چهل پرسش درباره جنگ ایران و عراق-۲۹

چرا در فیلم های دفاع مقدس تعداد کشته های دشمن بیشتر از شهدای ماست؟/آیا ضعیف نشان دادن دشمن دلیل بر قوت نیروهای خودی است؟

از جمله پرسش هایی که درباره آثار سینمایی دفاع مقدس مطرح است این است که چرا در این فیلم ها تعداد کشته های دشمن از شهدای ما بیشتر است؟ آیا این ضعیف نشان دادن دشمن نشانه قوت رزمندگان اسلام بود؟ پاسخ به این دو پرسش را از کتاب پرسشها و پاسخها داده ایم.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، سالها از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی گذشته است اما همچنان پرسش هایی درباره علت و چرایی جنگ، تعویق پذیرش قطعنامه های بین المللی، طولانی شدن آن و... باقی مانده است که در این مجال به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سال دفاع مقدس برآنیم تا به برخی از این پرسش ها، پاسخی درخور دهیم. پرسش دیگری که مطرح است این است که چرا در فیلم های سینمایی دفاع مقدسی تعداد کشته های عراقی از شهدای ایرانی بیشتر است و چرا دشمن ضعیف نشان داده می شود؟ و آیا این عمل درستی است؟ که پاسخ به این پرسش را از کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق) داده ایم:  

 

ضعیف نشان دادن دشمن کار صحیحی نیست، زیرا هر چقدر قدرت نظامی دشمن را به صورت واقعی آن به تصویر بکشیم، در واقع قدرت رزمندگان ایرانی و حماسه‌ها و مقاومت آنان را بهتر به تصویر کشیده‌ایم و کار بزرگ و پراهمیت آنان در پیروزی بر دشمن را بهتر نشان داده‌ایم. بنابراین اگر می‌خواهیم خودمان را قوی نشان دهیم باید دشمن را قدرتمند نشان بدهیم تا غلبه بر آن اهمیت بیشتری یابد. اما متأسفانه اغلب فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان ما در ساخت فیلم‌های جنگی به این نکته ظریف توجه نکرده‌اند و عراقی‌ها را به شکل افراد کودن و دست و پا چلفتی نشان داده‌اند که با یک تکبیر رزمندگان دست‌هایشان را بالا برده و تسلیم می‌شوند، یا افرادی که از اصول اولیه نظامی خبر ندارند. در حالی که واقعیت، چنین نبوده است. دشمن ما در جنگ هوشیار بود، ساختار نظامی قوی داشت و از نظر امکانات قدرتمند بود و پشتیبانان بین‌المللی بسیاری داشت و علت اهمیت کار رزمندگان ایرانی این بود که بر چنین دشمن قوی و مجهز به نیرو و ساز و برگ جنگی پیروز شدند.

 

اگر عراق را آن‌طور که بعضی از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به تصویر کشیده‌اند، ضعیف دانسته و آنها را بی‌اطلاع از مسائل جنگی بدانیم، در آن صورت پیروزی‌های ما بر آنان زیاد جای تعجبی ندارد؛ در حالی که چنین نبوده است. ما با یک سازمان و یک حزب بسته‌ای که تحت آموزش‌های متعدد قرار گرفته بودند مواجه بودیم به نام "حزب بعث عراق" که اینها دارای مستشاران نظامی بودند و به خصوص از آموزش‌های نظامیان روسی بهره‌مند شده بودند، لذا نه تنها جاهل و کودن نبودند بلکه نیروهای ماهری در امور جنگی و نظامی بودند و عاملی که سبب شکست آنها می‌شد نه این ضعف‌ها بلکه به دلیل قوه ابتکار، شجاعت و به خصوص نیروی ایمان بالای رزمندگان ایرانی بود که متأسفانه فیلم‌سازان ما به آن توجه نکرده‌اند.

 

در همین زمینه بخوانید:

فیلمهای سینمایی دفاع مقدس تا چه حد واقعیت را منعکس کرده است؟

چرا صداوسیما در ایام جنگ، تنها اخبار پیروزی ها را منعکس می کرد؟

اصلی ترین و محوری ترین اهداف رژیم بعث عراق در حمله به ایران چه بود؟/چرا صدام این جنگ را نبرد قادسیه نامید؟

علت مطرح کردن شعارهایی مانند "جنگ جنگ تا پیروزی" در ایام دفاع مقدس چه بود؟

ویژگی‌های فردی صدام چه نقشی در آغاز جنگ علیه ایران داشت؟

چرا ایران پس از فتح خرمشهر به جنگ ادامه داد؟

چرا به جنگ عراق علیه ایران، جنگ تحمیلی گفته می شود؟

وضعیت اقتصادی کشور در دوره دفاع مقدس چگونه بود؟

 

قابل ذکر است، بعضی از فیلم‌سازان فیلم‌های جنگی(Action)، هدفشان جذب مخاطب بیشتر به منظور کسب سود بیشتر است، لذا سعی می‌کنند بازیگر نقش اول فیلم را از مهلکه، پیروز بیرون بیاورند. همچنین این فیلم‌سازان دچار یک نوع خودسانسوری نیز هستند به این معنی که اگر در فیلم‌هایشان دشمن را قوی نشان دهند شاید جلوی اکران فیلمشان گرفته شود، لذا این ملاحظات در ساخت فیلم‌ها اثر دارد.

 

 

 

برشی از کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق)؛ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ؛ فرهاد درویشی؛ ص ۲۷۴-۲۷۵ ( لازم به ذکر است که در سال های اخیر در ساخت فیلم های سینمایی در ژانر دفاع مقدس دقت بیشتری صورت گرفته و نمایش واقعیت ها را شاهدیم.)

دیدگاه تان را بنویسید