به گزارش ایرنا شدت گرما در آخرین روزهای خرداد ماه بسیار بالاست و مردم از خود می پرسند وقتی هوا در این ماه از سال این چنین داغ است پس چگونه روزهای سوزناک تیر و مرداد را تحمل کنیم.
شدت گرما به حدی است که مردم، ماندن در منزل یا محل کار را ترجیح داده و تا حد امکان از حضور در خیابانها پرهیز می کنند.
خیابانهای مرکزی شهر در ساعات اوج گرما (14 تا 17) تقریبا خالی از جمعیت است و تنها کارمندان و کارگرانی که از محل کار خارج شده و در حال عزیمت به خانه هستند را می توان مشاهده کرد.
خریدهای روزانه مردم نیز در ساعات اولیه صبح یا چند ساعتی پس از غروب آفتاب انجام میشود و کودکان از جمله اقشاری هستند که کمتر می توان آنها را در خیابانها دید.
خشکسالی سال های اخیر که هر سال بر شدت آن افزوده می شود نیز مزید بر علت شده و شدت گرما را بیشتر محسوس می کند.
گرمای هوا بر وسایل خنک کننده و سرمایشی مانند کولرها نیز تاثیر گذاشته و در برخی نقاط مانند منطقه همیشه گرم بافق باید از چندین دستگاه خنک کننده استفاده نمود.
شدت گرما در این شهرستان به حدی است که در برخی از روزهای فصل تابستان از جمله شهرهای بسیار گرم و داغ کشور معرفی می شود.
مرکز استان یزد نیز در اغلب روزهای تیر و مرداد در زمره سه مرکز استان گرم کشور است.
کسانی که این روزها در مناطق خوش آب و هوای استان مانند روستاهای ییلاقی و سرسبز تفت، ماوا و مکانی دارند روزهای تعطیل و حتی بعد از ظهر ها را به این مکانها پناه می برند.
مناطق روستایی دهبالا، طزرجان، سانیج، علی آباد، بردستان، دره گاهان در شهرستان تفت و چشمه غربالبیز شهرستان مهریز در این فصل، میزبان خیل گرمازدگان کویر است.
تصور عامه مردم بر این است که هواشناسی از اعلام دمای واقعی هوا خودداری می کند و درجه گرمای هوا از آنچه اعلام میشود بیشتر است اما شنیدن نظرات کارشناسان هواشناسی حاوی نکات قابل توجهی است.
آنها می گویند دمای هوا بر اساس وجود ملکول های هوا در شرایط استاندارد که دور از حرارت های مصنوعی باشد سنجیده می شود.
این کارشناسان با تایید درست بودن تصورات عامه مبنی بر بیشتر بودن دمای هوا نسبت به آنچه که اعلام میشود گفتند: آنچه از سوی هواشناسی اعلام می شود دمای استاندارد هوا بدون در نظر گرفتن حرارت های مصنوعی مانند گرمای آسفالت، فشردگی جمعیت، وجود خودروها و دیگر عوامل است.
به گفته آنها اگر این عوامل مصنوعی را در نظر بگیریم قطعا گرمای هوا چند درجه بیشتر از آن چیزی است که اعلام میشود، کارشناسان هواشناسی ، استانداردها را بدون منظور کردن حرارت های مصنوعی در نظر دارند.
هواشناسی یزد امروز /سه شنبه/ اعلام کرد: دمای هوا دیروز شهر یزد 41 بوده که سومین مرکز استان گرم کشور معرفی شده است.
بر اساس پیش بینی هواشناسی یزد، دمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در شهر یزد به 44 و در بافق به 48 خواهد رسید.
2088/ 6197 گزارش از: کبری دانشی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.