جی پلاس؛

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت/ بازارهای مالی به کدام سو خواهند رفت؟

بازارهای مالی در هفته گذشته شاهد یک ثبات نسبی بودند و تنها در بازار خودرو به دلیل ادامه سیاست های ضد رقابتی قیمت ها رو به افزایش بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: در هفته گذشته بازارهای مختلف بنا بر اخبار متفاوتی که از حوزه های مهم اقتصادی مخابره شد، روند خود را ادامه دادند.

در بازار خودرو همچنان قیمت خودروهای تولید داخل به دلیل ممنوعیت ادرات خود در حال افزایش است، پراید 111 در طول هفته گذشته 1 میلیون تومان گران تر شد، تیبا 2 به 161 میلیون تومان، ساینا دنده ای EX به 162 میلیون و کوییک دنده ای آر با فازیش 2 میلیون تومانی به 175 میلیون تومان رسید.

 

در گروه محصولات ایران خودرو نیز پژو 206 تیپ 2 از 245 به 248 میلیون تومان رسید، پژو 207 اتوماتیک پانوراما نیز 6 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد. سمند نیز با 2 میلیون تومان افزایش قیمت به 272 میلیون تومان رسید. 

در بازار لوازم دیجیتال نیز ثبات نسبی بر روند قیمت ها حاکم شد و در مهم ترین کالای مصرفی این بازار یعنی تلفن همراه، قیمت ها با نوسانات اندک همراه شد.

ثبات در بازار ارز 

 

اخبار مرتبط با مداکرات برجام در روزهای گذشته با پالس های مثبت دو طرف توافق هسته ای همراه بود. دیدار های برجامی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه در بروکسل و استقبال چین از این اقدامات در نهایت منجر به ثبات در بازار ارز، طلا و سکه شد. 

قیمت دلار در بازار آزاد در نهایت توانست به قیمت ابتدای هفته خود نزدیک بماند و نوسان قیمت سکه تمام آزادی در طول یک هفته کمتر از 15 هزار تومان شد. 

ثبات در بازار ارز و طلا علاوه به بر برجام ناشی از افزایش قیمت نفت و افزایش حجم فروش نفت ایرا نیز می باشد. 

بر اساس داده های اوپک، صادرات نفت خام ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱، صادرات نفت رو به بهبود بوده و از ماه ژوئن تا کنون به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. قیمت فروش نفت خام سنگین ایران نیز بهبود یافته و از ۴۰ دلار در ماه اکتبر ۲۰۲۰ به حدود ۸۰ دلار دلار افزایش یافته است.

دو عامل افزایش حجم و قیمت نفت خام سبب شده تا درآمد رسمی صادرات نفت خام به حدود ماهانه ۲ میلیارد دلار صعود پیدا کند.

 

بورس  در شراشیبی سقوط

بازار بورس در پی عدم اطمینان به سیاست های آینده توط تیم جدید مدیریت این بازار هم چنان در حالت نزولی قرار دارد و در هفته گذشته در مجموع بیش از 40 هزار واحد ریزش کرد. 

سهام شرکت های پالایشی، فلزی و پتروشیمی در هفته گذشته کمتر در برابر ریزش ها ضربه دید اما سهام شرکت های کوچک به شدت افت کرد که در همین خصوص کاهش شاخص هم وزن بازار سرمایه بسیار شدیدتر از ریزش شاخص بورس رخ داد. 

  با توجه به اخبار مربوط به قیمت نفت، پیشبینی می شود روند بازار بورس به همین شکل در روزهای آینده ادامه پیدا کند.

دیدگاه تان را بنویسید