ویتامینی که کمبودش موجب مثبت شدن تست کرونا می شود

مطالعات محققان نشان میدهد کمبود ویتامین D دارند، احتمال مثبت شدن آزمایششان بیش از دیگران است.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «شیکاگو» در آمریکا در این مطالعه با بررسی سوابق پزشکی ۴۸۹ نفر دریافتند،  افرادی که کمبود ویتامین دی (D) دارند، یعنی میزان ویتامین دی در آنها کمتر از ۲۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بود و آن را جبران نکرده بودند، حدود ۲ برابر بیشتر از افرادی که سطح ویتامین دی بدن آنها در حد طبیعی بود، به کووید۱۹ مبتلا شدند.

بهداشت نوز نوشت، محققان این مطالعه در مقاله ای نوشتند: خطر نسبی مثبت شدن آزمایش کرونا در افرادی که دچار کمبود ویتامین دی بودند، ۱.۷۷ برابر بیشتر از افرادی بود که ویتامین دی کافی داشتند؛ این تفاوت از نظر آماری قابل توجه است.

ویتامین دی بر  متابولیسم ماده «روی» که توانایی تکثیر ویروس کرونا را کاهش می‌ دهد، تاثیر می‌ گذارد. محققان همچنین اظهار داشتند که سطح بالای ویتامین دی در بدن با سطح پایین‌ تر «اینترلوکین ۶» (یک نوع سیتوکین که از گلبول سفید ترشح می ‌شود) ارتباط نزدیکی دارد که این یکی از راه‌های اصلی کنترل «طوفان سیتوکین» در کووید۱۹ است.

طوفان سیتوکین یک واکنش فیزیولوژیکی در انسان و سایر حیوانات است که به واسطه آن سیستم ایمنی بدن موجب تولید و ترشح کنترل نشده و بیش از حد یک نوع ماده شیمیایی تشدیدکننده التهاب به نام «سیتوکین» می ‌شود.

نتایج این مطالعه نشان می ‌دهد که ویتامین دی می ‌تواند در کاهش تکثیر سلول ‌های ویروسی و تسریع پاک ‌سازی آنها از بدن مؤثر باشد.

با این حال محققان خاطرنشان کردند که برای تعیین این موضوع که آیا مصرف مکمل‌ ویتامین دی،  خطر ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می دهد و یا در صورت ابتلا شدت بیماری را کم می کند، به مطالعات تجربی بیشتری نیاز است.  

مشخص شده است که برطرف کردن مشکل کمبود ویتامین دی، میزان عفونت دستگاه تنفسی را - به ویژه در بیمارانی که کمبود ویتامین دی دارند - کاهش می‌ دهد. اما این که آیا کمبود این ویتامین با بروز بیماری ویروس کرونا سال ۲۰۱۹ (کووید-۱۹) مرتبط است یا خیر هنوز مشخص نیست.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیری جهانی» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش پایگاه اینترنتی وردومیتر، تاکنون  ۲۷ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۸۴۵ نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند،  ۱۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۴۶ نفر بهبود یافته‌اند و ۹۰۱ هزار و ۸۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این بیماری هستند.

دیدگاه تان را بنویسید