قرنطینه و کمبود ویتامین دی

با توجه به محدودیت های کرونایی و در خانه ماندن های طولانی، جنبه های مختلفی از سلامتی افراد نیز در اثر کرونا در خطر قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کمبود ویتامین دی یکی از نگرانی‌های پزشکان برای افرادی است که نمی‌توانند میزان موردنیاز این ویتامین را از محیط بیرون دریافت کنند.

ایسنا نوشت، پزشک عمومی و سخنگوی کالج پزشکان عمومی سلطنتی استرالیا (RACGP) دکتر لارا روسکه گفت: "ویتامین دی در داخل بدن ما سنتز می‌شود و آغاز این سنتز با فرآیندی روی پوست است و اغلب آنچه ما به آن نیاز داریم، قرار گرفتن در معرض نور ماوراءبنفش (UV) برای اولین گام در زنجیره تولید ویتامین دی است."

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی موردنیاز نیست و باید بسیار محتاط باشیم که در برابر آفتاب ایمن باشیم و خطر سرطان پوست را افزایش ندهیم. آنچه ما دریافتیم این است که افراد نیازی نیست بیش از یک ساعت در معرض نور خورشید قرار داشته باشند.

اما این مورد در زمستان بسیار دشوار می‌شود زیرا می‌خواهیم سطح وسیعی در معرض آفتاب قرار بگیرد، بنابراین اگر در تابستان به دلیل پوشش کمتر این مورد به‌راحتی فراهم می‌شود  در زمستان واقعا سخت است.

دکتر روسکه یکی دیگر از اعضاء گروه واکنش سریع به کووید-۱۹ کالج پزشکان عمومی سلطنتی استرالیا، اظهار کرد: ترکیب آب‌وهوای سرد و محدودیت‌های خانه‌نشینی می‌تواند موجب کمبود میزان کافی ویتامین دی شود.

به دلیل محدودیت تردد در ملبورن افراد حدود یک ساعت می‌توانند در سواحل قدم بزنند و این‌ یک ساعت نیز همه قسمت‌های صورت با ماسک پوشیده شده و نور خورشید قادر به تماس با پوست نیست.

وی گفت: افرادی که به‌احتمال‌زیاد از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند همان افرادی هستند که به دلیل خطرات بهداشتی کووید-۱۹ در خانه محبوس شده‌اند.

افراد مسن و افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند، به‌ویژه افراد با برخی بیماری‌های خود ایمنی، مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D هستند.

دکتر روسکه گفت: "من فکر می‌کنم گروه‌هایی وجود دارند که بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند و با خانه‌نشینی بیشتر نیز می‌شوند."

دکتر روسکه ادامه داد: "در بسیاری از افراد، نشانه‌ای از کمبود ویتامین دی مشاهده نمی‌شود، اما باید بدانیم ویتامین دی برای سلامتی استخوان بسیار مهم است."

همچنین بین ویتامین دی و  سیستم ایمنی سالم ارتباط وجود دارد، بنابراین آزمایش شناسایی میزان ویتامین دی می‌تواند ارزشمند باشد. میزان ویتامین دی را می‌توان با آزمایش خون معمولی توسط پزشک عمومی بررسی کرد.

دکتر روسکه از افراد می‌خواهد هر زمان فرصت دارند از آفتاب لذت ببرند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از غذاها سرشار از ویتامین دی هستند، اما با خوردن این غذاها مقدار قابل‌توجهی ویتامین دی به بدن شما نمی‌رسد و توصیه نمی‌شود به منابع غذایی اعتماد کنید. بنابراین در این روزهای آفتابی از نور خورشید استفاده کنید.

این موارد مربوط به فعالیت بدنی نیست، بلکه فقط در فضای باز بودن است که برای سلامت روان شما نیز مفید است.

 

دیدگاه تان را بنویسید