در گفت و گو با جی پلاس؛

کارشناس بازار سرمایه: احتمال رشد بازار بورس در شهریور به اندازه ماه قبل ضعیف است

شاخص کل بورس در پایان معاملات دوم شهریورماه با رشد 27 هزار و 551 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 543 هزار و 475 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز دوم شهریورماه با رشد 27 هزار و 551 واحدی که رقمی قابل توجه نسبت به روز گذشته است، در ارتفاع یک میلیون و 543 هزار و 475 واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز 11 هزار و 81 واحدی رشد کرد و به رقم 451 هزار و 219 واحدی قرار گرفت.

سبزپوشی دوباره همه شاخص‌های بازار سرمایه

تمام شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با رشد 1.82 درصدی، شاخص قیمت «هم‌وزن» با رشد 2.52 واحدی، شاخص آزاد شناور با رشد 1.61 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 2.09 و 1.49 درصدی همراه بودند و سبزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس عبارتند از «فولاد»، «پارس»، «فملی»، «وبملت»، «پارسان، «اخابر» و «رمپنا».

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1543476 451219 9200 میلیارد تومان  61 هزار هزار میلیارد تومان 11259 میلیون سهم 

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز 332 واحد رشد کرد و در ارتفاع 22 هزار و 220 واحدی قرار گرفت.

نمادهای «زاگرس»، «ذوب»، «مارون»، «هرمز»، «دی»، «دماوند»، «وهور» بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

    نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
    وهامون سپید
    وسپهر شستا
    دی پترول
    مدیریت برکت
    لطیف فولاد 
    زماهان خودرو
    فگستر فملی

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نمادهای «کنور»، «ستران»، «کاما»، «پارند»، «کمند»، «کترام» و «رانفور» و بیشترین عرضه برای نمادهای «غدام»، «سنیر»، «ددامح»، «ثاباد»، «وسخراج»، «کارین» و «کارین» رقم خورد.

همچنین نمادهای «مدیریت»، «فرابورس»، «مادیرا»، «اعتماد»،  «اراد 50»، «وهامون» و «کرمان» با بیشترین تقاضا و نمادهای «اراد 87»، «اراد 86»، «ثالوند»، «اعتماد»، «اوصتا»، «اشاد 9» و «اراد 49» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال 31 مرداد

شرکت‌ تولید محور خودرو با نماد «خمحور» به مبلغ 5 میلیون و 904 هزار و 678 میلیون ریال درخواست افزایش سرمایه داده است.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در حال حاضر با حجم قابل قبولی در معاملات خرد که امروز بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود همراه است، اظهار کرد: از 2 هفته پایانی مردادماه تا به امروز حجم معاملات قابل توجهی را داشتیم و همانگونه که می‌دانیم حجم معاملات در بازار سرمایه، دماسنج بازار است و هرچه قدر این عدد بالاتر باشد، نشان از پویایی بازار و فعال بودن سرمایه‌گذاران دارد.

وی ادامه داد: بازار به محدوده شاخص یک و نیم میلیون واحد رسیده است که در این محدوده به زبان عامیانه زد و خورد بین خریداران و فروشندگان وجود دارد چراکه خریدارانی که در این محدوده خرید می‌کنند از مهمترین متغیر تاثیرگذار بازار سرمایه یعنی دلار خط می‌گیرند و نگاهشان همسو با عدد دلاری است که در بازار آزاد معامله می‌شود و متاسفانه به محدوده نزدیک 28 هزار تومان رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر قرار باشد دلار بازار آزاد در همین محدوده 28 هزار تومان باقی بماند، قطعا دلار سامانه‌ای نیما را به محدوده 25 هزار تومان می‌رساند کمااینکه محدوده 23 هزار تومان الان، 2 ماه پیش در محدوده 20 هزار تومان معامله می‌شد به دلیل اینکه ذهنیت این بود که توافق صورت می‌گیرد، گشایش اقتصادی می‌شود، پول‌های بلوکه شده باز می‌گردد و قیمت ارز پایین می‌آید به همین دلیل شرکت‌های بورسی سه ماه بهار را با دلار 20 هزار تومان گذراندند.

شریعتی با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی از تیرماه تاکنون به طور میانگین با دلار 23 هزار تومانی جلو می‌روند و بازار نقد را نگاه می‌کنند، گفت: ذهنیت خریدار این است که دلار 28 هزار تومانی و چه بسا بیشتر پایداری دارد و ماندگار است اما انتظار فروشندگان این است که با آغاز به کار دولت جدید یک مقدار قیمت‌ها تلطیف پیدا می‌کند و قیمت ارز به صورت کوتاه مدت در بازار آزاد با دخالت‌های بانک مرکزی کنترل می‌شود یعنی ذهنیتشان این است که بازار در محدوده یک و نیم میلیون واحد در جا می‌زند

وی ادامه داد: فردا سوم شهریورماه آخرین روز کاری هفته خواهد بود و تا آخر هفته گزارش‌های مردادماه را داریم که احتمالا برای یکسری صنایع باتوجه به بالا بودن قیمت‌های جهانی و دلار 23 هزار تومانی نیمایی می‌تواند گزارش‌های خوبی باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، احتمالا بازار از نقطه‌ای که هست که سهم‌های دلاری که 70 درصد بازار را تشکیل می‌دهند، پایین نمی‌آید و به شرط ثابت ماندن دلار در همین محدوده باقی می‌ماند اما بالاتر رفتن آن‌ منوط به ورود پول و قدرت خریداران است که در حال حاضر شاخص قدرت خرید خریداران حقیقی بالاست یعنی سرانه خرید هر کد حقیقی در بازار سرمایه به محدوده بالای 20 میلیون تومان رسیده است.

شریعتی در پایان با اشاره به اینکه سرعت رشد بازار سرمایه در مردادماه نزدیک به 16 درصد بوده است، تصریح کرد: سخت است که بازار همین بازده را در شهریورماه داشته باشد مگر آنکه دلار به بالای 30 هزار تومان صعود کند که آن موقع قضیه برعکس می‌شود. من فکر می‌کنم این جریان نقدینگی در بازار باقی بماند و پیش‌بینی می‌کنم شاخص کل فردا بسیار ضعیف مثبت و یا منفی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید