مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اعلام کرد: وضعیت آبی سد الغدیر ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: وضعیت آبی سد الغدیر ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، عزت الله آمره ای در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت آبی استان، بیان کرد: در بارندگی اخیر، ۱۳ میلیمتر بارش به صورت میانگین برای کل استان دریافت شد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت سد ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است و حدود ۲۶ درصد سد، دارای آب است. در حال مدیریت این منبع آبی هستیم و امیدواریم بارندگی پاییز بتواند این کم آبی را جبران کند، البته ۵۰ درصد سد کمال صالح پر است و نگرانی برای تامین آب شرب اراک وجود ندارد.

آمره ای اضافه کرد: در بارندگی های اخیر ورودی به سد کمال صالح نداشتیم، اما برای سد الغدیر حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب از آب سیلاب وارد سد شد.

وی با بیان اینکه امسال آزادسازی ۲.۵ میلیون مترمکعب آب از سد کوچری انجام شد که رودخانه های مسیر را پرآب کرد، گفت: بر استفاده از پساب در صنعت بسیار تاکید شده است و در استان نیز باید نسبت به این امر اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با اشاره به اینکه امسال ۲۵ حلقه چاه پر و ۱۲۵ عدد کنتور نیز نصب شده است، گفت: عمده کار در جهت پر کردن چاه های غیرمجاز در نیمه دوم سال انجام می شود و تامین منابع مالی نیز مانعی برای سرعت گرفتن اجرای طرح نصب کنتور شده است، سال گذشته حدود ۷۰۰ حلقه چاه پر شد و شاید امسال هم به چنین رقمی برسیم. آمادگی داریم که با نصب کنتور به شکل اقساطی و با کمک تسهیلات بانک کشاورزی اجرای این طرح را سرعت ببخشیم هر چند متاسفانه کشاورزان نسبت به نصب کنتور راغب نیستند. 

وی در خصوص مهندسی رودخانه ها و تعیین تکلیف ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و مسیل ها اظهار کرد: طبق نظر رییس سازمان مدیریت بحران کشور، ساماندهی رودخانه در داخل شهرها، در حیطه وظایف شهرداری هاست. در استان ۹ هزار کیلومتر رودخانه فصلی، دائمی و غیردائمی وجود دارد که از این میزان، ۲۷۰۰ کیلومتر اولویت دار هستند و باید مورد مطالعه قرار گیرند که تاکنون ۲۵۰۰ کیلومتر از این رودخانه ها مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما در ساماندهی و احداث دیواره های ساحلی نیازمند تامین اعتبار و تلاش بیشتری هستیم.

آمره ای با تاکید بر اینکه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی در رودخانه های استان به جهت مدیریت سیلاب شناسایی شده اند، افزود: تا امروز ۱۲۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است البته پس از سیل سال ۱۳۹۸، بخشی از این نقاط رفع شد، اما لازم است که مجدد این نقاط مورد بازنگری قرار گیرند.

وی در خصوص سیل روستای آهنگران شهرستان فراهان بیان کرد: روستای آهنگران در واقع یک نقطه کور بود و در دشتی مسطح، بارانی با حجم بالا اتفاق افتاد و آب بهترین مسیر برای حرکت خود را دو طرف جاده و در مسیر شیب زمین انتخاب کرد و عملا این روستا درگیر سیل شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.