چهل پرسش درباره جنگ ایران و عراق-۹

آیا ایران درطول جنگ از رژیم اشغالگر قدس سلاح می خرید؟

از پرسش های مهمی که حتی سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی رسیدن به پاسخش مهم است، این است که آیا ایران اقدام به خرید سلاح از رژیم اشغالگر قدس می کرد؟ پاسخ از کتاب پرسشها و پاسخها داده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، سالها از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی گذشته است اما همچنان پرسش هایی درباره علت و چرایی جنگ، تعویق پذیرش قطعنامه های بین المللی و... باقی مانده است که در این مجال به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سال دفاع مقدس برآنیم تا به برخی از این پرسش ها پاسخی درخور دهیم. مساله خرید سلاح از رژیم اشغالگر قدس از پرسشهای کلیدی و مهمی است که پاسخش را در کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق) یافته ایم که در اینجا مرور می کنیم:

 

واقعیت این است که تا به حال هیچ دولتی یا فردی یا نهادی در این زمینه سند معتبری ارائه نداده است، ولی شایعه‌ای وجود داشته است که ایران در طول جنگ خصوصاً در اواخر جنگ از رژیم اشغالگر قدس یا به واسطه او سلاح‌هایی دریافت می‌کرد که در جنگ علیه عراق استفاده کرد.

 

ریشه اصلی این شایعه به ماجرای مک‌فارلین برمی‌گردد که طی آن دولت امریکا در راستای تغییر سیاست‌هایش برای نزدیکی به ایران، سلسله تحرکاتی را آغاز کرد و با اعزام مک‌فارلین مشاور امنیت ملی ریگان به ایران، درصدد برآمد تا نفوذ خود را در ایران گسترش دهد و از این طریق امکان آزادی گروگان‌های غربی در لبنان را فراهم کند.

 

تصور مقامات امریکا بر این بود که به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی و محبوبیت آن در میان مردم و گروه‌های فلسطینی و لبنانی، مقامات ایران توان تأثیرگذاری بر گروه‌های مبارز فلسطینی و لبنانی را دارا هستند. در این صورت با توجه به نیاز ایران به سلاح‌های غربی، می‌توان با ارسال مقادیری سلاح به ایران، گروگان‌های امریکایی و غربی را آزاد کرد. گفته می‌شود در خلال این برنامه تعدادی از دلالان اسلحه به صورت واسطه وارد عمل شدند و مقادیری سلاح به ایران فروختند. از سوی دیگر، به دلیل آنکه ایران سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از بازار آزاد جهانی تهیه می‌کرد، احتمالاً در میان دلالان و تاجران اسلحه افرادی بودند که وابستگی‌هایی به رژیم اشغالگر قدس داشتند و خریداران ایران بدون اطلاع از این مسئله مبادرت به خرید اسلحه از آنها می‌کردند. حتی ممکن است در این میان رژیم اشغالگر قدس برای بدنام کردن مسئولان کشور، ارتباطی با دلالان اسلحه برقرار کرده و وانمود کند که آنها از پشتیبانی دولت اسرائیل برخوردار بوده‌اند. 

 

در همین زمینه بخوانید:

چرا ایران پس از فتح خرمشهر به جنگ ادامه داد؟

تحولات جنگ پس از عملیات والفجر ۸/آیا بعد از فتح فاو نیاز به صلح بود؟/مروری بر مفاد قطعنامه ۵۸۲

چرا به جنگ عراق علیه ایران، جنگ تحمیلی گفته می شود؟

رفتار بعثی ها با اسرای ایرانی چگونه بود؟/چرا شهادت اسرا دردسری برای دولت بعث ایجاد نمی کرد؟

 

در این اوضاع، منابع اسرائیلی و امریکایی شایعاتی در این‌باره در نشریات و رسانه‌های بین‌المللی منتشر کردند که هیچ یک دارای سند و مدرک نیستند. در صورتی که بپذیریم این شایعات درست باشند و ایران از تعدادی یهودی سلاح خریده است، باید گفت که

اولاً، یهودی بودن این دلالان به معنی صهیونیست بودن آنها نیست.

ثانیاً، خریداران ایرانی به هیچ وجه به این نکته توجه نداشتند که از چه فردی سلاح می‌خرند و تنها مرغوب و ارزان بودن سلاح مورد توجه بوده است.

ثالثاً، ارتباط این افراد با سایر کشورها و سازمان‌های جاسوسی هیچ گونه ارتباطی با خریداران سلاح نداشته است.

رابعاً، در صورتی که خریداران ایران احتمال وابستگی این افراد را به رژیم اشغا‌لگر قدس می‌دادند، هیچ‌گاه مبادرت به خرید سلاح از آنها نمی‌کردند و نهایتاً، اینکه ایران با توجه به اینکه خود را ام‌القرای اسلام می‌داند و در سیاست خارجی خود نیز از منافع مسلمانان در همه جای دنیا حمایت می‌کند، چطور از دولتی که سرزمین‌های مسلمانان را غصب کرده و ایران هم آن کشور را به رسمیت نشناخته است، سلاح خریداری می‌کند؟ آیا این امر باعث تخریب وجهه ایران نمی‌شد؟ بدیهی است که وجود چنین ارتباطی بین رژیم اشغالگر قدس و ایران قابل تصور هم نیست و همان‌طور که گفته شد و با توجه به دلایل مذکور، اخبار مربوط به خرید سلاح ایران از رژیم اشغالگر قدس کذب محض است.

 

برشی از کتاب پرسشها و پاسخها (جنگ ایران و عراق)؛ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ؛ فرهاد درویشی؛ص ۱۲۴-۱۲۵

دیدگاه تان را بنویسید