ناصر نبی زاده عصر سه‌شنبه در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با محوریت جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نمکزار افزود: سومین جشنواره مجسمه‌های نمکی فروردین ماه سال ۹۹ با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار می‌شود.

وی گفت: این جشنواره هر سال با حضور هنرمندانی از سراسر کشور در شهرستان نهبندان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: این جشنواره در ۲ مرحله‌ شامل انتخاب اولیه براساس تصاویر ارسالی و انتخاب نهایی براساس اجرای زنده در محل تالاب برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: تالاب کجی نمکزار یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان نهبندان و جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی از رویدادهای مهم خراسان جنوبی است که گام مهمی در بهبود اقتصادی شهرستان نهبندان نیز محسوب می‌شود.

نبی زاده گفت: جشنواره مجسمه‌های نمکی با هدف توسعه مجسمه سازی و هنر محیطی معاصر ایران از طریق فراهم کردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری برگزار می‌شود.

وی تبادل تجربیات، اطلاعات و مهارت‌ها در زمینه هنر محیطی بین هنرمندان و حضور و بازدید شهروندان حین اجرای آثار را از دیگر اهداف برگزاری ذکر کرد و افزود: امسال در برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی، استفاده از توان بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در اولویت خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: از آنجا که برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی مورد استقبال کم‌نظیر مردم، مسافران و هنرمندان قرار می‌گیرد توجه به تامین زیرساخت‌های منطقه ضروری است.

وی گفت: امسال ۱۲ هزار نفر و پارسال ۶ هزار نفر از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید کردند و این بدان معناست که می‌توان زمینه‌های رونق گردشگری این منطقه را فراهم کرد.

نبی زاده با بیان اینکه پیش بینی می‌شود سال آینده این جشنواره با استقبال مردمی گسترده‌تر برگزار شود افزود: امید است با برگزاری هرچه بهتر جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان، مقدمات بین المللی کردن آن فراهم شود.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این جشنواره ملی شد و گفت: تلاش می‌کنیم این جشنواره در نوروز ۹۹ برگزار شود اما اگر محقق نشد برنامه جشنواره محلی برای شناخت توانمندی مجسمه سازان بومی و محلی شهرستان نهبندان در این ایام برگزار خواهد شد.

نخستین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی سال ۱۳۹۶ برگزار شد و آثاری از هنرمندان ۲۲ استان کشور به دبیرخانه جشنواره رسید.

جشنواره سال بعد با وجود ارائه فراخوان، به دلیل خشکسالی و مساعد نبودن شرایط جوی برگزار نشد و امسال در پی بارش باران و آماده شدن تالاب، دومین جشنواره با حضور ۲۵ گروه از استان‌های مختلف کشور روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه در نهبندان برگزار شد.

 تالاب کجی نمکزار در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان قرار گرفته است، این تالاب یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور است که ۲۲ هزار هکتار وسعت دارد.

گِل موجود در این تالاب دارای چسبندگی بسیار بوده که به دلیل نمک فراوانی که در آن موجود است، پس از خشک شدن، سفید می‌شود به همین علت به مجسمه‌های ساخته شده در این محیط به عنوان مجسمه‌های نمکی یاد می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.