جی پلاس

راه از بین بردن استرس سخنرانی در ویدیو کنفرانس

محققان اتریشی شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد کنفرانس‌های ویدئویی بیشتر از جلساتی که در محل کار برگزار می‌شوند، برای مغز استرس‌زا هستند. محققان می گویند میزان خستگی در درجه اول به یک چیز بستگی دارد. راز این خستگی مفرط چیست؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از وب سایت آلمانی ولت: این نتیجه یک مطالعه اخیر است که توسط محققان دانشگاه صنعتی گراتس در اتریش انجام شده و وب سایت آلمانی Welt از طریق مصاحبه با یکی از محققان آن را منتشر کرده است.

35 دانش آموز دختر و پسر در این پژوهش شرکت کردند که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در حالی که یک گروه در هفته اول یک سخنرانی ویدیویی را تکمیل کردند، گروه دیگر یک سخنرانی حضوری در محل ارائه کردند.

 هفته بعد کاملا برعکس بود. این سخنرانی 50 دقیقه به طول انجامید. این مطالعه طی دو هفته در مجموع چهار سخنرانی آنلاین و چهار سخنرانی در محل انجام شد.

در این رابطه، پروفسور دکتر. Gernot Müller-Potts می گوید: "در هر دو مورد، ما اندازه‌گیری‌های مختلفی را قبل، حین و بعد از سخنرانی انجام دادیم، از جمله استفاده از الکتروانسفالوگرام برای اندازه‌گیری امواج مغزی و سیگنال‌های ضربان قلب علاوه بر این، شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند تا بتوانیم  خلق و خو و میزان خستگی آنها را ضبط کنیم.

اما علت این خستگی مفرط چیست؟

پروفسور توضیح می دهد:  احساس غرق شدن به این بستگی دارد که «در طول یک مکالمه با همتایان خود را چگونه می‌بینیم».

وی ادامه می دهد: انتقال اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر در حین مکالمات تصویری زمان بیشتری می برد، همچنین کمی تاخیر در تصویر و صدا وجود دارد که منجر به تحریک و افزایش فشار بر روی مغز ما می شود. از تأثیرات منفی آن  ناتوانی در خواندن زبان بدن شرکای مکالمه ما در یک جلسه ویدیویی است «برخلاف مکالمات معمولی که در آن فرد مستقیماً روبروی ما نشسته است، ما می توانیم حالات صورت، وضعیت نشستن او و حتی زبان بدن او را واضح ببینیم.

به همین دلیل است که مولر-پوتس خاطرنشان می کند که بسیاری از مردم در طول چت های ویدیویی و میزان تأثیر آنها بر سایر شرکت کنندگان درگیر خود هستند. همه اینها منجر به «استفاده از انرژی بیشتر برای مقابله با این همه حواس پرتی و در نتیجه احساس خستگی بیشتر می شود».

در همین راستا، محقق اتریشی  توصیه می‌کند که در طول کنفرانس «دوربین خصوصی خود را خاموش کنید» اگر این امکان وجود ندارد، همه باید دوربین‌های خود را خاموش کنند. این کار بسیاری از اثرات حواس پرتی را از بین می برد. حتی مطالعه ای وجود دارد که نشان می دهد زنان بیشتر از مردان از خستگی ویدیو کنفرانس رنج می برند. در طول کنفرانس های ویدئویی، همه سعی می کنند تصویر خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. به گزارش دویچه وله، این برای مغز استرس زا است!

این محقق همچنین توصیه می‌کند که در کنفرانس‌های ویدئویی زودتر از کنفرانس‌های محل کار استراحت کنید. لازم به ذکر است  که در طول همه‌گیری کرونا، مردم تمایلی به استراحت بین ویدئو کنفرانس‌های فردی نداشتند، چرا که ممکن است منجر به احساس خستگی  شود.

دیدگاه تان را بنویسید