جی پلاس؛

عوامل ریزش اخیر بازار بورس از نگاه یک کارشناس/ احتمالا بازار فردا هم نزولی خواهد بود

شاخص کل بورس در 9 شهریورماه با افت 27 هزار و 810 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 496 هزار و 158 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس:شاخص کل بازار بورس امروز 9 شهریورماه در ادامه روند 2 روز گذشته باز هم افت کرد (27 هزار و 810 واحد) و در ارتفاع یک میلیون و 496 هزار و 158 واحدی به کار خود پایان داد.

و اما شاخص کل (هم‌وزن) که با افتی کمتر از روز گذشته همراه بود (7 هزار 466 واحد) در محدوده 446 هزار و 893 واحدی قرار گرفت.

قرمزپوشی همه شاخص‌های بازار سرمایه

امروز همه شاخص‌های بازار سرمایه از جمله شاخص کل و شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با افت 1.82 درصدی، شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» با افت 1.64 درصدی، شاخص آزاد شناور با افت 1.67 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با افت 1.81 و 1.84 درصدی همراه بودند و قرمزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«میدکو» تنها نماد شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس امروز بود و «فارس»، «شستا» و «پارسان» «فولاد»، «فملی» و «شپنا» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر منفی بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1496158 446893 120 هزار میلیارد تومان 59 هزار هزار میلیارد تومان 14228 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز 151 واحد افت کرد و در ارتفاع 21 هزار و 960 واحدی رسید.

«هرمز» و «غصینو» تنها نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار فرابورس امروز بودند و نمادهای «وسپهر»، «شگویا»، «صبا»، «آریا» و «مارون» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل این بازار داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
وهامون شبندر
دی سپید
کرمان شستا
فرابورس شپنا
ذوب شتران
شصدف فولاد
گدنا فملی

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

نمادهای «شسپا»، «کمند»، «پارند»، «کرازی»، «تایرا»، «کنور» و «کحافظ» بیشترین تقاضا و نمادهای «یاقوت»، «ددامح»، «شپنا»، «شستا»، «وکار»، «حکشتی» و «وسخراج» بیشترین عرضه را در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

همچنین «اراد 86»، «مدیریت»، «اعتماد»، «اراد 50»،   «آسامید»، «سپیدما»، «سپیدما» نمادهایی با بیشترین تقاضا و «اراد87»، «اراد86»، «کمرجان»، «اوصتا»، «اعتماد»، «اشاد9»،  و «شگویا» نمادهایی با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت‌های بانک سامان با نماد «سامان» به مبلغ 11 هزار و 500 میلیارد ریال، نخریسی و نساجی خسروی خراسان با نماد «نخریس» به مبلغ 300 میلیون ریال و تولید فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر» به مبلغ 14 هزار 40 میلیارد ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

 

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی‌پلاس با بیان اینکه شاخص کل بازار بورس زمانی که به محدود یک میلیون و 600 هزار واحد رسید با یک مقاومت سنگین مواجه شد، بیان کرد: چند نگرانی در این محدوده به وجود آمد که اولین آن مربوط به سود بانکی و سیاست‌های انقباضی است که سیدمسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه درباره آن صحبت کرد.

وی ادامه داد: دومین نگرانی مربوط به وضعیت سهام عدالت و احتمال فروش برخی از بخش‌های این سهام است. از سوی دیگر معامله‌گران در سود بودند و شناسایی سود در دستور کارشان قرار گرفت به همین دلیل عرضه‌های نسبتا سنگینی را در بازار شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم معاملات امروز بسیار خوب بود، گفت: ارزش معاملات امروز در بورس 12 هزار میلیارد تومان و در فرابورس 7 هزار میلیارد تومان بود که نزدیک به 19 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد و اتفاق خوبی است.

به گفته دارابی، باید تا میانه هفته آینده منتظر ماند تا بازار بتواند با این عرضه‌ها دست و پنجه نرم کند و بعد از آن جریان خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی نرخ دلار یکی از عوامل روانی و نه واقعی در تغییرات شاخص کل است، تصریح کرد: نرخ دلار نیمایی ثبات دارد اما نرخ دلار در بازار آزاد ممکن است نشانه‌ای برای روندهای آتی باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است امروز بازار عرضه‌هایی را از سوی گروه‌هایی که در چند هفته اخیر رشد کرده‌اند به ویژه در نمادهای بزرگ بازار شاهد بود. 

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: احتمالا فردا 10 شهریورماه و در آخرین روز کاری هفته بازار با مازاد عرضه مواجه شود و تفاوتی با امروز نداشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید