به گزارش ایرنا، سال زراعی 94 - 95 ایران و بوِزه استان ایلام شاهد سالی پر بارش بود به طوریکه در برخی مناطق کشور همچون استان ایلام شاهد بارش های سیلابی نیز بودیم اما در سال زراعی 96 - 95 بارش های جوی از میزان و تعداد دفعات چندان قابل توجه نبود.
کمبود بارش های پاییزی و نزولات جوی در فصل آبی گذشته استان ایلام را در ردیف کم بارش ترین استان های کشور قرار داد، بطوریکه در سه ماه فصل پاییز و دی ماه بارش ها در حد صفر بود ولی در بهمن ماه تا اواسط اردیبهشت امسال تا حدودی بارندگی ها از میزان ریزش و دفعات بارشی مناسب و مطلوب بود و تا حدودی بخشی از کمبودهای بارشی فصل پاییز را جبران کرد، تا با وجود کمبود بارش ها و نزولات جوی وضعیت ذخیره آب سدهای استان در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد.

** ایلام در سال آبی گذشته 403 میلی متر بارش داشته است
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: 403 میلی متر نزولات جوی در سال زراعی گذشته (اول مهر هر سال 95 تا پایان شهریور سال 96) تاکنون در این استان باریده است.
یوسف شیخ الملوکی افزود: این میزان بارش نسبت به سال زراعی ماقبل آن 53 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 14 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی تاکید کرد: در این مدت(فصل آبی گذشته) میزان نزولات جوی ثبت شده در شهرستان ایلام 469 میلی متر بود که در قیاس با بارش های سال زراعی ماقبل آن (سال 94) 51 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 16 درصد با کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی ایلام اضافه کرد: بیشترین بارش در این مقطع زمانی در شهرستان ایوان با 688 میلی متر گزارش شد که نسبت به سال زراعی 94 حدود 41 درصد کاهش و در مقایسه با میانیگن بلندمدت هشت درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین در این مدت(سال زراعی گذشته) کمترین میزان بارش ها در شهرستان مهران با 138 میلی متر بود که در مقایسه با بارش های سال ماقبل آن(94) 56 درصد و نسبت به میانیگن بلند مدت 37 درصد کاهش ثبت شده است.
به گفته شیخ الملوکی، با توجه به کاهش محسوس بارش ها از منظر هواشناسی، استان ایلام بر خلاف بارش های چشمگیر سال زراعی 95 - 94 در سال زراعی جاری خشکسالی بود که امیدواریم با تغییرات اقلیمی در سال زراعی پیش رو میزان بارش ها در فصل آبی جدید به وضعیت مطلوب برسد.

** وضعیت مطلوب آب سدهای استان ایلام با وجود کمبود بارش ها در فصل آبی گذشته
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با تشریح وضعیت منابع آبی موجود استان گفت: وضعیت منابع آب استان در فصل آبی گذشته (95-96) و در تابستان امسال با توجه به افزایش دما چندان نگران کننده نبود و با مدیریت صحیح مشکلی در این حوزه بوجود نیامد.
احسان یارمحمدی حجم آب موجود در مخازن سدهای سه گانه چم گردلان، دویرج و کنگیر استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حجم کنونی آب سدهای استان بیش از 239/8 میلیون متر مکعب (سد ایلام 54/21 میلیون، کنگیر ایوان 13/7 میلیون و دویرج نیز 171/8 میلیون متر مکعب) است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.
وی با اشاره به وضعیت منابع آب زیرزمینی استان نیز گفت: 19 دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد تنها وضعیت 2 دشت مهران و موسیان بحرانی است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان ایلام اضافه کرد: با برنامه های صرفه جویی و اجرای شبکه های تحت فشار، تغذیه آبخوان ها، طرح های تغذیه مصنوعی، جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز نسبت به جبران افت منابع آب زیرزمینی این دشت ها اقدام های مناسبی انجام شده است.
یارمحمدی برداشت اضافی و بی رویه از آب های زیرزمینی از سوی کشاورزان استان را چالش و مشکلی اساسی برای بهبود وضعیت آب سفره های زیرزمینی ایلام عنوان کرد و افزود: کشاورزان استان مقدار برداشت تعیین شده آب از چاه های زیرزمینی را رعایت نمی کنند و برای آبیاری زمین های کشاورزی خود به طور معمول اقدام به برداشت آب به مقادیر بیشتر از میزان تعیین شده می کنند.

** اجرای طرح تعادل بخشی آب و مسدود کردن چاه های غیر مجاز در استان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام از اجرای طرح ‌های تعادل ‌بخشی آب در استان خبر داد و گفت: استفاده از آب‌های مجازی به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی استفاده از آب‌های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.
یارمحمدی افزود: با توجه به منابع آبی محدود در سطح استان و کشور نیاز است تا به سمت مدیریت مصرف گام برداشته شود که در این راستا استفاده از کنتورهای هوشمند یکی از عوامل در راستای مدیریت مصرف است.
وی یادآور شد: روند نصب کنتورهای هوشمند ابتدا در دشت های ممنوعه استان ایلام شروع شد و بر روی چاه های عمیقی که دارای آبدهی بالا و یا اضافه برداشت بود، نصب شده اند.
یارمحمدی به ویژگی های خاص نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و یادآور شد: کنتورهای هوشمند، میزان برداشت آب از هر چاه را مطابق پروانه بهره برداری و برابر میزان حجم برداشت سالیانه مندرج در پروانه مزبور تنظیم نموده و از برداشت اضافی جلوگیری و آب برداشتی از چاه ها را اندازه گیری می کند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به شناسایی و پلمپ چاه های غیر مجاز آب در استان اضافه کرد: با احتساب شناسایی چاه های غیر مجاز در سال گذشته و امسال، 96 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شد که از این تعداد 63 مورد پر و مسدود گردید.
وی افزود: پر و مسدود کردن چاه های غیر مجاز آب در مناطق مختلف استان ادامه دارد و این موضوع اکنون به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این شرکت در همه مناطق و دشت های استان بر ممانعت از حفاری چاه غیر مجاز اشراف و نظارت کامل دارد.

** مدیریت مصرف، مهمترین راهکار اصلی مقابله با بحران کم آبی
در مجموع می توان گفت که موفقیت آمیز و نتیجه بخش بودن برنامه ها و اقدام های انجام شده مسئولان کشوری و استانی برای حل مشکل کم آبی در گرو همکاری و کمک مردم در رعایت فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای درست و کامل این برنامه ها است.
با توجه به اینکه حجم بسیار زیادی از آب کشور در بخش کشاورزی و با بازده پایین (بیش از 90 درصد) مصرف می‌ شود لذا با اعمال راهکارهای صرفه‌ جویی و مدیریت مصرف، می توان در مقدار قابل ‌توجهی از آب صرفه ‌جویی کرد.
مدیریت مصرف می‌تواند به ما در عبور از بحران آبی یاری دهد که به طور قطع این کار نیازمند همکاری همه مردم است،
باید مدیریت مصرف آب مانند کشورهای توسعه یافته که اکثرا برخلاف ایران از منابع آبی کافی بهره‌مند هستند جزیی از فرهنگ مردم کشور شود.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
3032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.