در گفت و گو با جی پلاس؛

شاخص ها در معاملات امروز سبز شدند/ وضعیت بازار بورس امیدوار کننده است؟

شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته با رشد بیش از 20 هزار واحد به رقم یک میلیون و 541 هزار و 55 واحد رسید.

لینک کوتاه کپی شد

 گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان اولین روز کاری هفته یعنی شنبه 13 شهریورماه با رشد 20 هزار و 428 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 541 هزار و 55 واحد به کار خود پایان داد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز 9 هزار و 54 واحد رشد کرد و در محدوده 464 هزار و 427 واحدی قرار گرفت.

سبزپوشی همه شاخص‌های بازار سرمایه

امروز همه شاخص‌های بازار سرمایه از جمله شاخص کل و شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با رشد 1.34 درصدی، شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» با رشد 1.99 درصدی، شاخص آزاد شناور با رشد 1.12 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 0.95 و 1.82 درصدی همراه بودند و سبزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«فارس»، «میدکو»، «نوری»، «کچاد»، «فملی»، «شتران»، «همراه» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1541054 464427 8700 میلیارد تومان 61 هزار هزار میلیارد تومان 10447 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز 333 واحد رشد کرد و به رقم 22 هزار و 742 واحد رسید.

«غضینو» تنها نمادی بود که امروز تاثیر منفی روی شاخص کل فرابورس گذاشت و نمادهای «آریا»، «زاگرس»، «صبا»، «بپاس»، «فرابورس» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل این بازار داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
وهامون شستا
دی برکت
مدیریت شبندر
گدنا خساپا
کرمان فملی
لطیف فولاد

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

نمادهای «سپید»، «شسپا»، «پارند»، «کنور»، «کمند»، «ملت» و «برکت» بیشترین تقاضا و نمادهای «ددامح»، «کگلح»، «یاقوت»، «وسخراج»، «کمند» و «کارین» بیشترین عرضه را در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

همچنین نمادهای «کپرور»، «اعتماد»، «مدیریت»، «اراد50»، «آسامید»، «سپیدما» و «سپیدما» با بیشترین تقاضا و نمادهای «اعتماد»، «اشاد9»، «اراد42»، «اراد42»، «اوصتا»، «آسامید» و «اراد 33» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان با نماد «آریان» به مبلغ 40 هزار و 817 میلیارد ریال، مارگارین با نماد «غمارگ» به مبلغ هشت هزار و 675 میلیارد ریال و گروه فن آوا با نماد «فن آوا» به مبلغ  هزار 320 میلیارد ریال به دنبال افزایش سرمایه هستند.

همچنین شرکت توسعه و عمران شهرستان نائین با نماد «خعمرا» قصد دارد 718 درصد سرمایه خود را افزایش دهد.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی‌پلاس با اشاره به اینکه بازار سرمایه تقریبا از سوم خردادماه در محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد کف خودش را تشکیل داده بود، بیان کرد: بازار سرمایه باوجود ابهاماتی که در وضعیت انتخابات، چشم‌اندازهای نرخ ارز و توافقات سیاسی یعنی برجام وجود داشت در این محدوده قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در این محدوده خریداران تمایلی به خرید نداشتند اما آنقدر ریزش بازار به درازا کشیده بود که دلارهای زیر 20 هزار تومان ارزنده شده بود و اشباع فروش وجود داشت.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از زمانی که برخی از ابهامات از جمله عدم توافقات سیاسی مشخص شد، فعالان بازار ارز و سرمایه به این نتیجه رسیدند دلار زیر 20 و شعارهایی که داده می‌شود، غیرممکن است. همچنین گزارش‌های بانک مرکزی نشان از متلاطم بودن و بی‌انضباطی شدید سیاست‌های پولی، چاپ پول یا استقراض از تنخواه بانک مرکزی بود که رشد شدید نقدینگی را در پی داشت.

 

شریعتی افزود: در نهایت بازار سرمایه به این نتیجه رسید دلار در منطقه 23 و 24 هزار تومان باقی می‌ماند و عددهای زیر 20 هزار تومان غیرممکن است. نتیجه این شد که بازار سرمایه در تیرماه رشد خود را آغاز کرد و طی سه ماه به محدوده یک میلیون و پانصد هفتاد هزار واحد رسید.

 

وی با بیان اینکه مهمترین دماسنج بازار سرمایه پویایی بازار و حجم معاملات است، مطرح کرد:  میانگین حجم معاملات در 40 روز بالای 5 تا 6 هزار میلیارد بوده بود و ما در 2 هفته اول شهریور حجم معاملات قبال توجهی را شاهد بودیم. در حقیقت رکورد حجم معمالات 7 تا 8 ماه گذشته شکسته شد.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار در هفته گذشته در شرایط اصلاحی قرار گرفت و علیرغم رشد قابل توجه در این مدت بیشترین ریزش درصدی خود را رقم زد و بیش از 3.5 درصد در یک روز نزول پیدا کرد در حقیقت این اتفاق همپای بازار ارز رخ داد.

 

شریعتی با بیان اینکه در شرایط فعلی که شاخص در محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحد قرار دارد به اصطلاح عرضه و تقاضا زورشان به هم می‌چربد، تصریح کرد: بازار سرمایه در حال حاضر با تثبیت نرخ ارز و قیمت‌های جهانی در این محدوده در شرایط ثابتی قرار دارد و انتظار بر این است که در 2 هفته پایانی شهریورماه در این محدوده باقی بماند و رشد و ریزش آنچنانی نداشته باشد مگر آنکه تغییرات اساسی مانند افزایش قیمت ارز و گذر از محدود 28 هزار تومان و یا ریزش آن به زیر 26 هزار تومان رخ بدهد.

 

وی ادامه داد: امروز حجم معاملات خُرد بسیار بالا و پول در بازار در حال چرخش بود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در بازار فعال هستند، نگاهشان تحلیلی و قدرت پولشان زیاد است که این موضوع ریشه در تورم، سیاست پولی جاری در کشور و دلار 27 هزار تومانی دارد. پیش‌بینی می‌شود سهم‌های یا صنایع بزرگ مانند صنایع فلزی، معدنی، سنگ آهن و تروشیمی رشد آنچنانی نداشته باشند اما انتظار بر این است که که شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچکتر رشد قابل ملاحظه‌تری را نسبت به سهم‌های بزرگ داشته باشند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بازار بسیار متعادل رفتار و چرخش سهم‌ها و نقدینگی ادامه پیدا می‌کند. می‌گویند بازاری که حجم معاملات بیش از 10 هزار میلیارد تومان را تجربه ‌کند، پویایی دارد و زنده است که این اتفاق هم‌اکنون برای بازار رخ داده است. 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید