علیرضا نصرآبادی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای این پروژه در شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس، سرایان و بشرویه به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه این پروژه در نگاه کلی با هدف افزایش اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن جو و نیز افزایش پوشش گیاهی انجام می شود، یادآور شد: برای اجرای این پنج پروژه بین المللی در استان به مدت پنج سال، 150 میلیارد ریال اعتبار ملی پیش بینی شده است.
وی گفت: اجرای این پروژه در شهرستان نهبندان در مساحت 150 هزار هکتار در 15 روستا با جمعیت 2 هزار و 363 نفر در مرحله نخست به مدت پنج سال برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه بودجه ملی این پروژه در سال نخست 12 میلیارد ریال است، عنوان کرد: همچنین مبلغی به عنوان اعتبار ارزی به اجرای طرح اختصاص دارد که سالانه از سوی سازمان عمران ملل متحد( UNDP) تامین می شود.
وی گفت: پروژه یاد شده در شهرستان طبس در محدود 143هزار هکتار در 26 روستا با جمعیت هفت هزار و 657 نفر ، در فردوس در سطح 152 هزار هکتار در هشت روستا با جمعیت 2 هزار و 349 نفر ، در سرایان در محدوده 23 هزار هکتار در 17 روستا با جمعیت چهار هزار و 113 نفر و در بشرویه در مساحت 224 هزار هکتار در 43 روستا با جمعیت 23 هزار و 89 نفر اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای اجرای این طرح در هر شهرستان حدود پنج میلیارد ریال اعتبار استانی پیش بینی شده است.
نصرآبادی ادامه داد: پدیده گرمایش زمین، کمبود آب و تخریب سرزمین از جمله معضلات زیست محیطی است که امروز بشر با آن مواجه است و تبعات زیادی را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه 97 شهر کشور به طور مستقیم درگیر پدیده بیابان زایی هستند ، یادآور شد: بحث سرزمین چون بستر اصلی حیات بشر است وقتی در آن بیابان زایی رخ دهد درآمد حاصل از کشاورزی کاهش می باید و به تبع آن شرایط بد اقتصادی و فقر ایجاد می شود و نیز به دنبال آن کاهش درآمد و مهاجرت را بوجود می آورد.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از پدیده بیابان زایی، طرح و الگوهایی در دنیا توسط دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP )، سازمان خوار و بار جهانی(FA0 ) با کمک صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی (GF ) اجرا می شود که نخستین پروژه ها در خراسان جنوبی اجرا شد.
وی اظهار کرد: در سال 2017 که ارزیابی های لازم از اجرای این پروژه ها صورت گرفت اجرای پروژه ترسیب کربن در سربیشه به عنوان یکی از 10پروژه موفق بین المللی در دنیا معرفی شد.
نصرابادی گفت: پروژه ترسیب کربن از میان 31 استان کشور فقط در 6 استان اجرا می شود که در هر یک از آنها تنها یک پروژه به اجرا درآمده است اما در خراسان جنوبی با توجه به موفقیت آن در حسین آباد سربیشه، اجرای آن در پنج شهرستان دیگر استان به تصویب رسید.
وی یادآور شد: با اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در پنج شهرستان خراسان جنوبی 900 هزار هکتار به وسعت اجرای این پروژه در استان اضافه می شود.
وی ادامه داد: موفقیت خراسان جنوبی در اجرای پروژه ترسیب کربن با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی موجب شد که این استان تاکنون دارای هشت پروژه بین المللی در راستای جلوگیری از بیابانزایی شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
6054* خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.