توصیه‌هایی برای کاهش استرس و اضطراب/ این علائم را جدی بگیرید

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و به معنای ترس و نگرانی بیش از حد است که منجر به ناراحتی قابل توجه یا اختلال در عملکرد فرد می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تسنیم نوشت: اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که رعایت برخی از توصیه‌های ساده طب سنتی و پرهیز از برخی رفتارها، می‌تواند به درمان این اختلال کمک شایانی کند.

اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است و به معنای ترس و نگرانی بیش از حد است که منجر به ناراحتی قابل توجه یا اختلال در عملکرد فرد می‌شود.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت استرس و اضطراب در وجود یک محرک خاص است؛ استرس عمدتاً بر اثر یک موقعیت نگران‌کننده یا تهدیدآمیز ایجاد می‌شود اما اضطراب واکنشی به استرس است و لزوماً نیازی به محرک ندارد؛ به عبارت دیگر، اضطراب با نگرانی‌های مداوم و بیش از حد تعریف می‌شود که حتی در غیاب یک عامل استرس‌زا نیز از بین نمی‌رود.

علائم اضطراب چیست؟

علائم اختلال اضطرابی شامل احساس عصبانیت، بی‌قراری یا تنش، احساس خطر قریب‌الوقوع، احساس وحشت، تنفس سریع، تعریق زیاد، لرزش، احساس ضعف و خستگی، مشکل در تمرکز، اختلالات خواب و اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت‌های اضطراب‌آور است.

عوامل بروز اضطراب چیست؟

عوامل ژنتیکی و محیطی، سبک زندگی و شرایط پزشکی فرد می‌تواند باعث بروز اختلال اضطراب شود.

تجربه رویدادهای استرس‌زای شدید مانند سوء‌استفاده، مرگ یکی از عزیزان و مشاهده خشونت می‌تواند فرد را دچار اختلال اضطراب کند؛ همچنین مصرف دارو، الکل یا مواد مخدر و ابتلا به برخی از بیماری‌های قلبی، ریوی و اختلالات تیروئید می‌تواند علائم اختلال اضطراب را در فرد ایجاد کند یا موجب بدتر شدن این علائم شود.

درمان اضطراب با طب سنتی

راه‌های درمان اضطراب شامل مصرف داروهای تجویز شده از سوی روانپزشک و روان درمانی توسط متخصصان روانشناسی است اما راهکارهای کلی برای کاهش استرس و اضطراب در طب سنتی نیز وجود دارد که عمل به آن‌ها به درمان فرد کمک شایانی می‌کند.

یکی از مهمترین توصیه‌ها برای کاهش استرس، تنفس آرامش بخش و عمیق است؛ ورزش روزانه، ماساژ، خواب کافی و به موقع، دوری از اخبار و اطلاعات غیرضروری، کاهش استفاده از رایانه و تلفن همراه و حضور در طبیعت و انجام بازی‌های دسته جمعی از جمله راهکارهای طب سنتی ایرانی برای کاهش استرس هستند.

در تصویر زیر توصیه‌ها و پرهیزها از منظر طب سنتی ایرانی برای پیشگیری و کاهش اضطراب را مشاهده می‌کنید:


 

راه های کم کردن استرس

دیدگاه تان را بنویسید