در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

احتمال رشد سهام های کوچک بورس در بازار هفته آینده/ کدام گروه ها مستعد هستند؟

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جی پلاس از احتمال رشد سهام شرکت های کوچک و متوسط در برخی گروه ها در روزهای آینده خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد، کار و درآمد جی پلاس: بازار سرمایه در سال جاری با حضور عمده ای از شهروندان تازه وارد وارد یک رشد بی سابقه و به تبع آن یک اصلاح نگران کننده را نیز تجربه کرد. از سوی دیگر پس از انتخابات آمریکا و تثبیت نسبی نرخ ارز، بازار سرمایه با رونقی شکننده همراه شد تا اینکه در هفته گذشته کاهش قیمت سهام شرکت های بزرگ و بر خلاف آن افزایش قیمت سهام شرکت های کوچک فصل تازه ای از معاملات را ترسیم کرد. 

برای بررسی آینده بازار سرمایه با یک کارشناس در این زمینه گفت و کرده ایم که در ادامه متن کامل آن را از نظر می گذارنید:


امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، در تشریح وضعیت معاملات بازار بورس در هفته گذشته گفت: بازار از چند هفته پیش روند بهبود تدریجی به خود گرفته است و در هفته ای که گذشت به نظر می رسد اوضاع معاملات بهتر شد چراکه حجم معاملات خیلی شبیه آنچه که در تابستان شاهد بودیم شده است و از طرفی میزان هیجانات در بازار مانند شرایط ابتدای سال جاری نیست.

چرا سهام شرکت های بزرگ در معاملات اخیر رشد نکردند؟

وی خاطرنشان کرد: البته در معاملات اخیر بازار شاهد یک تغییر رویکرد سرمایه گذاران از سهام های  بزرگ به سهام شرکت های خرد نیز هستیم در نتیجه انتظارات در خصوص بازدهی سهام شرکت های بزرگ به خاطر آن رشدی که در ابتدای سال داشتند، مقداری دور از ذهن است.

وی در ادامه با اشاره حجم معاملات اخیر بازار بورس نسبت به معاملات آبان که 3 تا 4 برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: اگر روند فعلی بازار ادامه دار باشد ممکن است رونق بازار به سهام بزرگ نیز تسری پیدا کند. با این اوضاف شرایط بازار نسبت به شرایطی که تا اواسط آبان بر آن حاکم بود فاصله گرفته است و فضای بسیار بهتری پیدا کرده است.

آیا بازارگردان ها مسبب ریزش صف های خرید هستند؟

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص انتقادات برخی از سرمایه گذاران درباره نحوه عملکرد بازارگردان ها و نقش آنها در تبدیل صف های خرید به فروش و بالعکس برای نوسان گیری، گفت: به نظر من نوسان نمادهای شاخص ساز فقط به دلیل بازارگردانی نیست وبیشتر میتوان گفت بازار هنوز اصلاحی که سهام بزرگ باید می کردند را هضم نکرده است.

وی افزود: باید زمان داد که نهاد های بازارگردان شکل بگیرند و بهتر است در نمادهای شرکت های بزرگ چند بازارگردان حضور داشته باشند تا یک رقابت در بین آنها رخ دهد چراکه اینگونه خود به خود شاهد یک طرفه بودن بازارگردانی که ممکن است سهام داران را معترض کند نخواهیم بود.

 

وضعیت معاملات در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

 

سیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر  وضعیت معاملات در هفته آینده، گفت: به نظر من سهام های خرد در گروه های غذایی، زراعت، دارویی وسیمانی که هم اکنون تحرکاتی خوبی دارند،  بازار برای آنها یک دست مثبت است ولی در سهام بزرگ ما مقداری نوسان خواهیم داشت.

وی با اشاره به افزایش شاخص در ابتدای سال، افزود: در آن زمان نیز رشد بازار از سهام کوچک و متوسط آغاز شد و سرمایخ را به سمت سهام های بزرگ سرریز کرد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سرمایه گذاران حتما دقت کنند که عملیات کدام سهام ها با توجه به وضعیت روز کشور خوب یا رو به بهبود هستند. ما کانون میبینیم بر اساس قیمت جهانی گروه فلزی و در حوزه زراعت و غذایی یک سری مولفه هایمستعد رشد را شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین سهام داران با نوجه به تولید کالاهای با دوام مصرفی مانند تجهیزات برقی و لوزام خانگی و صنایع دارویی که ممکن است به دلیل تغییر نرخ مبنای ارز 4200 تومانی افزایش فروش داشته باشند و همچنین در صنایع پتروشیمی با توجه به اخبار واکسن کرونا و افزایش قیمت مثل متانول و پلی اتیلنیک بررسی دقیق داشته باشند چراکه بهتر است در این حوزه ها خود را متمرکز کنند  تا اینکه بخواهندبراساس موج سواری ها روی صف های خرید وفروش برنامه ریزی کنند.


سیدی در پایان در توصیه ای به آن دسته از سهام دارانی که فرصت بررسی شخصی روی سهام های مختلف را ندارند، گفت: اگر سرمایه گذاران توان و فرصت بررسی در این حوزه را ندارند بهتر است از صندوق های ای تی اف سهامی که مدیران خوبی دارند استفاده کنند، چراکه آنها به جای سرمایه گذاران این تحلیل ها را انجام می دهند و برای سهام داران سرمایه گذاری می کنند و نکته مهم تر آن است که  سهام داران اینگونه از تلاطمات بازار نیز بهتر در امان می مانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید