احادیثی درباره عزاداری در شهادت سیدالشهدا(س)

در احادیثی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بر عزای بر امام حسین علیه السلام تاکید شده از آن جمله که امام رضا (ع) فرمودند: هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در میان احادیث ائمه اطهار علیهم السلام بر عزاداری برای امام حسین علیه السلام بویژه با شروع ماه محرم و دهه اول آن تاکید شده است. در متن زیر به چند حدیث در این زمینه اشاره شده است:


قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسین (ع) حرارة فى قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.

پیامبراکرم (ص) فرمودند: براى شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى‌شود. (جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص۵۵۶)


قال الرضا (ع): من کان یوم عاشورا یوم مصیبته و حزنه و بکائه جعل الله عزوجل یوم القیامة یوم فرحه و سروره.

امام رضا (ع) فرمودند: هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند روز قیامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى‌دهد. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴)

قال الرضا (ع): کان ابى اذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحکا و کانت الکابة تغلب علیه حتى یمضى منه عشرة ایام، فاذا کان الیوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه...

امام رضا (ع) فرمودند: هر گاه ماه محرم فرا مى‌رسید، پدرم (موسى بن‌ جعفر) دیگر خندان دیده نمى‌شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى‌یافت تا آن که ده روز از محرم مى‌گذشت، روز دهم محرم که مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. (امالى صدوق، ص ۱۱۱)


قال رسول الله (ص): یا فاطمة! کل عین باکیة یوم القیامة الا عین بکت على مصاب الحسین فانها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة.

پیامبراکرم (ص) فرمودند: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمى گریان است، مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى‌شود. (بحارالانوار،ج ۴۴، ص۲۹۳)


عن الصادق (ع): نیح على الحسین بن على سنة فى کل یوم و لیلة و ثلاث سنین من الیوم الذى اصیب فیه.
حضرت صادق (ع) فرمودند: یک سال تمام، هر شب و روز بر حسین بن على (ع) نوحه‌خوانى شد و سه سال، در روز شهادتش سوگوارى برپا شد. (بحارالانوار،ج ۷۹، ص۱۰۲)


قال الصادق (ع): قال لى ابى: یا جعفر! اوقف لى من منالى کذا و کذا النوادب تندبنى عشر سنین بمنى ایام منى.
امام صادق (ع) مى‌فرمایند: پدرم امام باقر(ع) به من فرمود: اى جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه‌خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه‌خوانى و سوگوارى کنند. (بحارالانوار، ج ۴۶، ص۲۲۰)


عن ابى هارون المکفوف قال: دخلت على ابى عبد الله (ع) فقال لى: انشدنى، فأنشدته فقال: لا، کما تنشدون و کما ترثیه عند قبره...

ابوهارون مکفوف مى‌گوید: خدمت حضرت صادق (ع) رسیدم. امام به من فرمودند: «برایم شعر بخوان». پس برایش اشعارى خواندم. فرمودند: اینطور نه، همان طور که (براى خودتان) شعر خوانى مى‌کنید و همانگونه که نزد قبر حضرت سید الشهدا مرثیه مى‌خوانى. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۷)
 

قال الصادق (ع): ما من احد قال فى الحسین شعرا فبکى و ابکى به الا اوجب الله له الجنة و غفر له.
امام صادق (ع) به جعفر بن عفان فرمودند: هیچ کس نیست که درباره حسین (ع) شعرى بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب مى‌کند و او را مى‌آمرزد. (رجال شیخ طوسى، ص۲۸۹)

 

قال الصادق (ع): من قال فینا بیت شعر بنى الله له بیتا فى الجنة.
امام صادق (ع) فرمودند: هر کس در راه ما و براى ما یک بیت شعر بسراید، خداوند براى او خانه‌اى در بهشت، بنا مى‌کند. (وسائل الشیعه،ج ۱۰، ص۴۶۷)


قال الصادق (ع): الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثى لنا.
امام صادق (ع) فرمود: خدا را سپاس که در میان مردم، کسانى را قرار داد که به سوى ما مى‌آیند و بر ما وارد مى‌شوند و ما را مدح و مرثیه مى‌گویند. (وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص۴۶۹)


قال الرضا (ع): یا دعبل! احب ان تنشدنى شعرا فان هذه الایام حزن کانت علینا اهل البیت (ع).
امام رضا (ع) به دعبل (شاعر اهل بیت) فرمودند: اى دعبل! دوست دارم که برایم شعرى بسرایى و بخوانى، چرا که این روزها (ایام عاشورا) روز اندوه و غمى است که بر ما خاندان رفته است. (جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص۵۶۷)

عن الرضا (ع): یا دعبل! ارث الحسین (ع) فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت حیا فلا تقصر عن نصرنا ما استطعت.
امام رضا (ع) فرمودند: اى دعبل! براى حسین بن على (ع) مرثیه بگو، تو تا زنده‌اى، یاور و ستایشگر مایى، تا مى‌توانى، از یارى ما کوتاهى مکن. (جامع احادیث الشیعه،ج ۱۲، ص۵۶۷)


قال على (ع): ان الله...اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا.
على (ع) فرمودند: خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى‌کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى‌شوند و در اندوه و غم ما، محزون. (غررالحکم،ج ۱، ص۲۳۵)

قال الحسین (ع): انا قتیل العبرة لا یذکرنى مؤمن الا بکى.
حسین بن على (ع) فرمودند: من کشته اشکم. هیچ مؤمنى مرا یاد نمى‌کند مگر آن که به خاطر مصیبتهایم گریه مى‌کند. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۷۹)


قال الحسین (ع): من دمعت عیناه فینا قطرة بوأه الله عز و جل الجنة.
حسین بن على (ع) فرمودند: چشمان هر کس که در مصیبتهاى ما قطره‌اى اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جاى مى‌دهد. (احقاق الحق، ج ۵، ص۵۲۳)
 

 

دیدگاه تان را بنویسید