رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: چهار درصد از بافندگان کشور و چهار درصد از صادرات فرش ایران مربوط به خراسان جنوبی است و در این استان در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش وجود دارد که سود فرش به آنان نمی‌رسد چرا که بین تولید و مصرف واسطه‌هایی وجود دارند.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، محمدحسن کامیابی مسک، امروز 13 مرداد، در جلسه ساماندهی و بهبود کسب و کار حوزه فرش استان اظهار کرد: فرش این منطقه از شناخته شده ترین برندها ایت که علی رغم تحریم‌ها وضعیت خوبی در صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: 30 درصد صادرات فرش به کشور آمریکا داشته‌ایم که با اعمال تحریم‌ها این صادرات به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: چهار درصد از بافندگان کشور و چهار درصد از صادرات فرش ایران مربوط به خراسان جنوبی است و در این استان در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده فرش وجود دارد که جزو ضعیف ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند.

کامیابی مسک ادامه داد: از نظر به فروش رفتن فرش در بازارهای جهانی مشکلی نداریم، اما بعد از اعمال تحریم‌ها میزان صادرات فرش به 60 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: در هنگام فروش فرش مبلغی که به دست بافندگان می‌رسد بسیار کم است چرا که در فاصله بین تولید تا مصرف واسطه‌های بسیاری وجود دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در صدد آن هستیم که تولید فرش استان را افزایش دهیم اما با بالارفتن قیمت مواد اولیه فرش و با توجه به این که بافنده‌ها از نظر مالی جزو قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند، امکان دارد به سمت مواد اولیه بی کیفیت بروند که این کار به برند فرش ایران لطمه وارد خواهد کرد.


رضا سلم آبادی، مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته 3100 نفر بافنده در کمیته امداد در سطح استان مشغول فعالیت بودند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 900 تخته فرش به ارزش 3 میلیارد تومان توسط این بافندگان بافته شد، افزود: در چهار ماهه امسال 143 تخته فرش به تهران ارسال شده است که ارزش آن بالغ بر 453 میلیون تومان بوده است.

علی هاشمی، رییس سازمان زندان‌های خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سطح کشور رتبه اول را در مبحث حرفه آموزی داریم.

وی افزود: در حال حاضر در زندان‌های استان 22 تخته فرش شش متری و چهار تخته فرش 9 متری در حال بافت بوده و تاکنون چهار تخته فرش به عتبات عالیات ارسال شده است.

وی بیان کرد: تعداد بافندگان به 36 نفر می‌رسد که میزان درآمد روزانه آن‌ها مبلغ 15 هزار تومان است.

حسین خوشایند، مدیر کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در سال گذشته برای 278 نفر در مناطق روستایی دوره‌های آموزش قالیبافی و بهبافی به صورت رایگان برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بافندگان استان چهار درصد از جمعیت بافندگان کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: امیدواریم مشکلات بیمه بافندگان مرتفع شود.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در مبحث آموزش در استان داریم برنامه ریزی کرده‌ایم که در سال 98، 300 نفر را به طور رایگان آموزش دهیم.

داوود شهرکی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی سازمان صمت، مبحث فرش است.

وی افزود: تعداد قالیبافان شناسایی شده در استان ۵۰ هزار نفر است که ۳۵ هزار قالیباف در مرکز استان مشغول به فعالیت هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد مراکز غیر متمرکز قالی بافی در استان، 42 مرکز است و تعداد مراکز قالی بافی متمرکز دو مرکز است.

شهرکی ادامه داد: در خراسان جنوبی 45 واحد فروش فرش دست بافت داریم و برای فروش مواد اولیه نیز 36 واحد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در بحث تعاونی‌ها از 18 تعاونی شهری فرش و سه تعاونی روستایی بهره مند هستیم، خاطرنشان کرد: 4500 نفر از بافندگان ما بیمه شده است و ما در صدد آن هستیم که این تعداد به ۱۵ هزار بافنده برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش اعظم فرش دست بافت استان صادراتی است، یادآور شد: فرش استان در بازار‌های جهانی و بین المللی خصوصا در بازارهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس جایگاه خوبی دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.