ذخایر آب سطح شهر تهران به کمترین حالت خود رسید/ درخواست وزیر کشور از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب

معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب تهران اعلام کرد که میزان برداشت و کاهش ورودی به سدها، باعث شده که ذخایر سطح شهر تهران به کمترین حالت خود برسد. ­در برخی از مخازن شهر تهران که ارتفاع آب باید در حد ۴ متر باشد، حدود ۷۰ سانتی متر است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب تهران گفت:­ در برخی از مخازن شهر تهران که ارتفاع آب باید در حد ۴ متر باشد، حدود ۷۰ سانتی متر است.

مجدی زاده گفت: در حال حاضر ذخیره آب شرب در مخازن تهران حدود 607 هزار مترمکعب و میزان مصارف, نزدیک به 40 هزار لیتر در ثانیه است، اما میزان آب تولید در هر ثانیه، نزدیک به 30 هزار لیتر است.

­وی افزود: هم اکنون در هر ثانیه 10 هزار لیتر بیش از آبی که تولید می شود, به مصرف می رسد. در دو روز گذشته مقداری بارندگی داشتیم اما مجموع این بارندگی ها, 50 درصد کمتر از مشابه سال گذشته و بیش از 90 درصد کمتر از دو سال گذشته بود.

­معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آب تهران ادامه داد: این میزان بارندگی پاسخگوی نیاز آبی شرب مردم نیست؛ به شکلی که در 24 ساعت گذشته, حدود یک میلیارد و 600 میلیون لیتر برداشت از منابع سطحی یعنی ذخایر سدها داشتیم در حالی که ورودی سدها, حدود 60 درصد کمتر از این میزان است.

­وی تاکید کرد: این میزان برداشت و کاهش ورودی به سدها, باعث شده که ذخایر سطح شهر تهران به کمترین حالت خود برسد؛ حتی در برخی از مخازن که ارتفاع آب باید در حد 4 متر باشد, حدود 70 ثانتی متر است.

به نوشته تسنیم، مجدی زاده در پاسخ به این سوال که شرایط مصرف آب نسبت به تابستان چه تغییری داشته, گفت: مهر امسال بسیار گرم بود و روز گذشته, 6 درجه دمای بیشتری را نسبت به روز مشابه پارسال تجربه کردیم که میزان مصرف را بالا می برد؛ میزان مصرف فعلی، تقریبا مشابه میزان مصارف در فصل گرم پارسال است در حالی که انتظار می رود در آبان, میزان مصارف خیلی کمتر باشد.

 

درخواست وزیر کشور از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب

وزیر کشور از مردم خواست که با توجه به کاهش نزولات آسمانی و آب ذخیره شده در پشت پنج سد اصلی تامین آب تهران، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

طبق گزارش ایسنا، احمد وحیدی در حاشیه سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که سه‌شنبه شب با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهردار تهران و دیگر مسئولان انتطامی، کشوری و شهری در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد،  با حضور در جمع خبرنگاران درباره مهم‌ترین مصوبات و تصمیمات این جلسه گفت: در جلسه امشب مسائل مختلفی در حوزه مدیریت بحران مطرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین مصوبات جلسه قبلی نیز بررسی شد و تعدادی مصوبه نیز برای جلسه امروز داشتیم. 

وزیر کشور به موضوع ایمنی سازه‌ها و ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در بخش ساختمان‌های نا ایمن و شناسایی و مقاوم سازی آنها، اقدامات خوبی انجام شده و قرارگاهی نیز در این بخش شکل گرفته است، خوشبختانه ارزیابی‌های خوبی برای سازه های ناپایدار در حال انجام است و باید بیان کنم مسائلی که می تواند برای شهر تهران مشکل ایجاد کند در این جلسه بررسی شد و مصوبات جلسات گذشته نیز پیشرفت خوبی داشت.

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آب در تهران نیز اظهارکرد: در این جلسه موضوع آب نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت زیرا یکی از مشکلات شهر تهران با توجه به کاهش نزولات آسمانی، میزان آب ذخیره شده پشت پنج سدی است که آب تهران را تامین می‌کند. متاسفانه همانطور که گفتم وضعیت آب پشت این پنج سد خوب نیست و لازم است که مردم صرفه‌جویی کنند. 

وزیر کشور از مردم خواست که در این شرایط مطابق با الگوی مصرف و دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت نیرو عمل کنند تا مشکل کم‌آبی برطرف شود. در همین راستا نیز بازهم از مردم می‌خواهم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. 

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا احتمال جیره‌بندی آب نیز وجود دارد یا خیر، گفت: بهتر است این موضوع را همکاران ما در وزارت نیرو به طور کامل پاسخ داده و اطلاعات دقیق بدهند آما انچه که مهم است ما باید در مصرف آب مراقبت کنیم وصرفه جویی داشته باشیم.

وزیر کشور درباره آلودگی هوا نیز به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و گفت: بحث آلودگی هوا یک بحث قدیمی است، راه حل های مشخصی در این بخش وجود دارد که یکی از آن ها توسعه حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه با اقداماتی که در شهرداری تهران انجام شده است ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو به ناوگان اضافه شد و کار توسعه و ساخت مترو نیز در حال انجام است.

وزیر کشور افزود: در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید حمایت کرد و در بخش دیگر کمک هایی از سوی وزارت نفت انجام شده است تا خودرو های با کیفیت سوخت یورو ۵ تردد کنند و باید اعلام کنم تولیدات انجام شده در این بخش نیز خوب است.

وحیدی با تاکید بر لزوم کنترل واحدهای آلاینده ادامه داد: پیش بینی شده است مجموعه هایی که باعث آلودگی هستند مورد بررسی قرار بگیرند و با استفاده از فیلتر هایی که باعث کاهش آلودگی می شود میزان آلودگی را کنترل کنند اما باز تاکید می کنم مهم ترین اقدام در بخش کنترل الودگی هوا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و برقی کردن ناوگان است که در حال انجام است.

وی درباره اجرای طرح کهاب و اینکه گفته شد این طرح به درستی انجام نشده نیز گفت: آلودگی هوا تمام حوزه ها را شامل می شود و باید در هرجایی که منشا آلودگی است بررسی لازم را داشته باشیم زیرا در قانون دستگاه های مختلف وظیفه دارند و باید به آن عمل کنند، در این مورد نیز حتما وزارت نفت پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید