چهل پرسش درباره جنگ ایران و عراق-۲۱

نقش امام در انسجام قشرهای مختلف مردم درطول جنگ چه بود؟

از پرسش های مهمی که درباره مدیریت جنگ مطرح است، نقش بی بدیل امام و اثرگذاری فرمان های ایشان بر انسجام مردم است که با توجه به کتاب پرسشها و پاسخها به آن پاسخ داده ایم.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، سالها از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی گذشته است اما همچنان پرسش هایی درباره علت و چرایی جنگ، تعویق پذیرش قطعنامه های بین المللی و... باقی مانده است که در این مجال به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سال دفاع مقدس برآنیم تا به برخی از این پرسش ها، پاسخی درخور دهیم. از پرسش های مهمی که درباره ایام جنگ مطرح است، نقش مدیریتی آن است که خود به چند پرسش جداگانه و با توجه به مراحل مختلف جنگ تقسیم می شود که به تناسب و به ترتیب به پاسخ این پرسش ها می پردازیم. پرسشی که در اینجا پاسخ داده می شود، چگونگی ایفای نقش امام خمینی در انسجام و وحدت اقشار مختلف مردم در طول جنگ و تأثیری است که بر روند جنگ داشت؟ که از کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق) به آن پاسخ گفته ایم:

 

امام خمینی به عنوان رهبر مذهبی و سیاسی، مورد قبول تمامی اقشار مردم و گروه‌های سیاسی بود و حتی گروه‌هایی که با رهبری ایشان موافق نبودند نیز با توجه به فشار افکار عمومی از یک سو و نیز ادعای بینش دمکراسی‌خواهی از سوی دیگر، از مخالفت علنی با ایشان (در مقطعی خاص) خودداری کردند تا جایی که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و حتی سران حزب توده، که هیچ اعتقاد و علاقه‌ای به مذهب و روحانیت نداشتند، خود را پیرو خط امام می‌نامیدند.

 

در همین زمینه بخوانید:

چرا ایران پس از فتح خرمشهر به جنگ ادامه داد؟

تحولات جنگ پس از عملیات والفجر ۸/آیا بعد از فتح فاو نیاز به صلح بود؟/مروری بر مفاد قطعنامه ۵۸۲

چرا به جنگ عراق علیه ایران، جنگ تحمیلی گفته می شود؟

رفتار بعثی ها با اسرای ایرانی چگونه بود؟/چرا شهادت اسرا دردسری برای دولت بعث ایجاد نمی کرد؟

وضعیت اقتصادی کشور در دوره دفاع مقدس چگونه بود؟

 

امام خمینی از معدود رهبران انقلابی دنیا بودند که هر سه چهره "رهبری مذهبی"، "فرمانده انقلاب" و "ایدئولوگ انقلاب" را دارا بودند. ایشان نقش عمده‌ای در پیروزی انقلاب، تأسیس و تثبیت نظام جدید، حل اختلاف جناح‌های سیاسی، مقابله با ضدانقلاب داخلی و خارجی، بسیج عمومی در مواقع ضرورت، به ویژه در دوره جنگ ایفا کردند. امام به سبب دارا بودن مرجعیت دینی و مقبولیت و محبوبیتی مردمی، در انسجام و وحدت اقشار مختلف مردم نقش مهمی داشتند. انسجام و وحدت اقشار مختلف مردم نیز در طی جنگ چه در پشت جبهه و چه در درون جبهه‌ها تأثیر مهمی بر روند جنگ داشت.

 

به عنوان مثال حضرت امام در همان روزهای آغازین جنگ طی فرمانی، قاطعانه از دولت و ملت خواستند که در شرایطی که کشور درگیر جنگ با دشمن است، کسی حق ندارد به اختلافات داخلی دامن زده یا به انحای مختلف روحیه ملی را سست کند. در هر حال رهنمودهای حضرت امام در متوقف کردن تجاوز دشمن، اخراج آن از سرزمین‌های اشغالی و تنبیه متجاوز تأثیر قاطعی بر روند جنگ داشت.

 

برشی از کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق)؛ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ؛ فرهاد درویشی؛ص ۲۵۲-۲۵۳

 

دیدگاه تان را بنویسید