
هم اکنون علاوه بر شهرهای قهستان، طبس مسینا و گزیک از توابع شهرستان درمیان ، طبس گلشن و همچنین بیرجند به عنوان مناطق دارای تنش آبی شناسایی شده اند،
و 174 روستای استان نیز در وضعیت تنش آبی قرار دارد
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.