نحوه خواندن زیارت عاشورا به وسیله امام در دهه اول محرم

امام حدود ۱۴ سال به عراق تبعید شده بودند و در این مدت سر ساعت مشخصی برای زیارت به حرم حضرت امیر(س) مشرف می شدند. آیت الله مظاهری از چگونگی این تشرف و نحوه قرائت زیارت عاشورا به وسیله امام خاطره ای نقل کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: آیت‌الله حسین مظاهری از علمای اخلاق درباره ارادت ویژه امام به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و نحوه قرائت زیارت عاشورا به وسیله ایشان اینگونه نقل خاطره کرده است:

‌‌ ‌

 در مدت پانزده سالی که امام در نجف اشرف بودند،‌‎ ‎‌هر شب سه ساعت از غروب گذشته در حرم مطهر‌‎ ‎‌حضرت علی ‌‌علیه السلام‌‌ حاضر می شدند و زیارت جامعه و‌‎ ‎‌امین الله را می خواندند. برنامه زیارت هر شب امام جز در‌‎ ‎‌موارد استثنایی که بیمار بودند یا حکومت نظامی برقرار‌‎ ‎‌بود، هرگز ترک نشد. 

‌‌ 

   ‌‌از حاج آقا مصطفی خمینی نقل شده که: شبی هوا‌‎ ‎‌طوفانی بود و بیرون رفتن از خانه بسیار سخت بود. من به‌‎ ‎‌معظم له گفتم که امیرالمؤمنین دور و نزدیک ندارد،‌‎ ‎‌زیارت جامعه را که در حرم می خوانید، امشب در خانه‌‎ ‎‌بخوانید. امام فرمودند: «مصطفی! تقاضا دارم روح‌‎ ‎‌عوامانۀ ما را از ما نگیری».‌

‌‌ 

امام در بیشتر ایام زیارتی به کربلا مشرف می شدند و به‌‎ ‎‌زیارت امام حسین ‌‌علیه السلام‌‌می رفتند. در دهۀ اول محرّم هر روز‌‎ ‎‌زیارت عاشورای معروفه را با صد مرتبه سلام و صد‌‎ ‎‌مرتبه لعن می خواندند. 

‌‎ ‎

برشی از کتاب سبزتر از سبز؛ ص ۱۳؛ ناشر: کمیته فرهنگی ستاد یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)؛ زمستان ۱۳۷۸.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید