علت تذکر امام به محتشمی پور در اول ماه محرم چه بود؟

امام برنامه مشخصی را در دهه اول محرم اجرا می کردند، اما محرم سال ۵۷ مصادف شده بود با اقامت امام در فرانسه و حجم مراجعات و نامه ها افزایش یافته بود و بخشی از وقت امام به دریافت اخبار می گذشت که... .

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: امام برای دهه اول محرم برنامه مشخصی داشتند همان طور که در ۱۴ سال حضورشان در نجف برنامه شان معین بود، حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور خاطره ای در این مورد نقل کرده است:

 

‌‌خیلی از افراد و شخصیتها وقتی در شرایط مختلف قرار می گیرند برنامه ها و‌‎ ‎‌وضعیت آنها فرق می کند، ولی امام در تمام حالات وضعشان تغییر پیدا نمی کرد؛ مثلاً‌‎ ‎‌امام همیشه در دهۀ محرم زیارت عاشورا را می خواندند. هر سال از ابتدای دهۀ محرم‌‎ ‎‌ساعت نه صبح به حرم حضرت علی(ع) مشرف می شدند و زیارت امین الله و زیارت‌‎ ‎‌عاشورا می خواندند. این امر تا هشت محرم ادامه داشت. بعد این برنامه با تشرف امام‌‎ ‎‌به کربلا در حرم امام حسین(ع) انجام می شد. این برنامه چهارده ساله امام در نجف و‌‎ ‎‌عراق بود. در دهۀ محرم سال 57 هنگامی که در پاریس بودیم هر روز ساعت نه صبح‌‎ ‎‌یکی از برادران مأموریت داشت اخبار و گزارشات را خدمت امام تقدیم کند. من روز‌‎ ‎‌اول محرم طبق روال روزهای قبل آمدم و وارد منزل شدم. دیدم امام مشغول زیارت‌‎ ‎عاشورا هستند و پس از اینکه اخبار را دریافت کردند فرمودند: از فردا برنامه را تغییر و‌‎ ‎‌ساعت نه کسی برای من خبر نیاورد. قبل یا بعد از زیارت عاشورا اخبار را بیاورید.

 

برشی از کتاب برداشتهایی از سیره امام خمینی(س)؛ ج ۳، ص ۴۱_۴۲؛ چاپ ششم (۱۳۹۲)؛ ناشر: عروج.

 

دیدگاه تان را بنویسید