شاخص کل بورس افت کرد/ کارشناس بازار سرمایه: روزهای پر نوسانی پیش رو داریم

شاخص کل بورس در 7 شهریورماه با افت 2 هزار و 355 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 573 هزار و 406 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

شاخص کل بازار بورس که در چند روز گذشته با رشد نسبتا خوبی همراه بود، امروز 7 شهریورماه افت کرد و در رقم یک میلیون و 573 هزار و 406 واحدی به کار خود پایان داد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز تنها 9 واحد رشد کرد و در محدوده 467 هزار و 515 واحدی قرار گرفت.

اکثر شاخص‌های بازار سرمایه قرمزپوش شدند

شاخص کل (هم‌وزن) و شاخص قیمت (هم‌وزن) تنها شاخص‌های  سبزپوش امروز بودند و دیگر شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با افت 0.15 درصدی، شاخص آزاد شناور با افت 0.08 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با افت 0.16 و 0.14 درصدی همراه بودند و قرمزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«میدکو»، «فولاد»، «فخوز»، «فملی» و «پارسان» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت «کگل» و «فارس» 2 نماد شاخص‌ساز با تاثیر منفی در بازار بورس امروز بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1573406 467515 142 هزار میلیارد تومان  63 هزار هزار میلیارد تومان  16062 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز تنها 75 واحد رشد کرد و به رقم 22 هزار و 803 واحدی رسید.

نمادهای «بپاس»، «هرمز»، «ذوب» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «صبا» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
وهامون سپید
دی شستا
مدیریت خودرو
کرمان شپنا
گدنا فولاد
لطیف فملی
ذوب برکت

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نمادهای «شستا»، «کرازی»، «پارند»، «چکارن»، «افران»، «امین یکم» و «کارین» و بیشترین عرضه برای نمادهای «خساپا»، «ددامح»، «وبملت»، «وبصادر»، «وتجارت»، «خبهمن» و «خودرو» رقم خورد.

همچنین نمادهای «تدبیر04»، «مدیریت»، «اعتماد»، «اراد 50» «سپیدما»، «سپیدما» و «وهامون» با بیشترین تقاضا و نمادهای «تدبیر04»، «کمرجان»، «اعتماد»، «کرمان»، «اوصتا»، «اشاد 9» و «اراد 42» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های تجلی توسعه معادن و فلزات با نماد «تجلی» به مبلغ 61 هزار و 990 میلیارد ریال و خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» به مبلغ 8 هزار میلیارد ریال صادر شده است.

شرکت‌های بیمه زندگی خاورمیانه با نماد «بخاور» به مبلغ هزار و 800 میلیارد ریال، موتورسازان تراکتورسازی ایران با نماد «خموتور» 110 درصد، سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا» 200 درصد، سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» به مبلغ هزار و 532 میلیارد ریال و پالایش نفت تهران با نماد «شتران» به مبلغ 95 هزار میلیارد ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی‌پلاس درباره افت شاخص کل بازار بورس امروز 7 شهریورماه بیان کرد: دلایل مختلفی وجود داشت که این اتفاق نه امروز بلکه در هر کدام از روزهایی که پیش‌ رو داریم، رخ بدهد.

وی ادامه داد: در ابتدا از نظر روانی شاخص کل به محدود یک میلیون و 600 نزدیک شده و این عددی بود که برخی از تکنیکالیست‌ها در فضای مجازی آن را پُررنگ کرده بودند و همین اتفاق باعث شده بود سرمایه‌گذاران و سهامداران واکنش نشان بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دلیل دوم افت شاخص کل شایعات پخش شده در فضای مجازی مبنی بر کوتاه آمدن ایران از مواضع خود در قبال غنی‌سازی اورانیوم بود، اظهار کرد: از زمان پخش این خبر تا تکذیب شدن فشار فروش در بازار زیاد شد و حتی دلار هم یک واکنش منفی به این موضوع نشان داد.

ساسانی افزود: عامل دیگر افت شاخص، بازگشایی نماد «شبندر» بود که یک مقداری با توجه به اینکه در قیمت بالایی باز شده بود این شائبه ایجاد شد که بازگشایی این نماد در قیمت بالا باعث ایجاد هیجان فروش شود و این هیجان روی بقیه بازار هم اثرگذار باشد البته من تاثیر این عامل را نسبت به 2 عامل قبلی بسیار کمتر می‌دانم.

به گفته وی، طبیعتا سال گذشته یک خاطره بد در ذهن سهامداران به جا گذاشت و امسال هم در یک تا 2 ماه گذشته برخی از سهم‌ها رشد خوبی را تا به اینجا تجربه کرده بود که بسیاری از افراد با تجدید خاطره‌ای که نسبت به سال قبل در ذهنشان بود این آمادگی را داشتند که با کمترین عرضه در سمت فروش قرار بگیرند تا خاطرات سال قبل برایشان تکرار نشود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار امروز ابتدا بسیار خوب آغاز به کار کرد، گفت: با وجود آنکه شاخص کل در ابتدا کمی منفی بود اما مثبت شد و سهم‌ها اکثرا به سمت بالا حرکت کردند اما با اتفاقی که در ادامه مسیر رخ داد، فشار عرضه‌ها را شاهد بودیم و برخی از سهم‌ها حتی تا درصدهای کاملا منفی پیش رفتند.

ساسانی تاکید کرد: شخصا فکر می‌کنم در روزهای آینده بازار بار دیگر با تقاضا روبه‌رو شود و بتواند رنگ تعادل را به خود ببیند اما از اینجا به بعد و تا پایان شهریورماه احتمالا با روزهای پُرنوسان و همراه با ریسک بالا روبه‌رو هسیتم که می‌تواند شرایطی را برای اصلاح در فصل پاییز فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تحولات افغانستان از 2 جهت روی بازار اثرگذار است، توضیح داد: افغانستان همسایه ایران است و بالا گرفتن آشوب در این کشور تبعاتی برای ما دارد از سوی دیگر این کشور یکی از مبادی ورود ارز یا دلار به کشور ما بود و با سقوط کابل و هرات یک مقداری این موضوع در ابهام قرار گرفته است و معلوم نیست طالبان می‌تواند مراودات اقتصادی را مانند قبل با ایران بهبود بخشد یا نه.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در روزهای گذشته طالبان عوارض روی واردات سوخت از ایران را برداشت و این باعث شد ما بتوانیم مقداری صادرات داشته باشیم این صادرات باتوجه به شرایط تحریم می‌تواند ارز به صورت اسکناس وارد کند که این اتفاق می‌تواند روی بازار ارز و متعاقبا روی قیمت آن و بازار بورس که تحت تاثیر بازار ارز است، اثرگذار باشد.

ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من این است که شاخص کل فردا 8 شهریورماه منفی باشد که طبیعتا اگر تقاضا در نیمه دوم بازار بتواند روی این منفی غلبه کند شاید 9 شهریورماه شرایط به حالت تعادل بازگردد.

دیدگاه تان را بنویسید