به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی محیط زیست یزد دامون سلیمانی زاده افزود: این ذرات که به دلیل سستی خاک بر اثر خشکسالی‌های پیاپی به وجود می‌آید، در شهرهای مستقر در دشت یزد- اردکان پراکنده است؛ به این معنا که باد غالب که از دشت عقدا و اردکان به سمت یزد می‌وزد ، گرد و غبار را نیز به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان روزهای ناسالم و آلوده هر سال در خرداد ماه است اظهار کرد: به‌ صورت میانگین در 6 ماه نخست سال (ماه های بهار و تابستان) بیشتر در معرض آلودگی ذرات معلق بوده‌ایم و این امر تشدیده شده است، در حالت کلی در یک ماه ممکن است 8 روز هوای ناسالم و خطرناک داشته باشیم که این آلودگی منشا طبیعی است و موقت می باشد.
وی ادامه داد: آلودگی هوای استان در مقابل شهرهای مناطق غربی کشور که در یک ماه تابستان 20 روز است که به مراتب کمتر این مناطق می باشد.
رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان یزد تصریح کرد: برای بهبود آلودگی هوای استان هم اندیشی و هم فکری مسئولان و متخصصان ضروری است .
سلیمانی زاده خاطر نشان کرد: روزهای آلوده درجات متفاوتی در وضعیت هشدار، اضطرار و بحران دارند که خوشبختانه روزهای آلوده استان در اکثر مواقع در وضعیت هشدار است.
این مسئول با بیان اینکه استاندارد ذرات معلق 24 ساعته است ادامه داد: در برخی مواقع و ساعات روز شاید میزان آلودگی هوای یزد به وضعیت بحران برسد اما چون به صورت لحظه ای و کوتاه مدت می باشد بر اساس استانداردهای جهانی گزارش‌ها در 24 ساعت سنجیده می‌ شود.
حد مجاز ذرات معلق 150 میکروگرم بر متر مکعب است که اکنون شاخص هوای استان بیشتر از این میزان را نشان می دهد.
شاخص کیفیت هوای سالم بین صفر تا 50 پاک ، 50 تا 100 سالم، 100 تا 200 ناسالم ، بیش از 200 هشدار و 300 میکروم گرم بحرانی و خطرناک است.
اکسیدهای گوگرد، نیتروژن ، منوکسید کرین و ذرات معلق از عوامل تعیین کننده شاخص کیفیت هوا است.
هوای استان یزد در سالجاری چندین بار به علت گرد و غبار در وضعیت ناسالم قرار گرفت.
2088/6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.