جی پلاس؛

شاخص بورس در قله یک میلیون و 500 هزار واحد ایستاد/ سهام پالایشگاهی و خودرویی رونق بخش امروز بازار/ نظر یک کارشناس درباره ادامه روند بازار

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 24 مرداد با رشد 1.30 درصدی در ارتفاع یک میلیون و 500 هزار واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس بر خلاف روز گذشته که با افت همراه بود، در پایان معاملات امروز یکشنبه 24 مردادماه با رشد 19 هزار 197 واحدی به رقم یک میلیون و 500 هزار واحدی رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در ادامه روند رو به رشد خود از روز گذشته در ارتفاع 428 هزار و 315 واحدی قرار گرفت.

 همه شاخص‌های بازار سرمایه سبز شدند

امروز همه شاخص‌های بازار سرمایه از جمله شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» با رشد 1.33 درصدی، شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با رشد 0.30 درصدی، شاخص آزاد شناور با رشد 0.90 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 1.54 و 1.00 درصدی سبزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس عبارتند از «شستا»، «فارس»، «شپنا»، «کچاد»، «ومعاون»، «فولاد» و «کگل».

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1500000 428315 7400 میلیارد تومان 60 هزار هزار میلیارد تومان 10150 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز بیشتر از روز گذشته (250 واحد) رشد کرد و به رقم 21 هزار و 557 واحدی رسید.

نمادهای «کگهر»، «آریا»، «هرمز»، «زاگرس»، «وسپهر»، «غصینو» و «فرابورس» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای شاخص ساز بورس و فرابورس

 

نمادهای شاخص‌ساز فرابورس نمادهای شاخص‌ساز بورس
وهامون سپید
دی برکت
لطیف شستا
گدنا خودرو
مدیریت خساپا
غگیلا شپنا
آریا فولاد

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

امروز در بازار بورس اوراق بهادار تهران بیشترین تقاضا برای نمادهای «سپید»، «کنور»، «کالا»، «پارند»، «شتران»، «کمند» و «آپ» و بیشترین عرضه برای نمادهای «غدام»، «کدما»، «سنیر»، «ددامح»، «یاقوت»، «ثاباد» و «کارین» رقم خورد.

همچنین نمادهای «مدیریت»، «سمگا»، «وهامون»، «فرابورس»، «سپیدما»، «سپیدما» و «اراد 61» با بیشترین تقاضا و نمادهای «کمرجان»، «ثالوند»، «کتوکا»، «اعتماد»، «شصدف»، «زماهان» و «اوصتا» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال 24 مرداد

شرکت‌های زر ماکارون با نماد «غزر» به مبلغ یک هزار و 600 میلیارد ریال و شرکت صنایع غذایی شرق با نماد «غمینو» به مبلغ 500 میلیون ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

همچنین شرکت بهمن لیزینگ با نماد «ولبهمن» به دنبال افزایش سرمایه 142 درصدی و شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان با نماد «قثابت» به دنبال افزایش سرمایه یک هزار 167 درصدی است.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزش معاملات بازار امروز نسبت به روز گذشته با کاهش همراه بود، بیان کرد: امروز بسیاری از نمادها در وضعیت متعادل معامله شدند و گروه‌های پیشروی بازار گروه‌های شیمیایی، خودرویی و پالایشگاهی‌ بودند.

وی ادامه داد: شاخص کل بازار بورس امروز به یک میلیون و 500 هزار واحد رسید اگر این محدوده را به لحاظ تکنیکال بررسی کنیم یک محدوده مقاومتی پیش‌روی شاخص است و انتظار بر این است باتوجه به ارزش معاملات در روزهای گذشته تعادل در محدوده‌های فعلی برای شاخص مستقر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می‌رسد بازار در روزهای آینده شرایط پایداری را تجربه خواهد کرد، گفت: فکر می‌کنم شاهد اتفاق‌ها، ریزش‌ها و اصلاحات آنچنانی نخواهیم بود و اگر قرار به در جا زدن باشد انتظار اصلاح‌های کوچک را در برخی از نمادهای بازار داریم.

افضلیان افزود: در چند روز گذشته که بازار یک رشد خوبی را تجربه کرده و عمده توجه بازار به نمادهای بزرگ بازار بوده است، انتظار بر این است که رفته رفته شاهد یک مقدار چرخش نقدینگی به سمت نمادهای کوچکتر بازار باشیم اما هنوز سیگنال خاصی در این زمینه ایجاد نشده و فعلا نقدینگی که در بازار وجود دارد حول نمادهای بزرگتر بازار که شامل گرو‌ های پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی است، می‌چرخد.

وی تاکید کرد: همزمان می‌توانیم افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچکتر بازار را نشانه‌ای از بازگشت این گروه‌ها در نظر بگیریم؛ گروه‌هایی که نمادهای کوچکتر را در خود جای داده‌اند البته هنوز سیگنالی وجود ندارد و باید صبر کرد و منتظر افزایش ارزش معاملات و ارزش حجم در این گروه‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهمترین اتفاق پیش روی بازار سرمایه بحث تاییدصلاحیت‌های وزیران دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: ممکن است برای انتخاب وزرای برخی از وزارتخانه‌ها که مستقیما به بازار سرمایه مربوط می‌شود، شاهد یکسری التهابات کوتاه مدت و موقت باشیم و باید منتظر ماند و دید اشخاصی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شوند، چه تصمیمی برای بازار سرمایه می‌گیرند.

افضلیان در پایان تصریح کرد: همچنان بازار را باید متعادل در نظر بگیریم و اگر رشدی هم باشد کوتاه مدت و تدریجی خواهد بود. مثل گذشته انتظار رشدهای شارپی را نداریم و به نظرم وضعیت بازار یک وضعیت نرمالی را طی خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید