انسان به ماهوی انسان، در عصر پساکرونا در قبال جامعه مسئولیت اجتماعی خود را تقویت خواهد کرد، انسان در برابر طبیعت مجبور است کوتاه بیاید و از دستکاری در طبیعت جاندار حداقل کوتاه خواهد آمد.

اقتصاد در عصر پساکرونا از رویکردی مدرن یا حتی پُست‌مدرنی را تجربه خواهد کرد و بازار کلاسیک و سنتی در این عصر شاید به سمت ابزارگرایی و ایده‌محوری گام بردارد. 

انسان پساکرونا به یک انسان اندیشه‌مند تبدیل خواهد شد، شاید این روند یک دهه طول بکشد، اما هر چه باشد در برابر پدیده‌های نوظهور تفکر خواهد کرد تا در برابر آنها پیش از شیوع، به دنبال خلق ایده و نوآوری است.

اکنون در سال ۲۰۲۰ پس از ۴ دهه از بیانیه آلماآتای ۱۹۷۸ ، سطح سواد بهداشتی مردم با رویکرد جدیدی همراه شده است و مردم برای رسیدن به یک سطح قابل قبول از بهداشت عمومی در حوزه‌های دیگر نیز مجبور به تغییر در مناسبات اجتماعی و اقتصادی خواهند بود. 

اگر چه پس از گذشت ۴ دهه از بیانیه ۱۹۷۸، در برخی از کشورهای جهان هنوز کاهش فقر، بهبود سواد، تدارک خدمات و زیرساختارهای اساسی بهداشت، فناوری مناسب، همکاری بین بخشی، مشارکت جامعه، یک اراده قوی سیاسی، توسعه اقتصادی و اجتماعی بر مبنای یک نظم جدید اقتصادی بین‌المللی و همکاری بین‌المللی برای بهبود وضعیت بهداشت افراد، خانواده‌ها و جوامع شکل نگرفته است اما ممکن است پس از کرونا برخی از این مناسبت بین‌المللی در حوزه‌های مختلف تغییر کند.

پدیده کووید ۱۹، حتی می‌تواند روند گردشگری یا سطح مناسبات بین المللی را در آینده دچار تغییر و تحول کند و در این بین نوآوری در حوزه‌های مختلف می‌تواند جایگزین این تغییرات داد و ستد اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی شود.

در آینده پسا کرونا، سلامت برای همه(HFA) و مراقبت‌های اولیه بهداشتی(PHC) نیز رویکردی عمومی‌تر خواهد یافت و مردم مجبورند به برخی از رویکردهای نوآورانه در حوزه‌های مختلف تن بدهند و راه گریزی نیز نخواهد بود.

شیوع جهانی ویروس کووید ۱۹(پاندمی) باعث شد بسیاری از کشورهای جهان از مردم درخواست کنند برای در امان مانند از شیوع گسترده این ویروس در جامعه در خانه خویش باقی بمانند.

یکی از پروتکل‌های بهداشت جهانی در برابر شیوع هر گونه ویروس فراگیر، ارائه راهکارهای مناسب و پیشگیرانه برای قطع این زنجیره شیوع است که یکی از این راهکارها می‌تواند کسب و کار آنلاین باشد.

هدف و گستره مقررات بهداشتی بین‌المللی(IHR(۲۰۰۵ عبارت است از پیشگیری، محافظت،کنترل و تدارک پاسخ بهداشت عمومی در مقابل گسترش بین‌المللی بیماری‌ها به نحوی که متناسب و مختص خطرات بهداشت عمومی است و از اختلال بی‌مورد در تردد و تجارت بین‌الملل پرهیز شود.

دسترسی به یک جهان نوآورانه در عصر پساکرونا یک مطالبه کیفی است که حتی ممکن است پزشکی اجتماعی را نیز به اقتصاد فناور پیوند بزند و مردم بسیاری از کارهای عمومی خود را از طریق اپلیکیشنها و پلتفرم‌ها طراحی شده دنبال کنند.

در این بین، اکنون نوبت فناوری‌های نوین و جدید است که خود را در جهان پساکرونا ثابت کنند و برای این آن برنامه و ایده ارائه دهند.

پس از شیوع عمومی کرونا،حوزه‌های فناوری در بخش‌های مختلف رویکردی جدیدتر خواهند داشت، تا جایی که هوش مصنوعی بسیاری از کاستی‌ها را در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی جبران خواهد کرد.

هوش مصنوعی در کنار اینترنت اشیاء(IOT) بر روند زندگی انسانها اثرگذار خواهد بود و ممکن است حتی پزشکان نیز از طریق اپلیکیشن‌ها به درمان و تجویز دارو برای بیماران خود بپردازند و ویزینت به جای حضور بیماران در مطب بر بستر IP فراگیر شود و تنها بخش بستری و جراحی یا خدمات دندانپزشکی از این دایره بیرون باشند. 

فعالیت شرکت‌های دانش بنیاد و نقش استارت‌آپ‌ها در ایجاد اشتغال، در عصر پسا کرونا غیر قابل انکار است و چه واحدهایی که در آینده مجبور خواهند شد به سمت شکل‌گیری این استارت‌آپ‌ها بروند.در حوزه اقتصاد نیز رویکرد مردم به خرید اینترنتی و پلتفرمها و اپلیکیشن‌ها افزایش خواهد یافت و بازار به صورت کلاسیک و سنتی مجبور باشد به رویکرد ارائه کالا در حوزه کسب و کار اینترنتی بپردازد.

در عصر پسا کرونا، شرکت‌های دانش‌بنیان با استارت‌آپ‌های خود حتی تا جایی پیش خواهند رفت که کار و زندگی انسان را متصل به داده‌های هوش مصنوعی کنند و انسان در این عصر، تحولاتی جدید را در حوزه‌های مختلف از پزشکی تا اقتصاد تجربه خواهد کرد.

ضرورت توسعه کسب و کار استارت‌آپی 

فعالیت شرکت‌های دانش بنیاد و نقش استارت‌آپ‌ها در ایجاد اشتغال، در عصر پسا کرونا غیر قابل انکار است و چه واحدهایی که در آینده مجبور خواهند شد به سمت شکل‌گیری این استارت‌آپ‌ها بروند.

دیر زمانی است که اشتغال به مفهوم انجام یک کار در زمان معین و گرفتن دستمزد به اندازه آن کار مشخص و معین بوده است، اما در عصر کنونی، کار کردن به مفهوم تولید شناخته شده است و در این فرآیند تولید هر محصول در هر ساعت و با هر درآمدی می‌تواند یک شغل قلمداد شود، حتی کسب و کار خانگی نیز به عنوان شغل محسوب می‌شود. 
با سیطره عصر دیجیتال در جهان به ویژه در عصر پساکرونایی، تعریف جدیدی از کسب و کار و شغل نیز گسترش خواهد یافت و اینترنت ابزاری گسترده برای توسعه اشتغال خواهد شد. 
کسب‌ و کار خانگی (HBB) یا HOME-BASED BUSINESS در جهان پُست‌ کرونا به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد کوچک بازده مورد توجه اقتصاددانان قرار خواهد گرفت. 
اکوسیستم (زیست­ بوم) کارآفرینی و اشتغال در عصر پساکرونا با ورود ایده‌های جدید و نسل دانش‌آموختگان دچار تحول خواهد شد چرا که به عقیده کارشناسان اقتصادی «سازمان یافتن یک اکوسیستم کارآفرینی به حداقل یک دهه تلاش و تعهد و حضور مفید همه اجزا نیاز دارد که » که این اتفاق در عصرپساکرونا دور از ذهن نخواهد بود. 
استارت‌آپ(Start-Up) رویکرد و مفهومی است،که در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی کند اینکه بتوان بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد کرد و به آستانه رشد و سرمایه‌گذاری رساند. 

اکنون در ایران ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان مبتنی بر استارت‌آپ، ایده‌شو و رویدادهایی از این گونه فعالیت دارد که در عصر پساکرونا این شرکتها می توانند در رویکرد اقتصادی و اجتماعی مردم اثرگذار باشند. اکنون استارت‌آپ به عنوان 'یک کسب و کار جدید' معرفی شده است و مرکز کسب و کارهای کوچک در کشورهای توسعه یافته، استارت‌آپ را 'کسب و کار نوآوری با رشد بالا' معرفی کرده است. 
استارت‌آپ‌ها ویژگی‌های خاصی مانند ارزش آفرینی، دانش قوی و علم به روز دارند که بیشتر آنها از این ویژگی ها برخوردارند. 
کارشناسان حوزه اقتصادی بر این عقیده‌اند که فعالان حوزه‌های تکنولوژی و بیوتکنولوژی می‌دانند یک سی‌سی آنزیم و یا فرآورده‌های دیگر این حوزه ارزشی ۲ برابر یک بشکه نفت دارد و این در حالی است که تولیدات آن‌ها در محیطی کوچک با فکر و دانش قوی به دست می آید. 
اکنون در ایران ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان مبتنی بر استارت‌آپ، ایده‌شو و رویدادهایی از این گونه فعالیت دارد که در عصر پساکرونا این شرکتها می توانند در رویکرد اقتصادی و اجتماعی مردم اثرگذار باشند. 
پارسال طراحی و اجرای نرم افزار پایش سلامت با درآمد سالانه ۷ میلیارد ریال از سوی ۴ دانشجو صورت گرفت، که الگوی بسیار مهمی از فعالیت‌های استارت‌آپی موفق است و می‌تواند نمونه‌ای مستند برای مسئولان باشد. 
استارت‌آپ نوعی کسب و کار است که با بهره‌گیری از فناوری بدون محدودیت زمانی، مکانی و جغرافیایی فعالیت و می‌تواند در یک لحظه به صدها نفر در نقاط مختلف دنیا خدمات ارائه کند و حضور فیزیکی افراد را در یک مجموعه خرید نیز کاهش دهد که این باعث رویکرد جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز همخوانی دارد. 
استارت‌آپ، برای تسریع امور نیاز به بودجه زیادی در ابتدای کار دارد و در این راستا حمایت اولیه از یک استارت‌آپ بسیار مهم است و تمامی استارت آپ‌ها و تبدیل ایده به ثروت نیازمند ریسک‌پذیری بسیار بالاست و در استارت‌آپ نقش شتاب‌دهنده یک عامل بسیار مهم است و مسئولیت بسیار سنگینی دارد که بتواند بحث آموزش، مونیتورینگ، حمایت‌های مالی مرتبط با استارت‌آپ‌ها را با هدف تبدیل به کسب و کار انجام دهد. 
برای تبدیل ایده‌های منحصر بفرد موجود در استارت‌آپ‌ها برخوداری از یک تیم قوی ضروری است و خوش‌بینی، انگیزه بالا، توانایی تشخیص نیاز بازار، رهبری و مدیریت پروژه، شناخت موضوعات و فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف برای فعالیت استارت‌آپی بسیار مهم است. 
البته مشکلات بازار، مدل کسب و کار، تیم مدیریتی ضعیف، تمام شدن پول و سرمایه (بیشتر استارت آپ‌ها گریبانگیر این موضوع هستند) و نبود فضای امن کسب و کار از مهمترین عوامل شکست استارت آپ‌ها است. 
حوزه آی.سی.تی(ICT) یا ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه برای تامین بستر و زیرساخت‌های استارت آپی نقش اثرگذاری ایفا می‌کند و با نسل جدید اینترنت خانگی که وزیر جوان دولت دوازدهم نوید آن را داده است، فرصت برای کسب و کارهای نوآور در خانه نیز فراهم می‌شود. 
در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون سیم کارت از ناحیه اپراتورهای مختلف به مردم واگذار شده است و بیشتر مردم هم از گوشی‌های هوشمند برخوردارند و از این تعداد نزدیک به ۸۰۰ هزار سیم کارت در گوشی‌های هوشمند فعال است که این یک ظرفیت برای تحقق کسب و کار نوآورانه در عصر پساکرونایی است. 
در صورت هدایت استارت‌آپ‌ها برای بهره‌مندی از این زیرساخت و ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن‌ها و یا سامانه‌های مختلف می‌توان به درآمد بالایی رسید و در عصر پساکرونا که رویکرد خرید اینترنتی رونق خواهد گرفت، یک فرصت برای محققان و ایده‌داران این بخش است.

حوزه آی.سی.تی(ICT) یا ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه برای تامین بستر و زیرساخت‌های استارت آپی نقش اثرگذاری ایفا می‌کند و با نسل جدید اینترنت خانگی که وزیر جوان دولت دوازدهم نوید آن را داده است، فرصت برای کسب و کارهای نوآور در خانه نیز فراهم می‌شود. به عنوان نمونه از بستر این گوشی و زیرساخت‌های موجود حتی به ازای فقط یک خدمت به قیمت تنها هزار ریال می‌توان روزانه ۸۰۰ میلیون ریال درآمد کسب کرد. 
هم اینک در ایران ۸ استارت آپ معروف فعالیت دارند که می‌توانند الگوی برای جوانان در حوزه کسب و کار تجارت الکترونیک باشند که در آینده نقش خود را در بازار کسب و کار بی‌بدیل خواهند کرد. 
فعالیت‌های اشتغال ایران در ۳ قطب خدمات، صنعت و کشاورزی خلاصه می‌شود که براساس بررسی‌های صورت گرفته در حوزه خدمات ارزش افزوده ۵۰.۱ درصد است و در زمینه اشتغال ۴۸ درصد می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد. 
ارزش افزوده حوزه صنعت ۲۲.۴ درصد و میزان اشتغالزایی این بخش را ۳۴.۵ و حوزه کشاورزی ارزش افزوده ۱۰.۵ درصدی با اشتغالزایی ۱۷.۵ درصدی دارد که با کسب و کار نوآورانه باید این خدمت را در بستر جدید نیز تعریف کرد. 
هم‌اینک ۱.۱ درصد استارت‌آپ‌های ایران در بازار منطقه‌ای، ۵۱.۴ درصد در بازار کشور، ۶ دهم درصد در بازار جهانی، ۷.۳ درصد در بازار محلی و ۳۹.۵ درصد در بازار استانی ورود پیدا کرده‌اند. 
۳.۸ درصد استارت‌آپ‌های کشور مختص گردشگری هتلداری و رزرواسیون، ۵.۶ درصد مرتبط با حمل و نقل، تحویل کالا و لجستکی، ۷.۵ درصد در حوزه اطلاع‌رسانی و درج آگهی و خبر، ۱۰.۸ درصد مربوط به مشاوره، آموزش و سرگرمی، ۱۷.۸ درصد در راستای خرید و فروش و به اشتراک‌گذاری آنلاین کالا و ۳.۶ درصد در قسمت سلامت و بقیه در سایر بخش‌هاست. 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در این باره می‌گوید: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اقدامات خوبی شده است و حتی حمایت مالی از محل وام وجوه اداره شده در قالب اختصاص تسهیلات به شرکت‌های استارت‌آپی قرار می‌گیرد. 

هم‌اینک ۱.۱ درصد استارت‌آپ‌های ایران در بازار منطقه‌ای، ۵۱.۴ درصد در بازار کشور، ۶ دهم درصد در بازار جهانی، ۷.۳ درصد در بازار محلی و ۳۹.۵ درصد در بازار استانی ورود پیدا کرده‌اند. مرتضی بلالی دهکردی در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح های فناورانه، تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن به عنوان طرح‌هایی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن حمایت لازم را دارد. 
وی افزود: از طرفی در حوزه خدمات و فناوری اطلاعات از ۳ هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی سهم تخصیصی چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد مختص این حوزه است. 
بلالی دهکردی، به میزان بلوغ استارت‌آپ‌ها در ایران براساس آمار سازمان فنآوری اطلاعات کشور اشاره و تصریح کرد:هم‌اینک ۲۳.۴ درصد استارت‌آپ‌ها به رشد رسیده، ۱۱.۵ درصد در بازارهای جدید گسترش یافته، نیم درصد در سطح بلوغ است، ۱۵.۶ درصد نمونه اولیه داشته و ۴۹ درصد به بازار ورود کرده‌اند. 
وی در خصوص مدت عمر استارت آپ های ایران یادآور شد: ۸ درصد استارت‌آپ‌های کشور ۳ سال به بالا، ۲۸.۲ درصد بین ۱ تا ۳ سال، ۳۲.۴ درصد بین ۶ ماه تا ۱ سال و ۲۷.۲ درصد کمتر از ۶ ماه عمر دارند. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۱۶ تا ۱۸ درصد دانشجویان این استان در رشته فناوری اطلاعات و شاخه های مرتبط با این حوزه در حال تحصیل هستند. 
وی افزود: استارت‌آپ‌ها بستری برای ارائه خدمات و فروش تولیدات ایرانی ایجاد کرده‌اند، اما همواره با بهانه‌ها و سد مقابل فعالیت‌شان رو به رو بوده‌اند.

کرونا، استارت‌آپ‌ها و عصر پساکرونا

تا پیش از شیوع کرونا، سیر تحول نظام‌های اقتصادی جهان نشان می داد ۳ دوره متفاوت شامل کشاورزی، صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا سپری شده بود اما از پساکرونا به بعد این استارت‌آپ‌ها وظیفه سنگینی در حوزه‌های مختلف خواهند داشت. 
پس از دوران کشاورزی و سپری شدن انقلاب صنعتی، وقتی محیط زیست با مخاطره مواجه شد، افرادی در قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل اقتصادی همراه با حفظ محیط زیست و فضای عمومی زندگی مردم افتادند. 
در ایران خوشبختانه پایه اولیه تولیدات علمی در دو سه دهه ابتدایی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و با گسترش مراکز آموزشی در دهه نخست آموزش تقویت شد و ایران در دهه‌های دوم و سوم انقلاب در حوزه پژوهشی، تولید یافته‌ها و مقالات علمی با رشد چشمگیری به رتبه ۱۶ دنیا رسید. 
لازمه بهره‌مندی از دانش، یافته‌ها و پژوهش‌های علمی مراکز دانشگاهی در زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل آن‌ها به محصول، کالا، راهکار و ابزار هدفمند است. 
در حال حاضر ۵ میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی وارد چرخه اقتصادی کشور شده‌اند که در سیستم دولتی به کارگیری آن ها ممکن نیست و 
برای همین الزام است تا به منظور تامین زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی و حمایت از بسترهای فکری و اندیشه‌ای در راستای انتقال از مشاغل دولتی به بخش خصوصی اقدام لازم صورت گیرد. 
در عصر پسا کرونا، در هنگام ایجاد کسب و کارهای جدید باید مشاغل سنتی را از مخاطره مخافظت کرد تا آسیبی به آنان نرسد کما اینک بخشی از بازار سنتی و مشاغل آن در عصر کرونایی دچار آسیب شد. 
استارتآپ‌ها می‌توانند مشکلات توسعه را پسا کرونا رفع کنند 
یکی از جوانان فعال چهارمحال و بختیاری در حوزه استارت‌آپ گفت: 
ایده می‌تواند از دل مشکلات موجود در جامعه پدیدار و در نهایت منجر به تحول استارت‌آپی شود و این ایده‌ها گاهی منجر به تحولات بزرگ در حوزه کسب و کار میشود. 
اسماعیل کیانی در گفت و گو با ایرنا افزود:تا ۱۵ سال قبل، دید مردم نسبت به اینترنت با امروز فرق می‌کرد، اما اکنون باید بر روی تقویت ارزش‌ها و باورها کار کرد. 

مجری طرح سامانه دانشکده کارآفرینان تاکید کرد: جوانان چهارمحال و بختیاری برای ایجاد اشتغال به تعداد نامحدود با دید جدید کارآفرینی توانایی لازم را دارند. 
کیانی، رویکرد استارت‌آپ‌ها در دوران شیوع کرونا نیز گفت: خرید و فروش از طریق اپلیکیشن‌ها در شرایط شیوع کرونا افزایش یافته است و امروزه استفاده از اپلیکیشن‌ها دیگر یک انتخاب نیست و به یک اجبار تبدیل شده است.

این جوان خلاق چهارمحال و بختیاری گفت:در ایران اپلیکیشن‌های بسیار متنوعی در حال فعالیت است و برخی از مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا قابل بررسی است.

کیانی، از جمله مزایای کسب و کار الکترونیک در دوران کرونا را جلوگیری از ایجاد تجمع‌های عمومی در بازار عنوان کرد و گفت:به عقیده پزشکان، تجمع‌های عمومی مردم یکی از را ه‌های اصلی شیوع ویروس کروناست، که استارت‌آپ‌ها این تجمع‌ها را کاهش می‌دهند.

 به گفته وی، اپلیکیشن‌ها این امکان را به مردم می‌دهند تا مردم بدون خروج از منزل بتوانند نیازهای اصلی خود را تأمین کنند.

وی، یکی دیگر از ویژگی‌های فعال شدن مردم در حوزه کسب و کار الکترونیک در دوران پساکرونایی را آموزش آنلاین عنوان کرد و گفت:  امروزه اپلیکیشن‌ها ابزارهای قدرتمندی به منظور ارائه یک آموزش آنلاین یا آفلاین در اختیار کاربران می‌گذارند که دوران کرونا آموزش مجاری مورد توجه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها قرار گرفت.

کیانی یادآور شد: اپلیکیشن‌ها در حوزه آموزش آنلاین می‌توانند افزایش کیفیت آموزش، بازدهی بالاتر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه را به همراه داشته باشند.

این طراح ایده‌های فناوری گفت:صرفه‌جویی در وقت، زمان و انرژی از دیگر ویژگی‌ها اپلیکیشن‌ها است که این امکان را به مردم می‌دهند تا از منزل به راحتی همه کالاها و خدمات مورد نیاز خود را جست و جو و مشاهده کنند، با صاحبان کسب و کارها مذاکره کنند، رزومه کسب و کارها را بررسی و در نهایت انتخاب بهتری داشته باشند.

جلوگیری از جابه جایی‌های اسکناس از سوی خریدار و فروشنده از دیگر ویژگی کسب و کار الکترونیک در عصر پساکرونایی است و امروزه اپلیکیشن‌ها این امکان را می‌دهند تا مردم بدون نیاز به جابه جایی اسکناس به راحتی وجه مورد نظر خود را جابجا کنند.به گفته کیانی، حفظ بازار فروش کسب و کارها به علت حضور نیافتن مردم در بازار، در دوران کرونا نیز مهم بود و  به علت کاهش حضور مستقیم مردم در بازار بدون شک کسب و کارهای زیادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما اپلیکیشن‌ها این امکان را به کسب و کارها می‌دهند تا ویترینی آنلاین برای عرضه محصولات و خدمات خود داشته باشند و به صورت شبانه‌روزی و در طول سال محصولات و خدمات خود را ارائه دهند.

وی افزود: جلوگیری از جابه جایی‌های اسکناس از سوی خریدار و فروشنده از دیگر ویژگی کسب و کار الکترونیک در عصر پساکرونایی است و امروزه اپلیکیشن‌ها این امکان را می‌دهند تا مردم بدون نیاز به جابه جایی اسکناس به راحتی وجه مورد نظر خود را جابجا کنند.

این کارآفرین حوزه الکترونیک چهارمحال و بختیاری،کاهش مراجعه به دستگاههای خودپرداز با استفاده از اپلیکیشن‌ها ، دریافت خدمات از جمله انتقال وجه، پرداخت قبض و خرید شارژ، پرداخت کرایه تاکسی، کاهش نیاز به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در فروشگاهها از دیگر مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها در عصر پساکرونا خواهد بود.

دولت از کسب و کار استارت‌آپی و اینترنتی حمایت کند

یکی دیگر از فعالان حوزه کسب و کار الکترونیک و استارت‌آپی در شهرکرد می‌گوید: یکی از وظایف دولت در عصر پساکرونایی، حمایت جدی از استارت‌آپ‌ها است تا در صورت شیوع دوباره ویروسهای همه گیر، بازار دچار لطمه نشود.

صادق صدری‌نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود:اکنون به خاطر کرونا استقبال از برخی از کالاها در فضای کسب و کار مجازی و الکترونیک بسیار زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در راه اندازی ایده استارت‌آپی یک تجربه شکست را در کارنامه دارد، گفت: در دوران کرونا استقبال از این حوزه بسیار زیاد شد و این یک فرصت برای فعالان این بخش است.

صدری‌نژاد، در خصوص مشکلات این بخش گفت: نیروی کار در این بخش به سختی‌گیر می‌آید و در تامین کالا نیز  گاهی وقت‌ها این بخش با مشکل روبرو می‌شود.

صدری‌نژاد اظهار داشت:بازار سنتی هنوز در برخی شهرها مانند شهرکرد فروش الکترونیک و استارت‌آپ‌ها را جدی نگرفته است و باید به سمت فروش آنلاین در این بازار رفت.

به گفته وی، به دلیل اینکه این نوع کسب و کارها، نوین است، بهتر است برخورد مسئولان نگاهی آینده‌نگر به کسب و کارهای آنلاین داشته باشند و نگاه مثبت برای آسان کردن فعالان این بخش باشد.

مدیرعامل یکی از اپلیکلیشن‌های فعال در کسب و کار الکترونیک افزود: شیوع کرونا به کسب و کار نوین کمک کرد و جای خای آن برای مردم پدیدار شد و یکسری از مشاغل که در فضای آنلاین سرویس می‌دهند، پس از کرونا رونق چشمگیری خواهد داشت. 

صدری‌نژاد اظهار داشت:به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی ۲۵درصد از فروشگاه‌های بزرگ به دلیل فروش آنلاین به سمت تجمع خواهند رفت و در این زمینه باید رویکرد جدیدی در بین مسئولان در دوران پس از کرونا باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.