گفتگوی تفصیلی جی پلاس با سرمربی تاریخ ساز تیم ملی

چمنیان: در اوج رفتم فکر نکنند ضعیف هستم/ ایران 2سال دیگر می تواند قهرمان جهان شود/ کی روش خواست رقبای تیم ملی را آنالیز کنم

صعود تیم ملی نوجوانان یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال زیر 17 سال بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود که بازیکنان 16، 17 ساله ایرانی زیر نظر عباس چمنیان موفق به انجام آن شدند. مربی مشهدی تیم ملی در حالی این کار را انجام داد که به عنوان جانشین حمید علی دوستی انتخاب شده بود و انتقادات زیاد به انتخاب او وجود داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ عباس چمنیان در حالی سرمربی تیم ملی نوجوانان شد که کمتر از دو ماه تا شروع مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی زیر 17 سال باقی مانده بود. کنار گذاشتن مربی اخلاق مداری مانند حمید علی دوستی و انتخاب یک مربی کمتر شناخته شده مانند عباس چمنیان، انتقاد رسانه ها را به دنبال داشت و تقریبا کسی امیدوار به موفقیت این تیم نبود.

مربی مشهدی بی توجه به انتقادات، به سرعت شروع به استعدادیابی کرد و ظرف یک ماه هفت، هشت بازیکن جدید را جایگزین کرد که می توان به اللهیار صیادمنش و چند بازیکن موثر دیگر اشاره داشت. شروع کار تیم ملی نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا با عربستان بود. این بازی در بدترین شرایط سیاسی دو کشور انجام می شد و برنده بازی، نخستین مصاف دو کشور در یک دیدار ملی را به نام خود سند می زد. شکست دو بر صفر ایران در نیمه نخست، تمام پیش بینی های فنی را درست پیش برده بود اما تاکتیک ها و تعویض های چمنیان کارساز شد و ایران با زدن 3 گل در نیمه دوم، عربستان را با نتیجه 3 بر 2 شکست داد.

بازی با عربستان، شروع افتخارآفرینی این نسل از فوتبال ایران بود که تا فینال مسابقات پیش رفت و در ضربات پنالتی به عراق باخت. موفقیت در آسیا، چمنیان و همکارانش را از مسیر اصلی خود منحرف نکرد و دست از کار نکشیدند؛ بلکه با تمرینات بیشتر به سوی جام جهانی رفتند و این بار با شکست تیم هایی مانند فرانسه و مکزیک در دیدار دوستانه، وارد تورنمنت جام جهانی 2017 - هند شدند و در این مسابقات، به تیم های گینه، آلمان، کاستاریکا و مکزیک، 12 گل زدند اما در دیدار مرحله یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا شکست خوردند تا تاریخ سازی این نسل از نوجوانان تا همین جا تمام شود.

استقبال خوب مردم و فوتبالی ها از چمنیان باز هم او را مغرور نکرده؛ او که کماکان هدایت تیم ملی نوجوانان را بر عهده دارد و  می گوید تیم جدید پتانسیل قهرمانی جهان را دارد و اگر حمایت ها انجام شود، هیچ چیز جلودار او و تیمش نخواهد بود.

مربی با اخلاق تیم ملی که شاگردانش او را ستایش می کنند، شکست مقابل اسپانیا را یک درس بزرگ می داند و می گوید باید به حریف به خاطر برتری نسبت به ایران احترام بگذاریم، ولی از آن ها درس بگیریم.

در حالی که او برای تدوین برنامه های تیم ملی زیر 16 سال آماده می شود، به دفترش می رویم و حدود یک ساعتی به گفت و گو می پردازیم. برای شناخت بهتر عباس چمنیان خواندن مصاحبه تفصیلی او با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ را توصیه می کنیم:

روز اول کاری به بازیکنان و کمیته فنی گفتم قهرمان جهان می شویم

جی پلاس: از نخستین روزی که پیشنهاد تیم ملی نوجوانان به شما ارائه شد صحبت کنید. آن روزها انتقادات زیادی به این جا به جایی وارد بود و شما را گزینه مناسبی نمی دانستند.

چمنیان: پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی نوجوانان یک سال و نیم قبل از سوی آقایان معینی و محصص به عنوان رئیس کمیته جوانان و کمیته فنی بود که شناخت خوبی از من داشتند. هر چقدر آن ها از من شناخت داشتند، من هم به شناخت آنها اعتقاد و ایمان داشتم و این موضوع در صحبت هایم موج می زند؛ چون می دانم کار درست و با برنامه حتما به نتیجه مناسب ختم می شود. این وعده را خدا داده که اگر به هدفتان ایمان داشته باشید و با برنامه پیش بروید، موفق خواهید شد. من در نخستین دیدارم با بازیکنان تیم ملی و در محضر کمیته فنی گفتم "شک نکنید این تیم موفق می شود و بعد از قهرمانی در آسیا، به جام جهانی می رویم و قهرمان می شویم".

عباس چمنیان

موفقیت تیم ملی محصول کار است و اتفاقی نیست

جی پلاس: خیلی به خودتان مطمئن بودید که این شرط را دادید؟ به هر حال تیم های بزرگی در دنیا هستند که هنوز حتی به جام جهانی صعود هم نکردند!

چمنیان: به بازیکنانم گفتم "قهرمانی در جهان شرط دارد. من به خودم سخت می گیرم  و کار برای شما هم سخت خواهد بود". در این یک سال و نیم گذشته، ساعتی بدون برنامه نبودیم و از اردو بیرون نرفتم. هیچ دقیقه ای از تمرینات و جلسات فنی ما بدون هدف نبوده است. موفقیت تیم ملی محصول کار است و اتفاقی نیست. موفقیت تصادفی نیست. برای موفقیت باید برنامه، تلاش و پشت کار داشت. البته موفقیت تیم ملی به انتخاب آگاهانه کمیته جوانان و کمیته فنی هم برمی گردد که برابر همه انتقادات ایستادگی کردند.

همیشه می گویم در اوج بروید که فکر نکنند، ضعیف بودید

جی پلاس: فکر کنم فوتبالی ها نمی دانند شما سرمربی شهرداری یاسوجی بودید که سال 90 شگفتی ساز شد و با شکست دادن تراکتورسازی و فولاد، در نیمه نهایی جام حذفی به استقلال تهران رسید و حذف شد. حسین هوشیاری بعد از آن بازی دروازه بان پرسپولیس شد.

چمنیان: درست است؛ سرمربی شهرداری یاسوج بودم که آن تیم تا نیمه نهایی جام حذفی بالا رفت اما من مقابل استقلال حضور نداشتم. ما سال 90  تراکتورسازی و فولاد را حذف کردیم و بعد از بازی با فولاد در رختکن از بازیکنان خداحافظی کردم چون فضا را مناسب نمی دیدم. به من گفتند تیمت را تا این مرحله آوردی. حیف از استعفا می دهی؟ اما گفتم باید در اوج بروم که فکر نکنند از روی ضعف بوده است. از نظر من در آن شرایط واقعا دیگر نمی شد کار کرد و رفتم.

هیچ گاه به اندازه بازی با عربستان، به پیروزی تیمم مطمئن نبودم

جی پلاس: بازی ایران در نخستین دیدار از مرحله گروهی قهرمانی آسیا و شکست دو بر صفر تیم ملی مقابل عربستان در نیمه نخست و بردن این تیم با زدن سه گل در نیمه دوم! همین شد که دیدگاه فوتبالی ها نسبت به شما را تغییر داد؟

چمنیان: در طول 25 سالی که مربیگری می کنم، هیچ گاه به اندازه آن بازی فکر نمی کردم که موفق می شویم. ما بین دو نیمه، دو تعویض انجام دادیم که شرایط عوض شد. قبل از بازی اطمینان داشتم که موفق می شویم. بازیکنان و مربیان درجه یک کسانی هستند که وقتی شرایط بر علیه شان است، می توانند شرایط را عوض کنند. بازی با عربستان خیلی به ما کمک کرد و بازی را 3 بر 2 بردیم. بازیکنان باور کردند که می توانند به فینال بروند. در دیدار پایانی قهرمانی فوتبال آسیا، در ضربات پنالتی مقابل عراق شکست خوردیم که کمتر از قهرمانی نبود. هدف ما قهرمانی بود و به آن رسیدیم. این قهرمانی باعث شد یک سال دیگر مسیر پیشرفت این تیم ادامه داشته باشد.

عباس چمنیان

پنج بار تیم قهرمان آسیا را عوض کردیم

جی پلاس: بعد از موفقیت در آسیا، چطور در یک ریسک عجیب آن تیم را کاملا حفظ نکردید و با یک تیم دگرگون شده برای جام جهانی آماده شدید؟!

چمنیان: بعد از قهرمانی آسیا، پنج بار تیم را بازسازی کردیم. برای ما داشتن باور ذهنی بالا بسیار مهم بود. بازیکنان باید خلق شگفتی، پیروزی و موفقیت را باور داشته باشند. جام جهانی جایی نیست که از نظر ذهنی آماده نباشید. باید شخصیت جام جهانی داشته باشید. به من گفتند "چرا تیم قهرمان را عوض کردی؟" نکته مهم این بود که بازیکنان ما پیشرفت کنند. بازیکنان ما در وهله نخست استعداد هستند و تا وقتی پرورش پیدا نکنند، به جایی نمی رسند. بازیکنانمان خوب هستند ولی در صورتی به سطح اول فوتبال می رسند که مسیر موفقیت شان ادامه داشته باشد.

با مسجل شدن صعود به جام جهانی، شبانه جلسه گذاشتیم

در کار مربیگری چیزی به اسم تیم سازی وجود دارد. زمانی می توانید به حضور موفق در جام جهانی امیدوار باشید که تمام مراحل کار را مورد ارزیابی قرار بدهید. این موضوع درباره تغییر نفرات، شیوه بازی و رفتار بازیکنان صدق می کند. در مواقع متعددی تاکتیک ها و بعضی مواقع نفرات را عوض کردیم. 11 بازیکن از 21 نفر حاضر درجام جهانی، در مسابقات قهرمانی آسیا حضور نداشتند و بعد از این مسابقات به جمع ما اضافه شدند. این کار نشان دهنده پویا بودن و جریان داشتن انتخاب بازیکنان در تیم ملی بود. پنج بار خودم برای استعدادیابی به استان های مختلف رفتم و یک استعدادیابی گسترده هم از سوی کمیته جوانان انجام شد و هنوز هم ادامه دارد.

روزی که ویتنام را بردیم و به جام جهانی رفتیم، شبانه جلسه گذاشتیم و گفتیم از الان باید به فکر جام جهانی باشیم و شروع به استعدادیابی کنیم. برای مسابقات آسیایی زمان کمی در اختیار من بود اما بعد از آن یک سال زمان داشتیم که تیم را بازسازی کنیم. خیلی ها در این استعدادیابی به ما کمک کردند و در نهایت 11 بازیکن جدید را به تیم اضافه کردیم. نفرات قبلی را هم به صورت چرخشی به تمرینات دعوت می کردیم تا عملکردشان را بسنجیم.

دلفی و نامداری از تیم ملی خط خورده بودند اما پیشرفت کردند

جی پلاس: چند بازیکن خوب تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا، در جام جهانی نبودند. این موضوع مربوط به آماده نبودن آنها می شود؟

چمنیان: یونس دلفی بعد از تورنمنت مسکو که سه گل هم به ثمر رساند، از بین نفرات اصلی کنار گذاشته شد اما همچنان عملکرد او را زیر نظر داشتیم. به طور مرتب با سیروس پورموسوی و بعدا با عبدالله ویسی صحبت می کردیم و از شرایط او باخبر می شدیم و در نهایت سطح خودش را ارتقاع داد. وحید نامداری، یکی از بازیکنان خوب ما در جام جهانی، در مسابقات قهرمانی آسیا همراه ما بود اما بعد از این مسابقات به مدت پنج، شش ماه از تیم ملی خط خورد ولی به او فرصت دادیم و پیشرفت خود را به نمایش گذاشت. 

عباس چمنیان

فقط خودمان از شش پیروزی متوالی تعجب نکردیم

جی پلاس: وقتی عنوان کردید برای قهرمانی در جام جهانی به میدان می روید، برخی ها از وجود اعتماد به نفس کاذب در شما گفتند اما ثابت کردید پتانسیل رسیدن به آن را دارید.

چمنیان: باور قهرمانی سخت نبود؛ بلکه چیزی که به باورهای ما خدشه وارد می کند، عدم توجه به مسیر درست است. اگر مسیر درست را برویم موفق می شویم. تنها کسانی که از برد مکزیک، آلمان، گینه، کاستاریکا و فرانسه تعجب نکردند، تیم خودمان بود. بازیکنان جزء به جزء کارها و تمرینات را دیدند. در شش پیروزی متوالی، عملکرد تیم ملی با ثبات بود. ما آمار و ارقام بسیار خوبی را از خودمان به جا گذاشتیم و نشان دادیم روی برنامه پیش رفتیم و تمرکز داشتیم. اگر بازیکنان ایرانی در مسیر درست قرار بگیرند، موفق می شوند.

از نگاه فرانسه، ما تیم درجه چندم بودیم

جی پلاس: فکر می کنم، بازی با فرانسه و مکزیک و بردن این تیم ها، نقطه عطفی برای تیمتان بود و مردم هم باور کردند شما می توانید موفق شوید.

چمنیان: قبل از اینکه گزینه فدراسیون برای هدایت تیم ملی نوجوانان باشم، با کمیته فنی در ارتباط بودم و همیشه می گفتم اگر کاری درست باشد، شک نکنید موفق می شویم. مطمئنم تیم ملی جوانان ایران می تواند به جام جهانی برود. به اعتقاد من تیم ملی امید مستعد رفتن به المپیک است. تعدادی از کشورها بدون داشتن استعداد فوتبالی به جام جهانی می آیند و موفق می شوند؛ در حالی که ما استعداد هم داریم. با اعتقاد به خودمان به جام جهانی رفتیم و باور داشتیم موفق می شویم؛ این باور به ما کمک کرد. زمانی که در کمپ اسپانیا با فرانسه رو به رو شدیم، نگاه شان به فوتبال ما، بازی با یک تیم درجه چندم بود. در عوض در نگاه ما غرور به جا و تفکر بود و می دانستیم در بازی چه کارهایی را انجام می دهیم. به بازیکنان فشار نیاوردم که بروید و چهار گل بزنید بلکه تاکید کردم می توانیم موفق شویم. تعریف موفقیت، گل زدن نیست. مهم ترین دلیل نتیجه گیری ما، عملکردمان بود.

بازیکنان تا از فوتبال خود و تیم شان لذت نبرند، موفق نمی شوند

فلسفه کاری ما، بازی زیبا همراه با کسب نتیجه بود. از روز اول گفتم که برای موفق شدن باید زیبا بازی کنیم و وخودمان لذت ببریم. بازیکنان تا از فوتبال خود و تیم شان لذت نبرند، موفق نمی شوند. بازی زیبا می کنید، لذت می برید، انگیزه می گیرد؛ زیباتر بازی می کنید، نتیجه می گیرید و برای موفقیت بعدی انگیزه می گیرید. این سیکل منجر به موفقیت می شود. روزی در مقایسه با فوتبال ژاپن، کره شمالی و امارات عقب بودیم اما امروز در آسیا آقایی می کنیم. عراق، ژاپن و کره شمالی در آسیا حذف شدند. هند و کره شمالی تیم های آخر جام شدند، در حالی که ما پنجم شدیم. ما در نیمه نهایی قهرمانی آسیا کره شمالی را در ضربات پنالتی شکست دادیم اما در جام جهانی خیلی بهتر عمل کردیم. این نشان می دهد ما موفق بودیم. موفقیت شرط دارد و باید برنامه داشت.

عباس چمنیان

به خاطر روح بازی جوانمردانه مقابل کاستاریکا با قدرت به میدان رفتیم

جی پلاس: با فاصله کمی بعد از یک اردوی سنگین در اروپا، راهی جام جهانی در هوای شرجی هند شده بودید و دو بازی سنگین هم مقابل گینه، آلمان و در مراحل حذفی که طبیعتا کار فوق العاده سخت می شد! یک از سوالاتی که همچنان وجود دارد این است که چرا با وجود صدرنشینی در دور گروهی، با ترکیب اصلی برابر کاستاریکا به میدان رفتید؟!

چمنیان: به دو دلیل در بازی با کاستاریکا که قبل از آن صدرنشینی ما مسجل شده بود، با ترکیب اصلی به میدان رفتم. نخست اینکه رده سنی نوجوانان جایی است که باید بازی زیبا کنید و خوب نتیجه بگیرد. نمی توانم خلاف فلسفه خودم کار کنم و به دنبال بازی زیبا و بردن نباشم. دلیل دوم اینکه به خاطر روح بازی جوانمردانه این کار را کردیم. فیفا روی این موضوع تاکید داشت. نتیجه بازی ما می توانست در سرنوشت گینه و آلمان تاثیرگذار باشد. در کنفرانس خبری بازی سوال کردند، در بازی با کاستاریکا با چه ترکیبی به میدان می روید که گفتم شک نکنید با تمام قوا به میدان می رویم. البته به قادری و شریفی استراحت دادم.

مکزیک بسیار قدرتمندی بود اما گل نمی زد

جی پلاس: مردم فکر می کنند تیم ملی در آن بازی خسته شد که مکزیک را با اختلاف گل کمی برد.

چمنیان: از بازی با کاستاریکا تا بازی با مکزیک چهار روز فرصت داشتیم و اصلا خسته نبودیم. پیروزی خفیف ایران برابر مکزیک به خاطر قدرت بالای مکزیک بود. آنها حریف دست و پا بسته ای نبودند. برخی می گویند چرا توانستیم ده روز قبل از جام جهانی این تیم را با چهار گل شکست دهیم اما در جام جهانی این تیم را 2 بر یک بردیم! در بازی تدارکاتی این تیم می توانست نیمه اول را 2 بر صفر ببرد ولی با تساوی به رختکن رفتیم. در نیمه نخست خوب دفاع کردیم. در نیمه دوم روی یک ضد حمله به گل رسیدیم. بعد از گل نخست، ترفندی زدیم و به جای حفظ نتیجه و وارد کردن مدافع، چهار بازیکن هجومی تیم را عوض کردیم و طی 10 دقیقه دو گل دیگر زدیم. از چهار نفری که به صورت تعویضی وارد زمین شدند، دو نفر گل زدند و دو نفر هم پاس گل دادند. مکزیک فکر نمی کرد که اینطور گل بخورد.

اگر به بازی های مکزیک در مسابقات جهانی نگاه کنید، می فهمید که این تیم استحقاق سرگروهی را داشت ولی موقعیت های خود را به گل تبدیل نمی کردند. این موضوع به ما کمک کرد. البته تیم ما هم موقعیت های زیادی را گل نکرد. در جام جهانی دفاع منسجم در بازی های ما مشهود بود. ما روی ساختار دفاعی خوب کار کردیم. تا قبل از بازی با اسپانیا تنها دو گل دریافت کرده بودیم.

بر اساس واقعیت های فوتبال مان استراتژی ها را اتخاذ کردیم

جی پلاس: تیم ملی با وجود گل های زیادی که زد، چرا موقعیت های زیادی را هم خراب کرد؟

چمنیان: عده ای می گفتند چرا در برابر مکزیک و اسپانیا حفظ توپ نکردیم. چند درصد از فوتبال ما توان حفظ توپ دارد؟ چقدر زمین خوب در ایران داریم؟ از طرفی تیم های باشگاهی و تیم ملی فوتبال ما هم در امر گلزنی و حفظ توپ مشکل دارند. پس برای گلزنی یک راهکار را پیش بینی کردیم. با توجه به مشکل گلزنی، به جای ایجاد چهار موقعیت گل و زدن یک گل، تصمیم گرفتیم هشت موقعیت گل ایجاد کنیم و دو گل بزنیم. از نظر ایجاد موقعیت گلزنی، اول یا دوم شدیم. برابر آلمان و گینه هم موقعیت های زیادی داشتیم. استراتژی ما در برابر مکزیک هم جواب داد. در بخش حمله از نظر گلزنی سومین تیم جام شدیم. ما بر اساس واقعیت های فوتبال تیم ایران، استراتژی ها را پیش بینی کردیم.

تیم ملی نوجوانان

به بازی های دوستانه به چشم فرصت نگاه کردیم

بازی های تدارکاتی قبل از جام جهانی در ایجاد باور موفقیت تاثیرگذار بود. سه بازی دوستانه با تیم های بزرگسال سایپا، پیکان و اکسین البرز انجام دادیم. همین بلاها را سر هر سه تیم آوردیم. به سایپا یک صفر باختیم، با پیکان مساوی کردیم و اکسین را دو بر صفر بردیم. به نظرم خوب شد پیکان و سایپا را نبردیم. ما به بازی دوستانه به چشم یک فرصت نگاه می کنیم. اگر شکست هم خوردیم ناامید هم نشدیم. بعد از بازی با فرانسه و مکزیک، در زمین بازی نکات را به بازیکنان گفتم و مهلت ندادم به رختکن برویم.

چه نشانه غروری در تیم ما دیدند که گفتند تیم ملی مغرور نشود؟!

در یک برنامه تلویزیونی می گفتند تیم ملی و بازیکنان را غرور نگیرد! جواب من این بود که شما چه نشانه غروری از این تیم دیدید که فکر می کنید بازیکنان مغرور می شوند. آیا شما صحنه ای دیدید که بازیکنانم مغرور شوند؟ مجری به من گفت یکی از بازیکنان به جای پاس دادن در یک صحنه شوت زد. اتفاقا این توصیه خود من به بازیکنان است که در یک سوم حمله در بعضی از مواقع باید خودخواه باشند. اگر لازم است خودخواهانه عمل کرده و این کار را انجام دهید. اگر بازیکن نوجوانان در تشخیص پاس یا شوت اشتباه کند، باید گلایه کنیم؟ اینکه در طول بازی های تیم ملی نوجوانان کسی غر نمی زند، نشان دهنده روحیه تیمی است.

اسپانیا کاملا بی اشتباه بود و نتوانستیم کاری کنیم

جی پلاس: نظرات متفاوتی درباره شکست تیم ملی مقابل اسپانیا وجود دارد. خودتان بگویید چرا به این تیم باختیم؟

چمنیان: در همه بازی ها درصد مالکیت تیم ما کمتر از رقبا بود. استراتژی این بود که توپ در اختیار حریف باشد ولی آنها را وادار به اشتباه کنیم. در این امر خیلی موفق بودیم ولی اسپانیایی ها مقابل ایران کم اشتباه بودند. اینطور نبود بگوییم مدافعان چپ و راست حریف، دفاع را خالی می کردند. شرایط لازم برای به اشتباه افتادن حریف فراهم نشد. در روزی که اسپانیا خیلی خوب بود، فرصت های زیادی برای گلزنی نداشتیم. چون آنها کم اشتباه بودند، نتوانستیم در نیمه نخست به گل برسیم اما در نیمه دوم چند اشتباه فردی داشتند که ما توانستیم موقعیت هایی را ایجاد کنیم.

گل اول را خیلی زود از اسپانیا خوردیم. گل دوم را هم خیلی بد خوردیم. وقتی دو گل عقب افتادیم، به بازیکنان گفتم نفوذ کنند. وقتی نیمی از بازیکنان در خط حمله بودند، گل سوم را هم دریافت کردیم. معادلات تاکتیکی تیم مان کاملا بهم خورد. همه مهاجم ها را جلو آوردم و قرار شد پنج نفر از بازیکنان در خط حمله و پنج نفر در خط دفاع بمانند. این چیزی بود که با برنامه های ما همخوانی نداشت. چاره ای جز این نداشتیم. یک گل زدیم و یک موقعیت مسلم گلزنی هم داشتیم. اگربازی پنج دقیقه بیشتر ادامه داشت، باز هم گل می زدیم.

شکست مقابل اسپانیا برای کسی مهم نبود

روح بازی جوانمردانه می گوید هر گاه حریف بهتر از تو بود، احترام بگذار. هر چقدر انتظار داشتیم آلمان به ما احترام بگذارد، ما هم باید به اسپانیا احترام بگذاریم. می دانم برای کسی شکست مقابل اسپانیا مهم نبود. نه تاج، نه ساکت و نه معینی از شکست مقابل اسپانیا ناراحت نبودند. همین که سه هیچ عقب بودیم و بازیکنان تلاش و جوانمردانه بازی کردند، پرخاش نکردند، نشانه خوبی بود.

هیچ وقت حسرت نمی خورم بلکه درس می گیرم

جی پلاس: حسرت نخوردید که چرا نتوانستید به نیمه نهایی و فینال برسید؟ شرایط روحی بازیکنان چطور بود؟

چمنیان: هیچ وقت بخاطر شکست یا هر چیز دیگری حسرت نمی خورم. اخلاقم اینطور است که سعی می کنم درس بگیرم. اگر از قبل خودمان را آماده کنیم، این طور نمی شود. بازیکنانم آنقدر قوی شدند که بهم نریزند. در فوتبال باید منتظر هر اتفاقی بود. همه چیز را باید خودمان رقم بزنیم. همیشه روی عملکرد تاکید دارم. همان قدر که درس های پیروزی برابر آلمان می تواند به ما کمک کند، شکست مقابل اسپانیا هم می تواند به ما کمک کند. بعد از بردن آلمان، یک گروه آلمانی بازی این تیم برابر ما را تحلیل کردند و مشکلات را یافتند. دلیل برتری ما برابر آلمان این بود که کاملا کم اشتباه بودیم. همانطور که اسپانیا برابر ما کم اشتباه بود. آلمان ها بعد از باخت به ایران، توانستند تا یک چهارم نهایی هم بروند و با اختلاف یک گل به برزیل باختند.

عباس چمنیان

کاستی هایی زیادی برای موفقیت داریم

جی پلاس: نقاط قوت گفته شد. چه کاستی هایی وجود داشت که ایران نتوانست مانند مالی، اسپانیا، انگلیس و ... موفق شود؟

چمنیان: کاستی هایی زیادی در فوتبال مان داریم. همچنان نیاز به زیرساخت های مناسب داریم. فدراسیون تلاش می کند زمین شماره دو کمپ تیم های ملی را آماده کند چرا که زمین شماره یک چمن هموار ندارد. قبل از جام جهانی سعی می کردیم، بازی مالکانه انجام دهیم اما از آنجایی که باید در زمین شماره یک بازی کنیم، امکان بازی ماکلانه وجود ندارد. تا زمانی که زیر ساخت مناسب، وجود نداشته باشد نمی توان منتظر ارتقاء تیم باشیم.

تورنمنت چین، روسیه و اسپانیا خیلی کمک کرد ولی مطمئن باشید بازی های دوستانه ما از اکثر تیم ها کمتر بود. اگر بازی های دوستانه بین المللی بیشتری انجام می دادیم مقابل اسپانیا هم کم نمی آوردیم. تا قبل از بازی با گینه، تجربه بازی با تیم های آفریقایی را نداشتیم. به نظرم هنوز از رده نونهالان باید کار کنیم. همچنان اعتقاد دارم در پرورش استعداد مشکل داریم نه اینکه نتوانیم استعدادها را پیدا کنیم. از طرفی همه فکر می کنند، پرورش استعدادها کار تیم ملی است.

دو سال بعد می توانیم قهرمان جهان شویم

جی پلاس: شما کماکان سرمربی تیم ملی نوجوانان هستید و یک ماه قبل نسل جدید نوجوانان یا تیم زیر 16 سال را به مسابقات قهرمانی آسیا رساندید و سال آینده باید در مالزی به میدان بروید تا سهمیه جام جهانی 2019 را به دست بیاورید. چه برنامه ای برای این تیم داربد؟

چمنیان: جام جهانی 2019 احتمالا در رواندا برگزار می شود. کارمان برای جام جهانی بعد سخت تر است. این موضوع را به مسئولان هم گفته ام. سطح توقعات جامعه و حتی مسئولان بالا رفته است. الان رفتن به یک چهارم نهایی را موفقیت بزرگی می دانند ولی برای دو سال بعد باید رده بهتری را کسب کنیم. ما باید برای قهرمانی تلاش کنیم که دور از دسترس نیست. سال گذشته بعد از مسابقات قهرمانی آسیا گفتم "شک نکنید اگر برنامه ها اجرا شود، این تیم شگفتی ساز می شود. برنامه های من در حد بضاعت خودمان است نه بیشتر. من آدم غیر منطقی و رویاپرداز نیستم. قهرمانی جهان دور از دسترس نیست. وقتی این تیم می تواند در مدت زمان کوتاهی تا این مرحله برود، نسل بعدی می توانند قهرمان جهان شوند. اگر می خواهیم جایگاه بهتری را کسب کنیم، باید بهتر بازی کنیم.

تیم ملی نوجوانان لذت فوتبال را به مردم هدیه کرد

فوتبال آکادمیک هم تعریف ساده ای دارد. اسپانیا وقتی ما را سه هیچ می برد، بازیکنانش محصول بارسلونا، رئال، سویا و والنسیا هستند. کسی نمی گوید این بازیکن از محله بارسلون است. آکادمی توجه به علم و برنامه است. فوتبال ما باید به علم احترام بگذارد. ما به فوتبال علمی نیاز داریم. مگر می شود کسی کار کند و پیشرفت نکند؟ دنیا بارها راه های موفق را نشان داده است. ما نباید آزمون و خطا کنیم. تیم ملی نوجوانان الگوی مناسبی برای هر تیمی است. این تیم در مسیر خود عملکرد موفقی داشت. این تیم لذت فوتبال را به مردمی داد که با لذت فوتبال بیگانه بودند. چون یا اسیر نتیجه بودند یا اگر نتیجه می گرفتیم با شک و تردید بود.

عباس چمنیان

 

 

کی‌روش خواست بازی های رقبای تیم ملی را آنالیز کنم

جی پلاس: با وجود مشغله زیادی که تا شروع جام جهانی نوجوانان داشتید، ظاهرا کمک حال کی روش و تیم ملی شدید و با رفتن به کشورهای مختلف بازی‌ رقبای ایران را آنالیز کردید. ماجرا چه بود؟

چمنیان: بعد از آشنایی با کی روش و برگزاری جلسات فنی، او از رزومه من خبردار شد و خواست به او کمک کنم. کار من این بود که بازی های رقبای تیم ملی را زودتر از دیدار با ایران آنالیز کنم و اطلاعات موجود را در اختیار کادرفنی تیم ملی بزرگسالان قرار دهم.

جی پلاس: هیچ وقت کسی از این موضوع خبردار نشد؟!

چمنیان: اهمیت کار به ناشناخته ماندن من بود. با توجه به این که عضو  کادرفنی نیستم، کسی هم متوجه حضور آنالیزورهای ایران در بازی و تمرین این تیم ها نمی شد.

چمنیان و کی روش

به اندازه کافی روزهای بدی داشتیم؛ امیدوارم موفقیت ها مقطعی نباشد 

جی پلاس: صجبت پایانی ...

چمنیان: خیلی کامل صحبت کردیم. همیشه صحبت هایم با آرزو تمام می شود. هیچ چیز به اندازه امیدواری ایجاد انگیزه نمی کند. برای پیشرفت کردن و جلو رفتن باید نگاه رو به جلو داشته باشیم. خدا چشم ما را جلوی سرمان قرار داد تا جلو برویم. اگر متوقف شدیم، نمی توانیم امید به آینده و پیشرفت داشته باشیم. امیدوارم روزهای خوبی داشته باشیم. وقتی مردم اعضای تیم ملی را می بینند به زبان عامیانه می گویند "با تیم حال کردیم و لذت بردیم"، " دمتان گرم خیلی حال داد." همه این جملات نشان دهنده این است که روزهای خوبی داشتیم. این روزهای خوب نباید مقطعی باشد. به اندازه کافی روزهای بد داشتیم.

دیدگاه تان را بنویسید