دکتر طوبی کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سئوال نقش روزه در سلامت قلب افراد سالم (بدون سابقه بیماری قلبی) افزود: روزه بطور مستقیم بر قلب تاثیر نمی گذارد بلکه از طریق کنترل فاکتورهای خطر قلبی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی در یک فرد سالم می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی را شامل چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن، پرفشارخون، کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، سیگار، استرس و دیابت ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه در یک فرد سالم روزه تاثیر مفیدی بر چربی خون دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است بعد از ماه مبارک رمضان میزان کلسترول و چربی مضر ( ال-دی-ال) کاهش و چربی مفید ( اچ –دی- ال) افزایش می یابد.
وی ادامه داد: روزه داری بر وزن و چاقی شکمی تاثیر مثبتی دارد، بعد از ماه مبارک وزن کاهش یافته و چاقی شکمی کمتر می شود.

** روزه گرفتن باعث پایین آمدن فشار خون می شود
رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق بیرجند با بیان اینکه روزه گرفتن باعث پایین آمدن فشارخون می شود، ادامه داد: دیابت (قند خون بالا) یک فاکتور خطر جدی بیماریهای قلبی است و فرد روزه دار نسبت به زمان معمول قند خون پایین تری دارد.
کاظمی یادآور شد: امروزه ارتباط استرس های روحی و بیماریهای قلبی ثابت شده است و در ماه مبارک رمضان ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و ازسویی فرد روزه دار به نماز (به ویژه اول وقت و بصورت جماعت) و تلاوت قرآن توجه بیشتری دارد پس روزه باعث سلامت روح و روان خواهد شد.
وی گفت: از محرمات روزه، کشیدن سیگار و سایر دخانیات است، از طرفی هر چه تعداد سیگار و مدت کشیدن آن کمتر باشد احتمال بیماری قلبی کاهش می یابد و فرد روزه دار در حال حاضر حدود 17 ساعت سیگار نمی کشد.

** اغلب فاکتورهای خطر بیماری قلبی در ماه رمضان کاهش می یابد
وی با بیان اینکه اغلب فاکتورهای خطر قلبی در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد به روزه داران توصیه کرد؛ پیاده روی و یا یک برنامه منظم و مداوم ورزشی و رژیم غذایی سالمی داشته باشند یعنی مصرف سبزی و میوه فراوان، گوشت سفید و لبنیات کم چرب را فراموش نکنند.
وی گفت: روز ه داران سعی کنند چربی و نمک کمتری استفاده کنند و از مصرف موادی مانند زولبیا، بامیه و سایر شیرینی جات خودداری کنند.

** برای همه بیماران قلبی و عروقی در مورد روزه گرفتن نمی توان یک نسخه پیچید
استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به سئوال آیا روزه داری برای بیماران قلبی مضر است، اظهار کرد: برای همه بیماران قلبی در مورد روزه گرفتن نمی توان یک نسخه پیچید.
وی اظهار کرد: بیمارانی که بیماری خفیفی قلبی دارند مانند پرولاپس میترال(شلی دریچه )،تنگی یا گشادی خفیف دریچه های قلبی، این گروه احتمالا بعد از مشاوره با پزشک خود بتوانند روزه بگیرند.
وی ادامه داد: بیمارانی که در یک سال گذشته به علت بیماری قلبی (تنگی نفس، درد قفسه صدری، تپش قلب ) در بیمارستان بستری شده اند، نباید روزه بگیرند بلکه باید بعد از ویزیت مجدد پزشک معالج و اجازه از او اقدام به روزه داری کنند.
وی گفت: بیمارانی که در یک سال گذشته تحت عمل جراحی قلب یا بالون کرونر قرار گرفته اند، حتی اگر علامتی ندارند نباید روزه بگیرند.
وی ادامه داد: همچنین بیمارانی که علیرغم مصرف دارو علامت قلبی (تنگی نفس، درد قفسه صدری، تپش قلب) دارند، از روزه گرفتن خودداری کنند.
کاظمی اضافه کرد: بیمارانی که از عمل جراحی قلب، بالون عروق کرونر یا سکته قلبی شان بیش از یکسال گذشته و علامتی ندارند، به خیلی از این بیماران اجازه روزه گرفتن نمی دهیم مگر اینکه با مراجعه مجدد به پزشک و فقط در صورت اجازه پزشک می توانند روزه بگیرند.

** بیماران قلبی در صورت اجازه پزشک خود روزه بگیرند
وی گفت: درحال حاضر با توجه به طولانی بودن مدت روزه داری (حدود 16تا 17ساعت) و گرمای هوا، بیماران قلبی فقط در صورت اجازه پزشک شان روزه بگیرند.
به گفته این پزشک متخصص، از آنجایی که حملات قلبی در ابتدا بدون علامت است بیماران ممکن است در روزهای ابتدایی رمضان علامتی نداشته باشند اما از نیمه های رمضان علایم واضح قلبی ایجاد شود لذا توصیه می شود فرد با بیماری قلبی کاملا شناخته شده حتما برای اجازه روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کند.

** روزه داری برای بیماران قلبی مادرزادی، بسته به نوع بیماری متفاوت است
کاظمی در پاسخ به سئوال چگونگی روزه داری برای بیماران قلبی مادرزادی ادامه داد: بعضی از این بیماریها خفیف بوده، بدون عارضه و بعد از عمل جراحی بطور کامل اصلاح می شوند مثل سوراخ بین دو دهلیز یا دو بطن، این بیماران می توانند روزه بگیرند.
وی گفت: بعضی بیماریهای مادرزادی همراه با عوارضی مثل کبودی لبها، تنگی نفس، تپش قلب همراه است و حتی بعد از عمل جراحی هم کاملا اصلاح نمی شود و این گروه نیز نمی توانند روزه بگیرند.
وی افزود: بیمارانی که قبلا عمل شده و الان هیچ عارضه ای ندارند باید این افراد باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند چون ممکن است با مصرف چندین دارو و در زمانهای معین بدون علامت باشند و با روزه گرفتن و تغییر زمان دارو دچار علایم قلبی یا حتی حمله قلبی شوند.
این پزشک متخصص در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بیماران با فشار خون و یا چربی بالا میتوانند روزه بگیرند، گفت: اگر فشار خون کنترل شده دارند، داروها در 2 وعده مصرف می شود و عوارضی شامل بیماری کلیوی، نارسایی قلبی و یا مشکلات قلبی عروقی دیگر را نداشته اند با مراجعه به پزشک می توانند روزه بگیرند.
وی یادآور شد: بیمارانی که به دنبال فشار خون بالا دچار عارضه شده اند و یا فشار خونشان بالاست و یا فقط با مصرف 3 وعده دارو قابل کنترل است، نمی توانند روزه بگیرند.

** با یک استکان چای و خرما افطار کنید
وی در مورد تغذیه بیماران قلبی گفت: این بیماران قلبی لازم است از همه گروه های غذایی به ویژه سبزیجات، میوه جات، حبوبات، لبنیات کم چرب و گوشت سفید استفاده کنند و غذاها حتما کم چرب و کم نمک باشد.
کاظمی گفت: روزه داران در موقع افطار با یک استکان چای و خرما افطار کنند و خوردن ساندویچ پنیر، سبزی و گردو در زمان افطار بسیار مناسب است و از خوردن مایعات زیاد به ویژه آب سرد در اول افطار خودداری کنند، خوردن سوپ منعی ندارد، اما از خوردن آش،حلیم و مواد مشابه که نفاخ بوده به مقدار زیاد خودداری کنند.

** غذای سحری کم نمک و کم چرب باشد
وی افزود: روزه داران یک تا 2 ساعت پس از افطار حتما میوه و مایعات به مقدار کافی مصرف کنند و در موقع سحر هم از خوردن مقدار زیاد غذا خودداری کنند و با عجله غذا نخورند و غذای سحری حتما کم نمک و کم چرب باشد.
وی در پاسخ به سئوال توصیه شما به بیماران قلبی در ماه رمضان چیست، گفت: این بیماران باید قبل از رمضان به پزشک خود مراجعه کنند تا در صورت امکان روزه گرفتن، داروهایشان را تنظیم کرده و دفعات دارویی برای ماه مبارک تنظیم شود.
وی ادامه داد: به هیچوجه قبل از مشاوره روزه نگیرند، موارد متعددی داشته ایم که فرد روزه گرفته،حتی ممکن است بیشتر ماه را هم روزه بوده و ظاهرا بدون علامت ولی متاسفانه با حمله ناگهانی قلبی کارشان به اورژانس کشیده شده ا ست.
وی گفت: افراد در صورت اجازه روزه گرفتن، داروهایشان را بطور منظم مصرف کنند و به هیچ وجه دارو را قطع نکنند و درصورت روزه داری، با احساس هر گونه علامت قلبی، روزه را افطار کرده و با پزشک شان مشورت کنند.
وی اضافه کرد: کسانی که بعد از چندین سال ممنوعیت، می خواهند روزه بگیرند روزهای اول را بصورت روز در میان یا 2 روز در میان روزه بگیرند، به عبارتی قلب خود را محکی بزنند و در صورتی که اذیت نشدند بتدریج پشت سر هم روزه بگیرند.

** روزه داران از پیاده روی و فعالیت شدید درگرمای هوا خودداری کنند
پزشک متخصص بیماریهای قلب و عروق ادامه داد: روزه داران در روز از فعالیت های شدید و پیاده روی در گرمای هوا اکیدا خودداری کنند.
وی گفت: افراد سالم روزه دار اگر سیگار می کشند این ماه را غنیمت شمرند و به میمنت روزه داری ، بعد از ماه مبارک سیگار را بطور کامل ترک کنند.
کاظمی یادآور شد: بیماران قلبی، اگر پزشک معالج صلاح نمی داند که روزه بگیرند اصرار بر روزه گرفتن نکنند، چرا که سلامتی را خداوند به عنوان یک نعمت در اختیار ما قرار داده لذا باید مراقب آن باشیم و آن را به خطر نیندازیم.
وی گفت: روزه داری، فقط گرسنگی و تشنگی کشیدن نیست، همه بیماران در این ماه از فضایل معنوی آن مثل تلاوت قرآن، تفکر در قرآن، صله رحم، نمازهای اول وقت و جماعت و... بهره کامل ببرند.
6054* خبرنگارو انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.