برنامه امام هنگام اقامت در کربلا چگونه بود؟

مرحوم آیت‌الله سید عباس خاتم یزدی در خاطرات خود به مشرف شدن امام به کربلا در ایام خاص و برنامه ایشان اشاره کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: مرحوم آیت الله سید عباس خاتم یزدی در خاطرات خود درباره برنامه زیارت امام به هنگام اقامتشان در کربلای معلا اینگونه نقل خاطره کرده است:

 

امام همیشه تا هفتم محرم را در نجف بودند و پس از آن به کربلا مشرف می شدند.‌


قبل از ظهر یا عصر روز هفتم، همیشه از نجف به کربلا می رفتند و زیارت عاشورا را در‌‎ ‎‌این روزها ترک نمی کردند. در ایام دهۀ محرم در نجف، امام دو مرتبه به حرم مشرف‌‎ ‎‌می شدند. روزها برای خواندن زیارت عاشورا به حرم می آمدند و شبها هم که جزء برنامه‌‎ ‎‌همیشگی شان بود که به حرم مشرف شوند. بعد به کربلا می رفتند که تا سیزدهم محرم در‌‎ ‎‌کربلا مشرف بودند و بعد دوباره به نجف باز می گشتند. این سیره مستمر ایشان در طول‌‎ ‎‌پانزده سال اقامتشان در نجف بود.

 

امام در کربلا هم هر روز دو مرتبه حرم می رفتند.‌‎ ‎‌قبل از ظهر و بعد از ظهر، که می دانید در حرم امام حسین(ع) در این روزها چقدر شلوغ‌‎ ‎‌است ولی امام به دلیل شلوغی بیش از حد با آن وضع جسمانی که داشتند زیارت امام‌‎ ‎‌حسین(ع) ایشان ترک نمی شد و با وجود آن جمعیت که دیوانه وار به سر و سینه‌‎ ‎‌می زدند، به حرم می رفتند.

 

آقای فرقانی می گفت: یک بار امام چنان در میان جمعیت گیر‌‎ ‎‌کردند که من برای نجات جان ایشان به امام حسین(ع) متوسل شدم که از بین نروند.‌‎ ‎‌بعد که بیرون آمدیم دیدم امام چنان عرق کرده که گفتنی نیست و عبایشان هم نیست!‎‌ من هم وضع بهتری نداشتم. به هر حال نمی شد به ایشان گفت که آقا جمعیت خیلی‌‎ ‎‌زیاد آمده و نمی شود به حرم رفت چون اعتنا نمی کردند. 

 

برشی از کتاب برداشتهایی از سیره امام خمینی(س)؛ ج ۳، ص ۲۴-۲۵؛ چاپ ششم (۱۳۹۲)؛ ناشر: عروج.

 

دیدگاه تان را بنویسید