جی پلاس؛

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته به کجا رسید؟/ پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 20 مرداد با رشد 30 هزار 778 واحد در ارتفاع یک میلیون و 484 هزار و 590 قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز چهارنشبه 20 مرداد به عنوان آخرین روز کاری خود در هفته با افزایش 10 هزار واحدی نسبت به روز گذشته، به رقم یک میلیون و 484 هزار و 590 واحدی رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) نیز که نسبت به روز گذشته با رشد کمتری همراه بود، به رقم 422 هزار و 331 واحدی رسید.

ادامه سبزپوشی تمام شاخص‌های بازار سرمایه

همانند سه روز گذشته تمامی شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 2.12 درصدی، شاخص قیمت (هم‌وزن) با رشد 1.00 درصدی، شاخص آزاد شناور با رشد 1.78 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 2.21 و 2.00 درصدی همراه بودند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«فارس»، «فولاد»، «شستا»، «فملی»، «کگل»، «پارس» و «تاپیکو» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1484590 422331 9800میلیارد تومان  59 هزار هزار میلیارد تومان 11151 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز 420 واحدی رشد کرد و در ارتفاع 21 هزار و 212 واحدی قرار گرفت.

نمادهای «آریا»، «مارون»، «کگهر»، «هرمز»، «صبا»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1484590 422331 9800میلیارد تومان  59 هزار هزار میلیارد تومان 11151 میلیون سهم

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران از آن نمادهای «سپید»، «پارس»، «شتران»، «شپنا»، «آپ»، «پارند» و «کالا» بیشترین عرضه در این بازار متعلق به نمادهای «کدما»، «غدام»، «سنیر»، «حپترو»، «ددامح»، «سپاس» و «ثاباد» بود.

همچنین در بازار فرابورس ایران نمادهای «وهامون»، «اعتماد»، «اراد 89»، «اراد 88»، «هرمز»، «حاسا»، «اراد 50»، «فزرین» و «اعتماد» با بیشترین تقاضا و نمادهای «اراد 89»، «اراد 88»، «ثالوند»، «کتوکا»، «کمرجان»، «زماهان» و «اوصتا» با بیشترین عرضه روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال 19 مرداد

شرکت‌های فجر انرژی خلیج فارس با نماد «بفجر» به مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد ریال و شرکت صنعتی کیمیدارو با نماد «دکیمی» به مبلغ یک هزار و 848 میلیارد ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

همچنین مجوز افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» به مبلغ 45 هزار میلیارد ریال و شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو» به مبلغ 5 هزار و 681 میلیارد ریال صادر شده است.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

محمدعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه درباره آنچه که بر بازار سرمایه در این هفته گذشت، اظهار کرد: اتفاق‌های رخ داده در سطح جهان، تاخیر در مذاکرات برجام و موانع پیش روی آن، انتشار گزارش بانک مرکزی مبنی بر خلق نقدینگی و رشد آن و نرخ تورم پیش‌نگر شرایط را به گونه‌ای رقم زد که در بازار ارز با رشدهایی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بازار سرمایه انتظارات تورمی و انتظار افزایش نرخ در کالاها ایجاد شد و خود این موضوع باعث موتور محرک بازار سرمایه شد. از سوی دیگر زمانی که دولت جدید اعلام کرد که از بازار سرمایه و ثبات و افزایش آن حمایت می‌کند، باعث شد بازار سرمایه به ویژه حوزه‌های پتروشیمی، معدنی و فلزی رشد خوبی را متصور شوند البته در اطلاعات مجامع این شرایط پیش‌بینی شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند رو به رشد بازار سرمایه ادامه دارد، گفت: بازار سرمایه امروز با شرایط مثبت و عرضه‌های مدیریت شده مواجه شد. در نهایت من فکر می‌کنم در آینده شرایط مثبت با شیب کم و آرام‌تر ادامه دارد.

حقانی‌نسب ادامه داد: البته باید منتظر ماند و دید که رییس دولت سیزدهم چه تیم اقتصادی را انتخاب می‌کند و تیم وزارت امور خارجه استراتژی‌اش در مقابل مذاکرات چیست و با چه دیدگاهی سرکار می‌آید اگر آن تیمی که در رسانه‌ها گمانه‌زنی شده است، پای کار بیایند بازار سرمایه به روند مثبت خود ادامه می‌دهد البته شاخص این بازار به سطحی می‌رود که یک سطح مقاومتی دارد و از آنجاکه بیشتر در سیطره افراد عادی و تکنیکال است، رشد زیادی نمی‌کند و در حد معقول است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند جریان ورود پول به بازار سرمایه از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیان کرد: زمانی که انتظارات تورمی در اقتصاد ایجاد می‌شود، افرادی که در صندوق‌های با درآمد ثابت و یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نرخ سود پایین دریافت می‌کنند، تمایل پیدا می‌کنند منابعشان را به سمت دارایی‌های تورمی هدایت کنند و یکی از دارایی‌های تورمی مهم که به تولید کشور هم توجه می‌کند و منفعت می‌رساند، سهام و بازار سرمایه است.

حقانی‌نسب ادامه داد: در این هفته بین بسیاری از افراد چه کسانی که اقتصاد خوانده‌اند و چه کسانی که عوام هستند، این دیدگاه شکل گرفته است که در پیش رو با تورم بالایی مواجه خواهیم شد به همین دلیل این جریان برای حفظ دارایی شکل گرفته است.

وی در پایان گفت: از آنجاکه بازارهای سرمایه‌گذاری بازار انتظارات هستند و این انتظارات است که خرید و فروش می‌شود، دولت باید تلاش کند انتظارات تورمی به ویژه در بازار کالا شکل نگیرد چراکه کنترل کردن آن سخت است. همچنین باید جلوی رشد نرخ تورم را بگیرد و از پولی کردن کسری بودجه و خلق نقدینگی حذر کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید