کم آبی در استان فارس: 78 شهر و 950 روستا در آستانه تنش آبی/ آبرسانی به 493 روستا به وسیله تانکر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به کاهش میزان بارندگی و تداوم خشکسالی در سال جاری، بیان کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت انجام شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس اعلام کرد که ۷۸ شهر و ۹۵۰ روستا در استان در آستانه تنش آبی قرار دارند و ۴۹۳ روستا نیز به وسیله تانکر در سطح فارس آبرسانی می‌شود.

علیجان صادق‌پور شنبه ٢٧ فروردین در یک کنفرانس خبری که در راستای سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو برگزار شد، گفت: تنها فارس و خراسان شرکت مستقل آبفا در مرکز دارند و به جز شهرستان شیراز مابقی شهرستان‌ها و حدود ٤١٠٠ روستا در حوزه خدمات رسانی آبفای استان قرار دارند.

او محدوده جمعیتی خدمات رسانی آبفای فارس را حدود سه میلیون و ٣٥٠ هزار نفر در قالب یک میلیو ن و ١٢٦ هزار مشترک اعلام و عنوان کرد: حدود ٣٧ هزار کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و خطوط انتقال داریم که نشانگر وسعت کار و گستردگی فعالیت‌های این شرکت است

مدیرعامل آبفا فارس خاطرنشان کرد: برای تامین آب شرب سه میلیون و ٣٥٠ هزار نفر، یکهزار و ٤٠٠ حلقه چاه و قنات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادق‌پور همچنین به سرانه تولید و مصرف آب اشاره و سرانه مصرف به ازای هر نفر را حدود ٣١٢ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: البته میزان مصرف در شهر و روستا متفاوت است به گونه‌ای که هر روستایی ۲۱۶ لیتر در شبانه روز و هر شهری ١٧٦ لیتر آب مصرف می‌کند که جمع کل این مصارف حدود ٢٧٠ میلیون مترمکعب در سال گذشته بوده اما تولید ما حدود ٣٨٠ میلیون متر مکعب بوده است.

او همچنین با اشاره به کاهش میزان بارندگی و تداوم خشکسالی در سال جاری، بیان کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت انجام شود.

مدیرعامل آبفا فارس اضافه کرد: ۷۸ شهر و ۹۵۰ روستا در استان در آستانه تنش آبی قرار دارند و ۴۹۳ روستا نیز به وسیله تانکر در سطح استان آبرسانی می‌شوند.

صادق پور با تاکید بر تلاش مضاعف تمام دستگاه‌های اجرایی برای تامین آب شرب برای مردم در همه نقاط استان، گفت: همچنین بخش کشاورزی باید در زمینه اصلاح الگوی کشت و تغییر فصل کشت در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی اقدام کند.

به گفته او، مدیریت مصرف همواره مورد تاکید است، چرا که مردم باید بدانند منابع آبی نداریم و امکان حفر چاه در روستاها دیگر وجود ندارد.

مدیرعامل آبفا فارس با تاکید بر لزوم همکاری تمامشهروندان و دستگاه‌های اجرایی استان برای رعایت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف گفت: برای گذر از وضعیت موجود و عبور از بحران کمبود آب باید از ظرفیت تمام دستگاه‌های دولتی استفاده شود.

صادق‌پور اضافه کرد: در دراز مدت ناچاریم که استفاده منابع آبی مورد نیاز را از منابع جدید از جمله سدهای در دست احداث و دریا تامین کنیم.

او اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب شیراز و فارس هرجا با کمبود آب مواجه شوند، تامین را بر عهده می‌گیرند؛ همچنین جایی که احتمال داده می‌شود که حجم آب مطلوب وجود دارد با اجازه کارشناس، مجوز حفر چاه داده می‌شود.

مدیرعامل آبفای فارس گفت: کشاورزان سلیقگی در کشت و آبیاری عمل می‌کنند که به کاری فرهنگی در الگوی مدیریت و کشت و برنامه جامع وزارت کشاورزی نیازمندیم.

به گفته صادق‌پور، سال گذشته ٥١٤ روستا آبرسانی سیار می‌شدند که به ٤٩٠ روستا تقلیل یافته و خوشبختانه با انجام پروژه‌هایی، امسال آبرسانی سیار به آنها جمع خواهد شد اما در عین حال٩٥٠ روستا هم در آستانه تنش هستند و تولید و مصرفشان در یک مرز قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفا فارس همچنین بیان کرد: استخصال از آب دریا حتما تبعات زیست محیطی دارد اما در زمان اجرای پروژه همه جوانب بررسی و راهکارهایی در خصوص بی اثر کردن لطمات زیست محیطی انجام خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید