به گزارش ایرنا، یکی از محورهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی پیشتازی اقتصاد کشور با تکیه بر ظرفیت های دانش بنیان است که با توجه به بنیه نیروی انسانی متخصص، متعهد و تحصیل کرده در ایران در سایه برنامه ای هدفمند و ایجاد پیوست های حیاتی در آشتی دانشگاه ها با مراجع تصمیم ساز و حوزه اجرایی و خدمات قابل تحقق است.

تولیدات دانش بنیان و ظهور استارت آپ ها در سال های اخیر سهم خود را در سبد اقتصادی بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان پیدا کرده و راهبردی برای تولید ثروت و اشتغال شده است، کسب و کارهایی که بر مبنای فناوری و ایده متولد شده اند و با حضورشان در عرصه اقتصادی تحرک و رشد را رقم زده اند.

با وجود اقدامات متعددی که در سال های اخیر در حوزه اقتصاد تولیدات دانش بنیان کشور و استارت آپ ها صورت گرفته، این بخش از اقتصاد مولد کشور  با تنگناهایی روبروست و جایگاه ایران در صادرات کالاهای با فناوری بالا نیازمند حمایت است.

استارت آپ ( Startup یا Start-up) در لغت به معنای شرکت نوپا است هرچند در تعاریف ارایه شده استارت آپ تاکیدی نیست که  فعالیت این شرکت ها باید برمبنای فناوری  اطلاعات باشد اما، این حوزه در سال های اخیر بیشتر حول فناوری های نو شکل گرفته‌ و این مهم در ایجاد و گسترش کسب و کارهای نو برای ایران اهمیت بالا دارد.

با توجه به اهمیت حوزه دانش بنیان در عرصه اقتصاد و کارافرینی، میزگردی با محوریت استارت آپ ها با حضور جمعی از مسئولان و صاحب نظران اجرایی و دانشگاهی در خبرگزاری ایرنا اراک برگزار شد و مقوله زیست بوم فناوری های نو، چالش ها و فرصت های این حوزه در بوته نقد و نظر قرار گرفت.

رسانه ها شتاب دهنده فعالیت استارت آپ و کسب و کارهای دانش بنیان
معاون مهندسی و فناوری اطلاعات خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این میزگرد گفت: قرار است که ظرفیت رسانه ها گفتمان سازی و معرفی جایگاه کسب و کارهای فناور تقویت شود و در این راستا ایرنا می کوشد سهم خود را با شاکله اخبار مدیریت حرفه ای و هدفمند در شتاب بخشی به تقویت جایگاه استارت آپ ها در اقتصاد کشور ادا کند.
«وحید رافع» افزود: تامین منابع مالی و معرفی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان برای افزایش مقبولیت این شرکت ها در جامعه از جمله مهمترین عوامل افزایش موفقیت فعالان این حوزه به شمار می رود.
وی ادامه داد: بهبود جایگاه استارتاپ ها نیازمند گفتمان سازی در لایه های مختلف علمی و اجرایی است و باید فضای رسانه ای به گونه ای حمایتگر مزایای این حوزه را برجسته کند که ایرنا  در قالب راهبردی حرفه ای این مهم را در دستور کار داشته و با تولیدهای برنامه محور تلاش می کند بر مقبولیت اقتصاد دانش بنیان و استارتاپ ها در مناسبات اقتصادی تاکید کرده و قابلیت ها و مشکلات این حوزه را مطرح کند.
 معاون مهندسی و فناوری اطلاعات خبرگزاری جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد:  معرفی شرکت های دانش بنیان بخشی از قالب طراحی شده برای این گفتمان سازی است و معرفی نمونه های به بار نشسته استارتاپ ها در کشور انگیزش را برای گام های استوارتر این حوزه افزایش داده و چگونگی دستیابی به اثربخشی بالا و تولید ثرورت از ایده را معرفی می کند.
رافع از طراحی سامانه هوشمند برای رصد بازخورد و باز نشر اخبار خبرگزاری ایرنا  خبر داد و افزود: قرارداد ایجاد این سامانه با یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی منعقد شده و این امکان به لحاظ حرفه ای برای این رسانه مادر اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: مرحله نخست این سامانه طراحی و در بخش وب خبرگزاری ایرنا راه اندازی شده است و قرار است موضوعات مهم و داغ فضای مجازی در این سامانه در اختیار خبرنگاران قرار گرفته و به نقشه راه برای آنان تبدیل شود.

رویکردسرمایه گذاری و تصمیم سازی اقتصادی کشور باید به نفع حوزه دانش بنیان رقم بخورد
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی نیز در این میزگرد گفت: بر اساس آمار های موجود ۴۵۰ میلیون دلار صادرات توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است که این عدد در سال های گذشته ناچیز بوده است.
«سعید موسایی» افزود: ۸۰۰ میلیون دلار صادرات امسال برای شرکت های فناور  کشور هدفگذاری شده که نشان از ظرفیتی است که باید به صورت جدی شکوفا شود.
وی، فروش شرکت های نانو در کشور را ۱۱ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: صادرات این شرکت ها در چهار سال گذشته با کاهش مواجه شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی افزود: بخش عمده صادرات شرکت های نانو ایرانی به کشورهای چین و کره بوده است که می طلبد در سایه برنامه های هدفمند و حمایت ها دایره صادرات گسترده تر شود.
موسایی خاطرنشان کرد: شرکت های نانو فعال در کشور با صادرات ماشین آلات ریسندگی به کشور چین توانسته اند بازار رقابتی در کسب و کارهای فناور را برای ایران ایجاد کنند و جایگاه خود را در بازار این کشور به دست آورند.
وی یاد آور شد: ۶۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که ۴۰ هزار تاکسی در ناوگان حمل و نقل درون شهری فعال است  و ۲۰ هزار خودرو یا در شرایط استراحت هستند و یا فرسوده شده اند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی گفت: ۲ میلیون سفر روزانه در تهران انجام می شود که ۸۵۰ هزار  سفر بستر خود را از شرکت های اینترنتی دارند.
وی ادامه داد: ۴۵ شرکت دانش بنیان یا استارت آپ در حوزه حمل و نقل درون شهری تهران فعال هستند که این سفرها توسط آن ها انجام می شود و به راحتی می توان با فعال سازی ظرفیت های فناور این سهم را بهبود بخشید.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در گذشته ارایه سرویس حمل و نقل درون شهری به دلیل وجود واسطه ها گران قیمت و با شیوه سنتی در اختیار مردم قرار می گرفت.
موسایی گفت: فعالیت شرکت های دانش بنیان، حذف واسطه ها، ارایه خدمات شفاف، ارزان قیمت و دسترسی بالای طیف گسترده تری از مردم را در خدمات به همراه دارد.
 وی ادامه داد: قالب فعالیت های سنتی در حوزه خدمات کشور نیازمند پوست اندازی است و باید گروه های فناور با ایده های نوین به حوزه کسب و کار و خدمات پیوند بخورند تا سرعت کار و کیفیت ارایه خدمت بالا رفته و نشاط و درآمدزایی با رشد شرکت های دانش بنیان و استارت آپی شکل بگیرد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی، وجود زیست بوم برای فعالیت ایده ها را از نیازهای اصلی کشور دانست و خاطرنشان کرد: گفتمان سازی مناسبی در کشور نیاز است تا صاحبان ایده بتوانند به صورت اثربخش تفکر خلاقشان را عملیاتی کنند و بالندگی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی را محقق کنند.
موسایی ادامه داد:  اقتصاد تک محصولی، نفتی و متکی به بازار آفت کشور است و دانشگاه ها و گروه های علمی و اندیشمند باید نقش آفرینی موثری در آشتی بین دانشگاه و تولید ایجاد کرده تا کاستی ها از اقتصاد تک محصولی رخت بربندد.
وی  افزود: نیازها و رویکرد دانشگاه های نسل نو باید برآورده شود و جایگاه دانشگاه متناسب با سهمی که در توسعه دارد تعریف شود تا بتوان اقتصاد دانش بنیان و توسعه استارت آپ را  را در ایران به بلوغ رساند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی ادامه داد: شناسایی کسب و کارهای بومی و پیوند دادن ایده های نو برای خلاق سازی فعالیت مسئله مهمی است برای مثال اراک در تولید قالی فاخر شهرت جهانی دارد اما در سال های اخیر بازار رقابتی خود را در کشورهای دیگر از دست داده و می طلبد که ایده های نو برای نجات این رشته کاری به میدان آیند هرچند که  رشته فرش اخیرا در مراکز علمی این شهرستان دایر شده است.
موسایی اظهار داشت: این مهم نشان دهنده آن است که دانشگاه در زمینه صنایع بومی و سنتی کشور حرکت کندی دارد و نیاز است که کاستی ها آگاهانه و به سرعت ترمیم شود.
وی  گفت: استارت آپ ها باید ظرفیت های شغلی را با خلاقیت و نوآوری آشتی دهند و تکلیف مراجع تصمیم ساز است تا فرصت و منابع مالی را برایشان مهیا کنند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری مرکزی ادامه داد: تغییر نگاه به سرمایه گذاری حوزه تولید ستون فقرات رشد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است و نباید از آن غافل بود.
موسایی گفت: حوزه فناور باید در بدنه اقتصاد با آگاهی به بازی گرفته شود و شرایط کنونی  جذب سرمایه گذاری  کشور  برای شرکت های دانش بنیان جواب گو نیست.

تیم سازی مهمترین چالش  شرکت های دانش بنیان
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی  گفت: ارایه خدمات با نازلترین قیمت و مشوق های دولتی از جمله معافیت بر درآمد، معافت از حقوق ارزش افزوده، گرفتن سرباز امریه، بازار سازی و ارتباط سازی بین شرکت ها از جمله تسهیلات و خدماتی است که توسط پارک علم و فناوری به شرکت های دانش بنیان داده می شود.
«محمد کریم الدینی مکی آبادی»  افزود: آموزش های کیفی و هدفمند نیز برای اهالی دانش بنیان استان مرکزی با جدیت پی گرفته می شود که ترسیم نقشه کاری موفق برای تشریح اقدامات و فعالیت های شرکت های دانش بنیان به سرمایه گذار، اصول تجاری سازی، اصول تیم سازی از جمله این آموزش ها است.
وی  گفت: ۱۸ دوره آموزشی تخصصی تنها در زمستان سال گذشته برای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های استان مرکزی برگزار شد که هرکدام سرفصلی از رشد و موفقیت را برای شرکت کنندگان در خود دارد.
معاون پارک علم و فناوری استان مرکزی اضافه کرد:  ضعف شرکت های استارت آپی در کشور و استان مرکزی در عرصه تیم سازی است و بسیاری از شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن تنوع تخصصی بین اعضا با مشکلات و دشواری های متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
 کریم الدینی خاطرنشان کرد: طیف بالایی از شرکت های استارت آپی در دانش اصول تعامل افزایش سهام ضعف دارند و این شرکت ها باید با افزایش و جذب سهامدار، سود بیشتری را کسب کنند.
وی خاطرنشان کرد: کاهش رویداد محوری و افزایش کیفیت و نتایج کار تیمی ایده محور  از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری استان است و تمامی تلاش به کار گرفته شده نمایشگاه های کیفی در ارایه نمایه شرکت های فناور برگزار شود که به قرارداد بیانجامد.
معاون پارک علم و فناوری استان مرکزی  افزود: به منظور تضمین تولید و صادرات مجموعه های فناور و دانش بنیان باید از اقدامات شعاری فاصله گرفت و این حوزه به صورت اصولی و محتوایی جا بیفتد و این شرکت ها بر اساس حضورشان در بازار، فعالیت و سهمی که از فروش دارند به پیش بروند.
کریم الدینی گفت: در فرآیند عرضه خدمات و محصولات دانش بنیان، فروش آر اندی به رقم کل از اهمیت ویژه ای برخوردار است  و ارزیابی این شرکت ها  باید بر این اساس استوار شده و سرویس هایی که به آن ها ارایه می شود متناسب با این ارزیابی باشد.
وی  ادامه داد: در این راستا شرکت هایی که ارزیابی قوی تری داشته باشند در ارایه خدمات  برای پارک علم و فناوری استان در اولویت قرار دارند.
 معاون پارک علم و فناوری استان مرکزی  گفت: این استان در راستای کسب و کارهای فناور در چهار حوزه از جمله  شتاب دهنده ها، توسعه صادرات، انتقال فناوری و جذب سرمایه با مشکل مواجه است و تلاش می شود برای رفع آن ها محیط بالنده شده و شتاب دهنده ها پرورش یابند.
کریم الدینی، ایجاد مرکز توسعه نو آوری و فناوری را از برنامه های پارک علم و فناوری این استان عنوان کرد و افزود: پیشنهاد ایجاد این مرکز به معاونت علمی و وزارت علوم ارایه شده و بخشی از اقدامات اولیه برای ایجاد این شرکت انجام شده است.

نگاه جزیره ای  چالش جدی کسب و کارهای دانش بنیان

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز  گفت: استارت آپ ها ظرفیت های مهم و اثربخشی هستند که هنوز به طور کامل به الگوی کسب و کار نرسیده اند.
«مجید شمسی» افزود: رتبه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار در سال ۲۰۱۷ در میان ۱۹۰ کشور جهان ۱۲۰  و  در سال ۲۰۱۸ معادل  ۱۲۴ بوده  است.
وی ادامه داد: رتبه کشور در زمینه اخذ مالیات در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ بود که این رتبه در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۰ رسیده است.
مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: دولت از طرفی حمایت و کمک به شرکت های دانش بنیان و تولیدی را از برنامه های اولویت دار خود دارد اما تنگناهای فعالان این حوزه نیازمند توجه است.
شمسی گفت: برای تقویت اکوسیستم فناور و کاهش مشکلات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها تمامی دستگاه های ذیربط از جمله تامین اجتماعی، امور مالیاتی، پارک علم و فناوری، استانداری و دانشگاه ها باید برای ارایه امتیازها، مجوز ها و اجرایی کردن دستور العمل ها با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند.
وی ادامه داد: در برخی استان ها دستگاه های فعال در این زمینه  همکاری آگاهانه و بالایی دارند که اثربخشی آن در رونق کسب و کارهای فناور است و در استان مرکزی نیز باید این مهم هرچه سریعتر محقق شود.
مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای تسریع در ارایه خدمات به شرکت های دانش بنیان باید دستور العمل ها به این شرکت ها ارایه شود تا موفق شوند.
وی ادامه داد: به منظور ارایه خدمت به شرکت های دانش بنیان در برخی دستگاه ها به صورت سلیقه ای عمل می شود که می طلبد در این راستا قوانین و مقررات نمایه کار باشد.
مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ایده و بازار ۲ نکته مهم در فرآیند تجاری سازی محصولات به شمار می روند که توجه به آن ها رشد، توسعه و افزایش صادرات را برای شرکت های دانش بنیان تضمین می کند.
شمسی افزود: تیم سازی، مستند سازی، فاکتور سازی، برند سازی، شناسایی قوانین و مقررات و وجود زیر ساخت ها از دیگر عوامل رشد و موفقیت شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری با تامین زیر ساخت های مورد نیاز به عنوان یک نهاد رسمی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و رشد و توسعه کسب و کارها در کشور به شمار می رود و انتظار است که سایر بخش ها در تحقق این اهداف همراه و کنار پارک باشند.
مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: با گذشت ۱۷ سال از عمر  فعالیت های پارک علم و فناوری در  استان این نهاد برای تکمیل زیر ساخت ها از جمله آب، برق و گاز با مشکلاتی مواجه است در حالی که باید مسایلی از این دست به سرعت حل شود تا توان این مجموعه در راستای شکوفایی کسب و کارهای فناور باشد.
شمسی افزود: ۱۵۶ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی وجود دارد که بیش از ۲ سوم آن ها در مرکز رشد مستقر هستند و به عنوان  شرکت ها و هسته های فناور نوپا محسوب می شوند.
وی ادامه داد: ۵۴ شرکت معادل یک سوم بقیه شرکت های فعال در پارک علم و فناوری شرکت های رشد یافته، پارکی هستند که در قالب فناور خصوصی و شرکت ها توسعه خدمات کسب و کار فعالیت می کنند.
مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ۷۹ شرکت دانش بنیان در این استان وجود دارد که ۳۱ مورد آن ها در پارک علم و فناوری مستقر بوده و رتبه استان در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان در اواسط جدول قرار دارد.
شمسی افزود: با توجه به ظرفیت های استان مرکزی می توان رتبه استانی را در کسب و کارهای فناور مطابق قابلیت های آن رشد داد.

حمایت از حوزه پژوهش به تنهایی از عهده دولت خارج است
 مدیرپژوهش و فناوری دانشگاه تفرش گفت: سرمایه گذاری و حمایت از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی به تنهایی از عهده دولت خارج  است و می طلبد که سازمان های پشتیبان برای حمایت از حوزه پژوهش نقش آفرینی کنند.
«سهیل واشقانی فراهانی» افزود: سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های پژوهشی در کشورهای پیشرفته توسط سرمایه گذاران انجام می شود و نیاز است با حمایت از شرکت هایی که از اعتبارات مناسب برخوردار هستند زمینه حضور آن ها در فعالیت های تحقیقاتی فراهم شود.
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها باید به گونه ای عمل کنند که با جذب اعتماد سرمایه گذاران زمینه حضور این افراد را در فعالیت های پژوهشی خود فراهم کنند.

مدیرپژوهش و فناوری دانشگاه تفرش خاطرنشان کرد: خیران استان مرکزی در زمینه های مختلف مدرسه سازی، ساخت بیمارستان و سایر خدمات فعالیت های قابل ملاحظه ای دارند که این افراد باید با اطلاع رسانی مناسب از لزوم توسعه کسب و کارهای فناور و ایده پرداری باید درک موثر از گفتمان سازی را کسب کرده و پشتوانه این عرصه اقتصادی نوپا شوند.
واشقانی فراهانی افزود: با فرهنگ سازی و آشنایی خیران با نتایج و مزایای فعالیت های تحقیقاتی در کشور و جامعه می توان زمینه حضور این افراد را درفعالیت های پژوهشی را فراهم کرد.

پدیده کوچ ایده در استان مرکزی را باید جدی بگیریم

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اراک معتقد است: حمایت و تعصبی از سوی شرکت های تولیدی و بزرگ استان مرکزی برای خرید و حمایت از شرکت های دانش بنیان در استان وجود ندارد  و این موضوع به نوعی انگیزش کار در کانون های تولید ایده را کمرنگ می کند.
«یوسف پاینده» افزود: نبود حمایت کافی از شرکت های دانش بنیان از سوی سایر بخش ها موجب شده است برخی از آن ها برای حیات و فعالیت به ظرفیت سایر استان ها چشم بدوزند و پدیده کوچ  ایده معضلی است که باید واکاوی شود.
وی ادامه داد: رویکرد پارک های علم و فناوری در این است که شرکت های ثبت شده با فروش محصولات برایشان تولید ثروت کنند و با دید بازرگانی به این شرکت ها نگریسته می شود.
 مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به ایجاد شرکت های دانش بنیان می کنند ممکن است در زمینه بازاریابی و مجوزها از تجربه کافی برخوردار نباشند و می طلبد که حمایت های قوی از آن ها به منظور اتصال به سرمایه های ریسک پذیر صورت بگیرد.
 پاینده گفت: یکی از نواقص جدی استان مرکزی ارتباط شرکت های دانش بنیان با سرمایه گذاران ریسک پذیر و افراد با تجربه در زمینه فروش و بازاریابی ضعیف است و می طلبد مسئولان به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
وی، وجود مراحل اداری پیچیده را از دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان در استان مرکزی دانست و افزود: این مهم انگیزش ایده پردازان را کم کرده و به کوچ آن ها دامن می زند.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه اراک توضیح داد: استقبال از شرکت های دانش بنیان در حد مطلوب نیست که این مهم بیانگر ضعف گفتمان سازی کسب و کارهای فناور است.
پاینده افزود: نا امیدی و یاس می تواند از جمله عوامل کاهش حضور مردم در نمایشگاه های الکامپ باشد و می طلبد که این موضوع با اهمیت از  دید جامعه شناسی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
 

شرکت های دانش بنیان ظرفیتی مناسب برای جهش علمی و اقتصادی
مدیر مرکز کار آفرینی و تجاری سازی دانشگاه اراک نیز  گفت: استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان پدیده ای اقتصادی هستند و ظرفیت های موجود این شرکت ها فرصت مناسبی برای توسعه و پیشرفت کشور به شمار می رود.
سید «مهدی موسوی» افزود: بهره گیری مناسب از این شرکت ها باید در راستای  جهش علمی و اقتصادی دیده شود.
وی ادامه داد: منابع انسانی مولد کشور اکنون در سن بلوغ است اما محدودیت هایی برای بهره مندی از این ظرفیت ها وجود دارد که باید این مهم مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
مدیر مرکز کار آفرینی و تجاری سازی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: دانشگاه اراک اعتقاد دارد برای بهره گیری مناسب و راهبری شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها یک محور باید وجود داشته باشد.
موسوی افزود: دانشگاه اراک پارک علم و فناوری را به عنوان محور در این زمینه می شناسد و همه بخش ها و امکانات باید برای شکوفایی ظرفیت ها پشت سر پارک باشند.
وی انتقال و معرفی فعالیت های شرکت های استارت آپی دانش بنیان را از جمله ضرورت های توسعه فعالیت و موفقیت این شرکت ها دانست و گفت: آشنایی اندک مردم با فعالیت های شرکت های فناور  از جمله مشکلات در استان مرکزی است  و باید با فرهنگ سازی زمینه معرفی این شرکت ها به توده جامعه فراهم شود.
 مدیر مرکز کار آفرینی و تجاری سازی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: معرفی فعالیت هسته های دانش بنیان به مردم نقش مهمی در افزایش ورودی پارک ها و افزایش فعالیت شرکت های دانش بنیان در جامعه  دارد.
موسوی افزود: در حوزه شناساندن قابلیت های شرکت های فناور کار در خوری انجام نشده در صورتی که انتقال اهمیت فعالیت این شرکت ها به مردم نقش مهمی در جذب سرمایه گذار و خیران در این حوزه دارد.
وی تبدیل چالش ها به فرصت، جذب درآمد و کار آفرینی را از جمله فعالیت های استارت آپ ها دانست و گفت: با بازتعریف فعالیت استارت آپ ها می توان با تبدیل چالش ها به فرصت زمینه کسب درآمد و اشتغال را در جامعه فراهم کرد.

بیش از ۳۰ هزار نفر در واحدهای صنعتی ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان مرکزی فعالیت می کنند.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/۳۰۷۵
.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.