خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند که در شرق کشور قرار دارد، مهر ماه 1395 وارد هیجدهمین سال خشکسالی شده است.
علیرضا خندان رو، روز چهارشنبه به ایرنا،افزود: تغیییر اقلیم، وجود عرصه های بیابانی، کمبود بارش ها و نبود رودخانه دایمی و قرار گرفتن منطقه جنب حاره ای و فشارهای به وجود آمده مهمترین عوامل خشکسالی پی در پی در استان است.
وی میزان بارندگی از ابتدای مهرماه سال زراعی جاری تاکنون را 59.2 میلی متر ذکر کرد و یادآور شد: هرچند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 104 درصد افزایش دارد.
وی اضافه کرد: بیشترین میزان بارندگی با 140 میلیمتر مربوط به شهرستان سربیشه و کمترین آن هم با 29 میلی متر مربوط به شهرستان طبس است.
خندان رو با اشاره به اینکه میزان بارندگی در طبس نسبت به بلند مدت 31 درصد کاهش دارد، عنوان کرد: انتظار می رود شاهد بارندگی نسبتا نرمالی در سراسر استان در ماه های اسفند 95 و فروردین 96 باشیم.
به گزارش ایرنا، خندان رو، اظهار کرد: در حال حاضر 62 ایستگاه باران سنجی، 22 ایستگاه « دیت آل کیت» ، 11 ایستگاه سینوپتیک و هفت ایستگاه اقلیم شناسی در استان فعالیت دارد.
وی 57 میلی متر بارندگی در شهرستان قاینات در مدت 24 ساعت را بی سابقه در 27 سال گذشته عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به اینکه بارش ها در سرایان هم بی سابقه بود، این مهم در دیگر شهرستانها هم اتفاق بیفتد.
میزان بارندگی در سال زراعی جاری تا اول اسفند در بیرجند 63.2میلی متر است، هر چند این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.6میلی متر افزایش دارد، اما میزان بارندگی در مدت مشابه بلند مدت، 80.8میلی متر است.
3215*2047*خبرنگار* محمد رسول ابراهیمی اسفدن- انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
3215
*3215 2047*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.