اثر تخریب اکوسیستم در پاندمی کرونا

پژوهش ها نشان داده است که تخریب اکوسیستم ها می تواند با از بین بردن موانع بین انسان و حیوانات وحشی خطر ابتلا به همه گیری بیماری ها را افزایش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سنجش از راه دور سازمان فضایی ایران در مطالعه ی علمی نوشت: تحقیقات نشان داده است که تخریب اکوسیستم ها از جمله جنگل زدایی، تغییر کاربری و تشدید کشاورزی، می تواند خطر ابتلا به همه گیری بیماری ها را با از بین بردن موانع بین انسان و حیوانات وحشی، افزایش دهد.

 

جنگل

براساس این گزارش، از ده بیماری عفونی، بیش از شش بیماری قادرند از حیوانات به انسان منتقل شوند از جمله سل از گاوها، آنفلوانزا از خوک و مرغ، HIV از شامپانزه ها، ابولا از خفاش ها، ویروس Nipah، انواع بیماری هاری، و امروزه شایع ترین آن، بیماری COVID-19 می باشد که پس از انتقال از خفاش ها از طریق حیوان واسطه به انسان منتقل می شود که شیوه زندگی کل ساکنین سیاره زمین را تغییر داده است.

 

همه گیری

 

تصویر بالا نشان می دهد که با افزایش تخریب اکوسیستم، خطر بروز همه گیری بیماری در میان انسان ها به صورت چشمگیری، افزایش می یابد. علاوه براین، تخریب اکوسیستم، امنیت دسترسی به منابع آب را کاهش داده و استفاده ازآب کافی جهت آشامیدن، بهداشت و درمان بیماری را محدود می کند. بطور کلی خطر ابتلا به بیماری ها نمی تواند از حفاظت از اکوسیستم ها و امنیت منابع طبیعی، جدا باشد.

 

نمودار

نقشه فوق، چارچوب مورد استفاده دانشمندان برای شناسایی پیوندهای بین انسان ها و محیط ها و تحلیل خطر ابتلا به بیماری همه گیر به ویژه بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان، را نشان می دهد که مورد حمایت سازمان ملل و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می باشد. دراینجا فشار وارده بر تغییر شرایط زیستگاه های طبیعی براثر فعالیت های انسانی و اثرات تخریب های محیط زیستی بر اکوسیستم ها و خدمات آن ها، مد نظر است. سپس با استفاده از پیوندهای بین انسان و محیط، افزایش خطر تخریب محیط زیست در نظر گرفته شده و در نهایت دستیابی به پاسخ هایی که می تواند برای اجتناب از همه گیری سایر بیماری ها به انسان کمک کند.

محققین تیم گرین پیس، پیش بینی کردند، قرنطینه، تخریب اکوسیستم را کاهش داده است، اما بعد از اتمام آن، در مدت زمان کوتاهی تخریب ها شدت گرفته و خطر همه گیری جدیدی، افزایش خواهد یافت. همچنین سرعت و مقیاس اقدامات بنیادینی که در بسیاری از کشورها برای مقابله با محدودیت های بهداشتی و مالی بیماری COVID-19 صورت گرفته، ممکن است بر تهدیدات دیگری مانند تغییرات آب و هوایی و از بین رفتن تنوع زیستی نیز اثر بگذارد.

دیدگاه تان را بنویسید