در گفت و گو با جی پلاس پاسخ داده شد؛

علت توقف رشد بورس در معاملات امروز 1 شهریور چه بود؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات اولین روز شهریور با رشد 337 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 515 هزار و 886 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس:شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات اولین روز شهریورماه با رشد بسیار کمتر از روز گذشته (337 واحدی) به رقم یک میلیون و 515 هزار و 886 واحدی رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز تنها 4 هزار و 100 واحدی رشد کرد که نسبت به روز گذشته کمتر بود. این شاخص امروز در ارتفاع 440 هزار و 131 واحدی قرار گرفت.

سبزپوشی اکثر شاخص‌های بازار سرمایه

امروز تنها شاخص قرمزپوش بازار شاخص بازار اول بود که افتی 0.04 درصدی را تجربه کرد اما دیگر شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با رشد 0.02 درصدی، شاخص قیمت «هم‌وزن» با رشد 0.94 واحدی، شاخص آزاد شناور با رشد 0.04 درصدی و شاخص بازار دوم با رشد 0.09 درصدی همراه بودند و سبزپوش شدند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

«پترول»، «اخابر» و «شپدیس» نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت و «فارس»، «میدکو»، «فولاد» و «و معادن» نماد شاخص‌ساز با تاثیر منفی در بازار بورس بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات
1515886 440131 9500 میلیارد تومان  60 هزار هزار میلیارد تومان 12059 میلیون سهم

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز تنها 20 واحد رشد کرد و در ارتفاع 21 هزار و 897 واحدی قرار گرفت.

نمادهای «صبا»، «وسپهر»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت و «آریا»، «بپاس» و «کگهر» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

 

    نمادهای پُرتراکنش فرابورس نمادهای پُرتراکنش بورس
    وهامون سپید
    دی شستا
    مدیریت پترول
    گدنا برکت
    لطیف خودرو
    کرمان خساپا
    آریا شپنا

 

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نمادهای «کنور»، «کالا»، «پارند»، «کمند»، «ستران»، «سپید» و «اخابر» و بیشترین عرضه برای نمادهای «غدام»، «سنیر»، «ددامح»، «ثاباد»، «وسخراج»، «کارین»، «باربد» رقم خورد.

همچنین نمادهای «سمگا»، «مدیریت»، «فرابورس»، «اعتماد»، «وهامون»، «مادیرا» و «اراد 50» با بیشترین تقاضا و نمادهای «ثالوند»، «اعتماد»، «غگیلا»، «زماهان»، «اوصتا»، «اعتماد» و «اشاد 9» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

 

سیگنال‌های مهم کدال 1 شهریور 1400

 

شرکت‌های صنایع خاک چینی ایران با نماد «کخاک» به مبلغ 2 هزار میلیارد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» به مبلغ هزار و 540 میلیارد ریال و مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان به مبلغ 7 هزار میلیارد تومان درخواست افزایش سرمایه داده است.

شرکت بهمن لیزینگ با نماد «ولبهمن» نیز قصد دارد سرمایه خود را 142 درصد افزایش بدهد.

 

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

حمیدرضا فرهادی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت امروز این بازار بیان کرد: ارزش معاملات امروز به لحاظ مثبت بودن شاخص نسبت به دیروز که وضعیت مناسبی نداشت عدد خوبی را رقم زد، اما نکته منفی این است که هنوز که هنوز است آن بی‌اعتمادی که به دلیل زمان اصلاح شاخص حاصل شده است، در سهامداران خرد وجود دارد.

وی ادامه داد: این قضیه نشان می‌دهد سرمایه سرگردانی که در بازارها در فرایند نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است هنوز به سمت بازار سرمایه نیامده است و حقوقی‌ها به صورت سنگین خرید می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه سال گذشته بیشترین اصلاح را در تمام بازارها داشته است، گفت: به نظر می رسید باید جذابیت‌های بیشتری به وجود آمده باشد اما بی اعتمادی هنوز اثر خود را می‌گذارد حتی با اینکه شاخص در یک ماه گذشته وضعیت خوبی داشته است اما سهامداران خُرد مانند 2 سال گذشته استقبال نکردند و این نکته مهمی است.

فرهادی با اشاره به اینکه ضرباهنگ بازار سرمایه را بازار ارز تعیین می کند و بازار کوک اصلی را از آنجا می‌گیرد، تصریح کرد: مسایل افغانستان و ناامنی منظقه این مساله را تشدید کرده است از سوی دیگر فکر نمی‌کنم مسایل مربوط به احیای برجام در این بازه زمانی تاثیری داشته باشد و بازار نسبت به اخباری که درباره برجام بیرون می‌آید عکس‌العمل نشان نمی‌دهد چراکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به این درک رسیده‌اند که ممکن است این اخبار کار رسانه‌ای و سیاسی باشد و آنچه در عمل اتفاق می‌افتد تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی وزرای پیشنهادی کلیدواژه‌هایی را درباره بازار سرمایه در مجلس بیان کرده‌اند و حتی وزیر صمت از افزایش تولید خودرو گفته است همچنین بانک مرکزی امسال برای دومین بار از محل اندوخته احتیاطی که آنچنان تاثیری بر نقدینگی خود بانک مرکزی ندارد و به لحاظ فرآیند عملیاتی تغییری حاصل نمی‌شود، افزایش سرمایه داده است که این 2 مورد نشان می‌دهد در دولت جدید رویکرد حمایتی نسبت به بازار سرمایه وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: چشم بازار سرمایه به سهام‌های بزرگ مانند فولاد و شستا است. فولاد وارد اصلاح کوتاه مدت شده است و شیب ملایمی به خود می‌گیرد و شستا در محدوده خودش حمایت دارد.

فرهادی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار فردا را متعادل می‌دانم اما فکر می‌کنم با گذشت زمان به سمت منفی شدن پیش می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید