به گزارش ایرنا، خدمات بیمه به عنوان آخرین ابزار حمایتی دولت از کشاورزان هنگام بروز خسارت های طبیعی از بهره برداران کشاورزی و دامداری است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با اجرای بیمه پایه حداقل 70 درصد جامعه هدف خود را تحت پوشش قرار دهد.
عضو هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی ایران روز سه شنبه در جلسه ستاد بیمه کشاورزی استان کردستان با دستور کار بررسی آخرین تغییرات بیمه محصولات کشاورزی و معرفی بیمه پایه گفت: هم اکنون 30 درصد بهره برداران کشاورزی مشتریان صندوق بیمه هستند که با اجرای بیمه پایه، این میزان را می توان به 70 درصد رساند.
تورج سعیدی با اشاره به اینکه بیمه پایه لازمه داشتن بیمه های دیگر است، افزود: بهره برداران در بیمه پایه حداکثر 15 درصد حق بیمه را پرداخت می کنند اما میزان غرامت آن حدود 500 برابر است.
به گفته وی، شرایط پرداخت غرامت این نوع بیمه در صورت گستردگی، تواتر و خسارت شدید در مناطق مختلف است که این شرایط طبق مدیریت بحران، هواشناسی و ستاد بیمه ای استان ها اعلام می شود.
سعیدی ادامه داد: هم اکنون برخی از محصولات از جمله گندم، انگور آبی، پسته و سیب در حوزه باغ و زراعت و انواع دام صنعتی، عشایر و گاوهای بومی آمیخته و گاو اصیل در واحدهای سنتی بهداشتی شامل این بیمه می شود.
وی تاکید کرد: سایر فعالیت های کشاورزی که تولید آن در گروه محصولات استراتژیک و امنیت غذایی قرار می گیرند نیز در آینده طبق مطالعات کارشناسان بیمه صندوق به این گروه اضافه می شوند.
وی افزود: انوع خدمات بیمه ای قبلی برای سایر محصولات نیز همچنان در صندوق بیمه ای کشور انجام می شود.
مدیرشعب بانک کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی گذشته، 160 هزار هکتار مزارع و هفت هزار هکتار از باغ های استان دچار خسارت حوادث طبیعی شدند.
اسعد فهیمی ادامه داد: خسارت متحمل شده به کشاورزان استان بر اثر این حوادث حدود 518 میلیارد ریال برآورده شده است و تاکنون تنها برای خسارت دیدگان بخش دام 180 میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری 519 هزار تن گندم در استان به ارزش 6 هزار و 794 میلیارد ریال خریداری شده است، یادآور شد: حدود 50 درصد از این مبلغ یعنی سه هزار و 300 میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت نشده است.
فهیمی تاکید کرد: با توجه به سردسیر بودن استان کردستان، لازم است غرامت بهره برداران برای حمایت کشاورزان و تشویق آنان به ادامه کشت محصولات به صورت ویژه پرداخت شود.
به گزارش ایرنا، کردستان بدلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور به شمار می رود البته 110 هزار هکتار از این اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتاری دارند که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.